Vilken skräll – guldregn över spejsade rymdeposet "Aniara" på Guldbaggegalan

Levan Akins starka drama "And then we danced" utsågs som väntat till bästa film på årets Guldbaggegala. Kvällens stora överraskning var det spejsade rymdeposet "Aniara" som kammade hem hela fyra baggar, bland annat för bästa regi.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

LÄS MER:Så är det att se film i en sarkofag

Ni minns kanske ett av de allra mest spektakulära inslagen på förra årets filmfestival i Göteborg? Då erbjöds publiken att lägga sig i specialdesignade kistor för att i mörker och yttersta ensamhet ta del av det dystopiska rymdeposet "Aniara". I kistorna fanns en inbyggd panikknapp för den klaustrofobiske, och filmvisningen blev samtidigt en samhällskommentar kring trenden att byta biografens gemenskap mot att människor allt mer individuellt tar del av film och tv-serier.

Filmen "Aniara" tar tematiskt avstamp i Harry Martinsons rymdepos från 1956. Där har rymdfarkosten Aniara i uppgift att frakta passagerare till planeterna Venus och Mars sedan jorden totalförstörts av kärnvapenkrig och miljöförstöring. När Aniara kommer ur kurs fortsätter resan ändå med oförändrad hastighet rakt ut i rymden. Passagerarna tvingas inse att de reser mot sin egen undergång, och söker tröst i religion, sex och filosofi.

ANNONS

Regissörerna Pella Kågerman och Hugo Lilja lägger ytterligare en dimension till sitt snillrika undergångsdrama genom att delvis förlägga inspelningen till köpcentrum och gallerior som Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm.

LÄS MER:Han har gjort Sveriges Oscarsbidrag

På många sätt är "Aniara" en överraskande film, som ställer obekväma, samtidigt nödvändiga frågor om våra livsval, klimathot, migration, mångfald och i slutändan om hela mänsklighetens existens. Det kan ju låta som att filmmakarna tar sig vatten över huvudet. I stället framstår slutresultatet som osedvanligt fritt och fantasifullt till både innehåll och form.

Det är en typ av lekfull, unik svensk film som jag gärna ser mer av – och hoppas att publiken ska hitta till. Att Guldbaggejuryn väljer att prisa regissörsduon, som med "Aniara" gör sin första långfilm, känns både kul och framåtsyftande. Skådespelarna Bianca Cruzeiro och Emelie Garbers prisas för sina insatser, den senare i stark konkurrens med Pernilla August. Dessutom lyfts trion bakom "Aniaras" visuella effekter fram.

LÄS MER:Aniara ett rymdepos värdig internationell framgång

Tendensen är överlag stark vid årets Guldbaggegala att låta nykomlingar gå före veteraner. Förhandstippade favoriter som "Quick", "438 dagar"och "Eld och lågor" fick färre baggar än väntat, och en verklig förlorare på galan blev Roy Andersson, vars Venedigprisade "Om det oändliga" bara erhöll ett enda pris: för bästa scenografi.

ANNONS

Även breda publika filmer som "Sune – best man" och "En del av mitt hjärta" gick lottlösa från galan, där juryn i år valde att belöna det lite mer vågade, smala och politiska. Som plåster på såren gick hedersguldbaggen till Lasse Åberg, vars ikoniska alter ego Stig-Helmer Olsson enligt juryn blivit en del av den svenska folksjälen.

Levan Akins "And the we danced", utsågs till Sveriges Oscarsbidrag och fick de svenska filmkritikernas Greta-pris. På Guldbaggegalan utsågs den med rätta också till årets bästa film. Gustaf Skarsgård, Matias Varela, Jonas Karlsson och Johannes Kuhnke fick se sig slagna av huvudrollsinnehavaren Levan Gelbakhiani som gör en fenomenal insats i huvudrollen som dansaren Merab.

Extra kul är också att notera att filmens skickliga fotograf Lisabi Fridell får en guldbagge, och det i en kategori som för inte så länge sedan var totalt mansdominerad.

LÄS MER:Recension "And then we danced"

Här är årets Guldbaggevinnare:

Bästa film: “And then we danced”

Bästa regi: Pella Kågerman och Hugo Lilja för ”Aniara”

Bästa manus: Levan Akin för ”And then we danced”

Bästa kvinnliga huvudroll: Emelie Garbers – för rollen som mimaroben i ”Aniara”

Bästa manliga huvudroll: Levan Gelbakhiani – för rollen som Merab i ”And then we danced”

Bästa kvinnliga biroll: Bianca Cruzeiro – för rollen som Isagel i ”Aniara”

Bästa manliga biroll: David Dencik – för rollen som Sture Bergwall i ”Quick”

Bästa foto: Lisabi Fridell för ”And then we danced”

Bästa klippning: Erika Gonzales, Kristin Grundström och Karolina Bengtsson: ”Josefin & Florin”.

Bästa musik: Nathaniel Méchaly – för ”Eld & lågor”

Bästa scenografi: Anders Hellström, Frida Ekstrand Elmström och Nicklas Nilsson – för ”Om det oändliga”

Bästa visuella effekter: Arild Andersson, Per Jonsson och Andreas Wicklund – för ”Aniara”

Bästa mask/smink: AnnaCarin Lock: ”Quick”.

Bästa kostym: Margrét Einarsdottir: ”Eld & lågor”.

Bästa ljud/ljuddesign: Andreas Franck och Fredrik Dalenfjäll: ”438 dagar”.

Bästa kortfilm: ”Excess will save us” i regi av Morgane Dziurla-Petit

Bästa dokumentärfilm: ”Transnistra” av Anna Eborn

Bästa utländska film: ”Parasit” av Bong Joon-ho

Årets nykomling: Emily Norling för ”Allt vi äger”

Guldbaggens publikpris: ”Jag kommer hem igen till jul” i regi av Ella Lemhagen.

Gullspira: Christian Ryltenius

Hedersguldbaggen: Lasse Åberg

ANNONS