Urpremiär för körverket "Hjässan är kal"

Körverket "Äggen är slut" får en uppföljare: "Hjässan är kal". Verket, med urpremiär i Tidaholm på söndag, bygger den här gången på djupintervjuer med män över femtio och gestaltar deras tankar kring åldrande, prestation och skörhet.

ANNONS
|

LÄS MER:Klimakteriet lyfts fram i ny Göteborgsutställning

I januari 2017 hade "Äggen är slut" premiär på Röda sten. Ett körverk som kretsade kring klimakteriet. Verket hade utöver alla stämmor också en dokumentär klangbotten, eftersom sångtexterna, skrivna av poeten Lina Ekdal, byggde på djupintervjuer med tjugo kvinnor. Deras berättelser samlades in av journalisten Annica Carlsson Bergdahl, initiativtagare till körverk. Kompositören som sedan hjälpte till att förverkliga det hela var Paula af Malmborg Ward.

Hösten 2018 öppnade den tillhörande utställningen "Äggen är slut" på Naturhistoriska museet i Göteborg, med fotografen Elisabeth Ohlson Wallins bilder av de intervjuade kvinnorna.

Uppföljare till "Äggen är slut"

Nu är det dags för uppföljaren: "Hjässan är kal". Den här gången har upphovskvinnorna tillsammans skrivit ett körverk, med utgångspunkt i intervjuer med 20 män i åldern 50 till 73 år.

ANNONS

LÄS MER:Med förnuft och känsla om klimakteriet

På söndag är det urpremiär i Tidaholm.

– När jag gjorde intervjuerna med kvinnorna inför Äggen är slut, blev jag samtidigt väldigt nyfiken på hur män ser på det här med åldrande. Även om män är med överallt och syns och hörs hela tiden, så är det sällan de pratar just om kroppens förfall, åldrande, och hur det är att inte längre kunna prestera lika mycket, säger Annica Carlsson Bergdahl.

– Det ligger kanske inte på samma sätt i mansrollen att prata om svaghet, åldrande, föräldraskap, kärlek och längtan.

Du som intervjuat de här männen, hur vill du sammanfatta deras tankar?

–Många beskrev sig som nöjda, en del kändes ärliga men i andra fall skorrade det lite. Jag upplevde att många också var väldigt ovana att prata om sig själva på det här sättet. En sa till och med att "det här har jag aldrig någonsin pratat om med någon". Mansrollen tycks vara som en jävla rustning som man sätter på sig. Det gäller att klara allting själv. Du ska bygga en bod, ta ner ett träd. Och så alla de här projekten! Till och med att sova blir till ett projekt.

Fint med en stark pliktkänsla

Samtidigt vill Annica Carlsson Bergdahl lyfta fram något hon upplevde som väldigt fint under intervjuerna:

ANNONS

–Många av de män jag pratat med känner en stark pliktkänsla – på ett positivt sätt. De tvekar inte att gripa in och hjälpa till. Kanske är det extra viktigt för den här generationen, yngre män agerar nog mer individualistiskt.

Var det något mer i era samtal som överraskade dig?

– När Elisabeth Ohlson Wallin frågade om hon fick fotografera dem jag intervjuat så trodde jag att de skulle säga nej. Men de var öppna med att visa sig precis som de var, i all sin skröplighet om du så vill: med stora magar, kala hjässor och rynkor. Åldern tillåter dem att mjukna. De vågar blir mer lättrörda, gråter mer och har lättare för att uttrycka sin kärlek till sina barn och barnbarnen.

Konstverket Adam på turné

Flera av de intervjuade männen medverkade också på vernissagen av utställningen "Hjässan är kal" den 22 februari på Kulturhuset i Skövde.

LÄS MER:Klimakteriehäxan vår tids Voldemort

Utställningen, som är tänkt att åka på turné i regionen, består av Elisabeth Ohlson Wallins fotografier, citat från männen, sångtexter inlästa av författaren Lina Ekdahl och konstverket Adam av konstnären Saba Bereket Persson.

Kan vi räkna med att körverket och utställningen kommer till Göteborg?

–Absolut. Vi har ett fantastiskt samarbete med Körcentrum Väst, och kommer att söka pengar för det, säger Annica Carlsson Bergdahl.

ANNONS

Hjässan är kal

Är: Ett körverk med tillhörande vandringsutställning

Upphovskvinnor: Paula af Malmborg Ward, kompositör, Lina Ekdal, textförfattare, Annica Carlsson Bergdahl, initiativtagare och producent

Har: urpremiär söndag 24 februari i Tidaholm

Uppförs också: 3 mars i Skövde, 17 mars i Vara.

ANNONS