Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Svårt att få pengar tillbaka för Bulletins prenumeranter

Efter att flera tunga namn, som Ivar Arpi och Alice Teodorescu Måwe, har lämnat Bulletin begär nu prenumeranter öppet pengarna tillbaka i sociala medier. Men det kan bli svårt att få menar Konsumentverket.

”Med tanke på att verksamheten förändrats har också förutsättningarna för min prenumeration förändrats på ett väsentligt och avgörande sätt. Härmed begärs därför prenumerationsbeloppet åter utan dröjsmål”.

Texten är skriven av juristen och debattören Krister Thelin på Twitter där han har taggat in Bulletin i ett meddelande till sina nästan tjugotusen följare.

Han är inte ensam. I social medier har flera prenumeranter börjat ljuda sitt missnöje. I kommentarsfältet till Bulletins avgående politiska chefredaktör Alice Teodorescu Måwe går det att läsa liknande meningar.

”Jag skulle vilja ha mitt utlägg för helårsprenumeration tillbaka eftersom alla de journalister jag betalade för att läsa (och höra) nu försvinner.” Skriver en läsare och får medhåll från flera andra:

”Instämmer till 100%”

”Jag investerade bara 500 kr. Vill ha dem tillbaka.”

”1000:- åt skogen.”

LÄS MER: Haveriet på Bulletin är en del av ett större problem

Konsumentverket: Svårt att argumentera för

Bo Lång är vägledare på Konsumentverket. Han menar att det kan vara svårt att få tillbaka pengarna för prenumerationen även om tidningen förlorat flera av sina dragplåster som Ivar Arpi, Alice Teodorescu Måwe, Thomas Gür, Paulina Neuding och Nina Lekander.

– Det man alltid har rätt till är att få det man bli utlovad i avtalet. Om programutbudet ändras på ett avgörande sätt så kan man också ha rätt att avbryta prenumerationen, men det krävs ganska mycket för att man som prenumerant ska kunna hävda att man inte får det som är utlovat. Det måste nästan finnas i avtalet, säger han.

Bo Lång förklarar att Konsumentverket ibland får frågan om det går att säga upp en prenumerationstjänst som har förändrats. Oftast gäller det tv-kanalpaket där en eller flera kanaler utgår. Även då har det varit svårt att få rätt förklarar han.

LÄS MER: Fin tanke – men hur ska Bulletin tjäna pengar?

När det kommer till tidningsprenumerationer är det ännu mer besvärligt. Han påpekar att det krävs riktigt tydliga förändringar och tar som exempel om en fotbollstidning skulle sluta skriva om fotboll och börja skriva om konståkning i stället. I fallet Bulletin tror att han att skälen kanske inte kommer att räcka.

– Även om de tyngsta namnen och kanske största personligheterna försvinner kan det bli svårt att argumentera för att man inte får det som är utlovat.

GP har sökt majoritetsägarna i Bulletin för en intervju i samband med avhoppen.

Konflikten på Bulletin: Det här har hänt

I slutet av december 2020 lanseras nättidningen Bulletin.

Tidningen grundades av trion Tino Sanandaji, Pontus Tholin och Thomas Gür med Paulina Neuding som chefredaktör. Tidningen beskriver sin ledarsida som ”liberalkonservativ”.

I dag äger Sanandaji, Tholin och Atta Tarki 70 procent av aktierna i Bulletin AB.

I januari avgår Paulina Neuding som chefredaktör. Enligt branschtidningen Journalisten är det för att hon fick ta en ”paus” på direkt uppmaning av Bulletins vd Pontus Tholin. Det efter ett bråk om att vd:n, utan chefredaktörens godkännande, publicerade en krönika som hon sedan avpublicerade.

I februari tar Ivar Arpi över som chefredaktör.

11 dagar senare avslöjar Dagens Nyheter att 20 artiklar på Bulletins sajt var i det närmaste identiska med pressmeddelanden och artiklar från andra medier – utan tydlig avsändare eller källhänvisning.

I slutet av februari skriver delägaren Tino Sanandaji ett öppet inlägg på Facebook där han bland annat menar att plagiaten har berott på en enskild journalist på Bulletin:”en oerfaren journalist med bristfälligt ledarskap” som ”plagierade tiotals artiklar, oavsiktligen men likväl oseriöst och pinsamt”.

9 mars publicerar Journalisten en artikel där det framgår att redaktionsledningen, med Ivar Arpi i spetsen, kräver att företagets vd avgår och bolagsstyrelsen ombildas.

Det publiceras även inspelningar från digitala redaktionsmöten där bland annat Tino Sanandaji och Ivar Arpi höjer rösterna och Alice Teodorescu Måwe säger till styrelseordförande Atta Tarki att ”sluta mutea mig som någon jävla diktator” när han stänger av hennes mikrofon.

18 mars meddelar medgrundaren Thomas Gür att han lämnar Bulletin och kallar det ”en av sina allvarligaste politiska missbedömningar” någonsin.

22 mars meddelar flera ur redaktionsledningen, bland annat Arpi och Teodorescu Måwe, att de lämnar Bulletin.

Samma dag meddelar även vd Pontus Tholin att han lämnar sin post för att återgå till att vara ekonomiskt ansvarig.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.