18 maj inleds årets digitala scenkonstbiennal som bjuder på allt från föreställningen ”Flottarkärlek” – där koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén queert tolkar vår svenska arbetarhistoria – till Paulina Göths uppgörelse från DJ-båset med sin uppväxt bland präster.
Två av fjolårets allra mest uppmärksammade och kritikerrosade teaterföreställningarna från Göteborg finns också med. Ett uppenbart tema är uppgörelse med själva scenkonsten, och ett utforskande av samspelet mellan publiken och dem som står på scen.
Här tipsar GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik om fem sevärda programpunkter i mängden för en publik som ännu en tid får fortsätta att länga efter liveframträdanden.
”StM” av och med Ofelia Jarl Ortega
”Vi som fick leva om våra liv” (Regi: Mattias Andersson)
”Proxy” (Norrdans, koreograf: Martin Forsberg)
”Don Quijote #1-8” (Regi: Erik Holmström)
”Min morfar prosten” (Av: Paulina Göth och PotatoPotato)
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.