Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Johan Lindqvist: Vackert att Tusse tog segern i Christer Björkmans sista final

Tusse hade varit en omöjlighet på Gågatan i Borås när Christer Björkman var ung. Att han nu triumferar i schlagergeneralens sista Melodifestival-final är både vackert och befriande, skriver Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

När det till slut blev dags för ett avgörande var det Tusses tonåriga energi, entusiasm och engagemang som trumfade Eric Saades rutin. Kanske var det övermodigt av skåningen att tävla med en smartare (inte så svårt) låt än ”Manboy” och ”Popular”.

Tusse kammade hem mer än dubbelt (!) så många röster som Saade och jag tror ”Voices” kommer kunna hävda sig utmärkt i Eurovision. Det har funnits synpunkter på att Sverige brukar skicka effektiva men alltför välkammade bidrag. Tusse är något nytt, något annat och något modigare. Dessutom brukar artister med starka, personliga berättelser få mycket kärlek i finalen.

Tusses övertygande seger blir också en perfekt punkt för Christer Björkmans tjugo år som schlagergeneral. Nittonåringens låt, och kanske framförallt sättet han framför den på, är ännu ett exempel på hur Björkman gjort Melodifestivalen till något mycket mer än en schlagerfestival.

Möjligen kan sikten bakåt skymmas av att det varit en hel del magplask-musik genom åren, men Tusse påminner om att Melodifestivalen utvecklats enormt till det den är idag. Något som blev nästan övertydligt när Charlotte Perrelli, med vars seger förvandlingen började, lämnade över scenen till Tusse.

Det har varit en del fokus på Christer Björkman i årets Melodifestival och det kulminerade i finalen. Att schlagergeneralen kliver ned från hästen efter tjugo år lär inte undgått någon och hyllningarna, även om de gjorts med glimten i ögat, har tagit för mycket plats.

Christer Björkman ska inte räkna med en framtid som programledare men han är absolut värd applåder och en rejäl avtackning.

Hans betydelse för Melodifestivalens utveckling är helt avgörande. Man kan prata om svågerpolitik och kompis-värvningar och hans arbete har granskats och nagelfarits av såväl GP som andra redaktioner om och om igen.

Björkman har strävat på och stannat kvar. Varit envis, enträgen och konsekvent när det gäller att plocka in olika sorters artister och variera de musikaliska uttrycken.

Christer Björkman har inte minst, vad man än tycker om kvalitén på bidragen, gjort Melodifestivalen till en maktfaktor i den svenska musikbranschen. Och det under två decennier när turbulensen varit stor, affärsmodellerna fått revideras och omställningarna varit dramatiska.

Christer Björkman har bevisligen också vaskat fram vinnare som hävdat sig i Europafinalen. Under hans år har Sverige två segrar och nio topp fem-placeringar i Eurovision. Han konstaterar i en färsk intervju med tidningen QX att den blågula snittplaceringen hamnar på 4,9. Det imponerar.

LÄS MER: Bakom kulisserna på Melodifestivalen

LÄS MER: Tusse vinner när GP tippar finalen i Melodifestivalen

Därför känns det säkert också väldigt bra för Christer Björkman, även om det numera är Karin Gunnarsson som ansvarar för musiken, att få avsluta med att skicka just Tusse till Eurovision-finalen. Med sin musik, sin utstrålning och sin självklara trygghet när det kommer till genusfrågor och könsroller är han en på alla vis modern artist.

Första gångerna jag träffade Christer Björkman, vi är båda från Borås, drev han krog i Rådhuset. Då var hans homosexualitet en officiell hemlighet i stan och det skulle dröja flera år innan han var redo att komma ut.

LÄS MER: Tusses triumf en uppvisning i kulturellt berikande schlager

Vi kan tycka att delar av dagens Sverige är inskränkt, fördomsfullt och polariserat. Men det var mycket som inte var vackert i skarven mellan 80- och 90-talet, det försäkrar jag. En ung Christer Björkman begränsades i sitt sätt att vara. En kille som Tusse hade varit en total omöjlighet på Gågatan i Borås. Skinnskallarna hade sparkat ned honom. Andra hade spottat efter honom. Det är för jävligt, men det är sant.

Så att Christer Björkman sedan hittade sin plats i livet, och nu hyllas för sin gärning i ett program som bidragit till en större öppenhet och tolerans tycker jag är oerhört befriande.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.