Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Emanuel Karlsten: SVT förstörde Eurovision song contest

SVT:s hantering av årets Eurovisionbidrag visar att de själva inte tycker att melodierna håller måttet, skriver Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

LÄS MER: SVT sänder Eurovision-vecka

LÄS MER: Vi kommer klara oss fint även utan Eurovision song contest

Coronaviruset ställde in Eurovision song contest, men SVT förstörde bidragen. För lördagens ESC-version är bland det märkligaste teve-format som visats på bästa sändningstid i Sverige. Vad hände?

Tanken var god. När själva Eurovisiontävlingen ställdes in skulle Sverige ändå dela ut tolv poäng. Under lördagskvällen användes det årliga “inför”-programmet som en slags delfinal där tittarna fick rösta fram de bästa bidragen till torsdagens “final”. Problemet? Att låtarna inte hördes

Första låten spelades upp i exakt 91 sekunder. Men bara 31 sekunder kunde höras (jag klockade!), eftersom SVT i övriga 60 sekunder hyrt in kändisar som skulle tycka till om låten - under låtens gång. Första tyckandet kommer redan efter 8 sekunder och sedan fortsatte det med ojämna mellanrum så att det alltså var omöjligt att höra mer än en tredjedel av den låt Sverige skulle ge poäng till. Nästa låt? Samma längd, men nu bara 27 sekunder av låten som inte täcktes av kändissofftyckarnas kommentarer om artistens rumpa, kläder eller sångröst.

Sådär fortsatte det. Halva låtar spelades upp och av det som hördes dränktes två tredjeldelar av syrliga realtidskommentarer. Om vi ska vara exakta så fick Sverige chans att ge poäng på melodier de bara hört 16 procent av.

Och jag förstår SVT:s idé. Jag skulle kunna pitchat den själv på ett sånt där möte där “ingen idé är för dum”. För alla har känt tristess någon gång under Eurovisions oändliga mängd bidrag. Jag har själv somnat i soffan under de senaste årens tävlingar. Ändå tittar jag, eftersom det är någon slags tradition lika obegriplig som Kalle Anka på julafton.

Dödar vi inte själva poängen med en musiktävling om ingen kan höra bidragen?

Tycker jag. Och det sistnämnda är viktigt. För vi cyniska mediemansmåbarnspappor är inte målgrupp. Ja, galna idéer om att krydda en långtråkig tävling kan fungera (minns när SVT lät Annika Lantz twittra syrliga kommentarer som valfri textremsa under Melodifestivalen 2010?), men inte ersätta själva musiktävlingen.

Jag begriper inte hur det gick till. Hur inte någon på det där spånmötet räckte upp handen och sa: Dödar vi inte själva poängen med en musiktävling om ingen kan höra bidragen?

Kanske säger programformatet allra mest om hur SVT själva ser på Eurovision och dess bidrag. Att de inte tycker att det håller måttet, att melodierna inte kan bära en lördagsunderhållning i sig själv. Vilket är konstigt, eftersom programmet lockat över 2,5 miljoner tittare de senaste åren.

För detta är ju hela grejen! De tråkiga bidragen är själva idén, själva tävlingen och anledningen till att folk tittar. Vi lockas till samma gamla tråkiga format, där östeuropéer åmar sig i för små kläder, Finland skickar skräckrockare och Frankrike åter tar sig an en usel ballad. Det har vi tittare såklart åsikter om. Men de åsikterna formas ju i vår soffa, det är ju vårt bidrag till programmet!

SVT själva menar att de har inspirerats av Youtube och reaktionsvideos. Och det är sant, på Youtube finns det de som spelar in sig själva när de tittar på program och kommenterar. Men en viktig sak är att de pausar videon vid en kommentar. Eller att tittaren åtminstone har sett innehållet innan. Har SVT missförstått det?

Tittare rasade under lördagen mot programmet. Facebook fylldes av kritiska kommentarer. “Jag har den största respekt för reaktionerna”, sa SVT:s projektledare till Aftonbladet under lördagen angående reaktionerna.

Synd att det inte fanns större respekt för musiken som skulle tävla.

Fotnot: Texten har ändrats för att förtydliga att röstningsförfarandet sker i två etapper varav lördagen var den första och torsdag 14 maj den andra.

Fakta från TT:

"Inför ESC" sändes lördag 9 maj. David Sundin och Christer Björkman presenterade årets 41 bidrag och svenskarna röstade fram 25 finalister.

"Sveriges 12:a", torsdag 14 maj kl 21.00 i SVT 1 och SVT Play: Svenskarna utser sin favorit bland de 25 bidragen. Programmet leds av Sarah Dawn Finer.

"Eurovision: Europe shine a light", lördag 16 maj kl 21.00 i SVT1 och SVT Play: Ett två timmar långt hyllningsprogram tillägnat de artister som skulle ha tävlat i Rotterdam. Sänds i flera länder, och leds av programledarna som skulle ha lett Eurovision Song Contest i Rotterdam.