Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Nej till spelbolagssponsorer i Melodifestivalen från 2020 meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SVT backar – spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen

Får ett tag sedan blev det känt att årets upplaga av Melodifestivalen kommer att sponsras av Maria Casino, ett beslut som har skapat debatt. Nu berättar SVT att de kommer att ändra sina regler från nästa år.

Tidigare i januari skrev Dagens Nyheter om den nya lag som öppnar för mer sponsring i svensk tv, inklusive public service.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Spelbolag har också börjat sponsra i SVT. Exempelvis Unibet i Vinterstudion och Maria Casino för Melodifestivalen. Beslutet har väckt känslor och lett till stora diskussioner. Nu meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne att man kommer att ändra sina riktlinjer, vilket SVT Kulturnyheterna var först med att berätta.

I ett pressmeddelande skriver Hanna Stjärne:

"I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020."

I år kommer dock Maria Casino fortsatt att vara sponsor och synas i arenorna under turnén.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.