Facebooks vd Mark Zuckerberg utannonserade det nya namnet Meta under ett digitalt evenemang torsdagen den 28 oktober.
Facebooks vd Mark Zuckerberg utannonserade det nya namnet Meta under ett digitalt evenemang torsdagen den 28 oktober. Bild: Eric Risberg

Emanuel Karlsten: Vi lever redan i ett digitalt parallellt universum

Facebook vill bli världshärskare. Igen. Emanuel Karlsten skriver om företagets satning på ett nytt “metauniversum” och namnbytet till Meta.

ANNONS
|

Facebook heter fortfarande Facebook, men företaget som äger Facebook heter numera Meta. Det var en av veckans mest förväntade nyheter och inte alls så förvirrande som det låter – men det öppnar upp för en ny värld.

I branschen har det pratats om namnbytet en längre tid och det är inte mycket mer dramatiskt än att Google tidigare har bytt namn till Alphabet. Vilket var logiskt, eftersom Google inte längre bara är en sökmotor, utan också ägare av Youtube, Fitbit och självkörande bilar. Facebook äger både Instagram och Whatsapp, varför det med “Meta” blir lättare att hålla isär vad som är ett ägarbolag och vad som är en social plattform. Det är alltså ganska odramatiskt och de flesta kommer inte märka särskilt mycket. Vi kommer kanske till och med fortsätta säga Facebook om “Meta”, precis som de flesta fortsätter säga Google om ägarbolaget Alphabet.

ANNONS

Det intressanta med namnbytet är alltså inte det tekniska. Inte heller att det skulle vara någon slags skenmanöver för att skingra kritiken mot bolaget (den är ju minst lika allvarlig även om den bara stänker ned bolagets viktigaste varumärke).

Nej, mer intressant är intentionen bakom namnet. För den pekar ut en kursändring, ett liv bortanför de sociala plattformarna: Ett “metauniversum”.

På sistone har allt fler digitala konstverk, så kallade NFT:s (Non fungible token), sålts för miljontals dollar, trots att de helt saknar fysisk form.

LÄS MER:Facebook byter namn till Meta

Facebook har en idé om att vi i framtiden kommer att bygga digitala liv och relationer som i allt högre utsträckning kommer utspela sig på nätet. Våra digitala jag kommer att bli allt mer värdefulla och ta över våra fysiska jag.

Kort och alldeles förenklat skulle man kunna säga att det är ett sätt att blåsa liv i den gamla hajpen kring “Second life”, som någon kanske minns. En slags social 3d-plattform som skapades redan 2003 där man skapade digitala versioner av sig själv och gick runt i en animerad värld och upptäckte saker. Det blev enormt på kort tid och 2007 öppnade Sverige en ambassad där Carl Bildt klippte bandet med en nygjord avatar. Men hajpen höll inte och plattformen är för de flesta sedan länge glömd. Men kanske var de bara för tidiga?

Den senaste tiden har mycket pekat på att vi bygger allt större värde kring våra digitala jag. Bitcoin och andra kryptovalutors enorma värdeökning är det kanske tydligaste tecknet. Och tekniken bakom valutan, blockchain, har också inneburit en revolution. Det har tydliggjort hur vi kan knyta ting till våra digitala jag. På sistone har allt fler digitala konstverk, så kallade NFT:s (Non fungible token), sålts för miljontals dollar, trots att de helt saknar fysisk form.

ANNONS

Bland barn och unga är allt detta redan en självklarhet: De önskar sig inte nya leksaker i julklapp, utan virtuella pengar, ”V-bucks”, så de kan köpa kläder, “skins”, till sina tv-spelskaraktärer i Fortnite.

I detta metauniversum vill Facebook bli en spelare. Det är denna kursändring namnbytet till Meta tydliggör. Aktieägare och allmänhet ska förstå att framtiden finns i detta metauniversum – en värld som saknar gränser där Facebook vill bli världshärskare. På gott? Och på ont.

Läs fler texter av Emanuel Karlsten:

LÄS MER:Rosa mannen-gate visar hur vårt digitala kulturarv hotas

LÄS MER:Göteborg är sämst på vaccin

LÄS MER:Detta är problemen med kulturens vaccinpass-krav

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS