Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Uppgörelser med scenkonsten på den digitala biennalen

Både Backateatern och Folkteatern i Göteborg märks på årets scenkonstbiennal. 18-21 maj kan publiken digitalt ta del av utvald scenkonst, film, musikperformance, samtal och internationella gästspel.

18 maj inleds årets digitala scenkonstbiennal som bjuder på allt från föreställningen ”Flottarkärlek” – där koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén queert tolkar vår svenska arbetarhistoria – till Paulina Göths uppgörelse från DJ-båset med sin uppväxt bland präster.

Två av fjolårets allra mest uppmärksammade och kritikerrosade teaterföreställningarna från Göteborg finns också med. Ett uppenbart tema är uppgörelse med själva scenkonsten, och ett utforskande av samspelet mellan publiken och dem som står på scen.

Här tipsar GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik om fem sevärda programpunkter i mängden för en publik som ännu en tid får fortsätta att länga efter liveframträdanden.

Bild: Elie Iziamo
Bild: Elie Iziamo

”StM” av och med Ofelia Jarl Ortega


Dansföreställning. Chilensk-svenska Ofelia Jarl Ortega utforskar i sin timslånga soloakt blickens makt. Gränsen mellan betraktaren och dansaren, som föremål för betraktandet, luckras upp. Det är helt i linje med Ofelia Jarl Ortega dansverk, som ofta kretsar kring begrepp som sårbarhet och queer femininitet. Till verket hör även en dansfilm som går att se på hemsidan mdtsthlm.se fram till den 21 maj. I filmen är det kameran som tilldelats subjektets roll.
Bild: Ola Kjelbye
Bild: Ola Kjelbye

”Vi som fick leva om våra liv” (Regi: Mattias Andersson)


Teater. Dramatikern Mattias Anderssons avskedsföreställning från Backateatern är väl värd att se, och se om. Cecilia Miloccos koreografi är väsentlig, och skådespelare från Dramaten och Backateatern gestaltar gemensamt insamlade autentiska berättelser med fokus på livslögner och längtan. På scenen: Adel Darwish, Ylva Gallon, Rasmus Lindgren, Josefin Neldén. Marie Richardson, Magnus Roosmann, Nemanja Stojanovic, Kjell Wilhelmsen och Nina Zanjani. På biennalen visas en nyproducerad filmatisering av föreställningen.
Bild: Chrisander Brun
Bild: Chrisander Brun

”Proxy” (Norrdans, koreograf: Martin Forsberg)


Dansföreställning.”I en värld av social distans framstår Norrdans närhetstörstande ’Proxy’ som en ouppnåelig dröm” skriver urvalskommittén om det här verket, som liksom Ofelia Jarl Ortegas soloakt berör publiken och dess påverkan. Trion Martin Forsberg, som är konstnärlige ledare, scenografen Chrisander Brun och kompositören SØS Gunver Ryberg undersöker här kroppens semantik och skapar flow på scenen.
Bild: Lina Ikse
Bild: Lina Ikse

”Don Quijote #1-8” (Regi: Erik Holmström)


Teater. ”Levande scenkonst i överraskande och framåtriktade förpackningar” skriver biennalens urvalskommitté om Folkteaterns experimentella och nyskapande omtolkning av Cervantes klassiker. Ni som inte hade möjlighet att knö er in på Folkteatern i Göteborg för dessa åtta happenings av oskattbart värde, får här en ny chans. Möt riddaren Don Quijote och hans vapendragare Sancho Panza som kammarspel , audiodrama – eller varför inte releasefest. Allt kan hända!
Bild: Alexandra Hall
Bild: Alexandra Hall

”Min morfar prosten” (Av: Paulina Göth och PotatoPotato)


Musikperformance. Alla bra uppgörelser kommer från hjärtat. Här är det Paulina Göth, Drag King-artist, skådespelare och DJ, som byter predikstolen mot DJ-båset för att bearbeta minnet av sin uppväxt i en familj av präster. Detta är, enligt biennalens urvalskommitté, en ”mässa om en komplicerad relation” där artisten ”använder gudstjänstens form för att ta strypgrepp på kyrkorummets ande.”

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.