Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Cathrine Winnes arbetar som chefdirigent och konstnärlig ledare för Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Bild: Chris Maluszynski
Cathrine Winnes arbetar som chefdirigent och konstnärlig ledare för Blåsarsymfonikerna i Stockholm. Bild: Chris Maluszynski

Sommar i P1: Cathrine Winnes

Den norska dirigenten Cathrine Winnes hyllar den levande musiken och lyfter fram bortglömda tonsättare. Charmigt och pedagogiskt, tycker Carl Magnus Juliusson.

Cathrine Winnes är den första kvinna att ta dirigentexamen från Norges musikhögskola och arbetar i dag som chefsdirigent och konstnärlig ledare för Blåsarsymfonikerna i Stockholm.

Hon är även en mycket bra pedagog som förra året fick uppmärksamhet för sin SVT-serie ”She composes like a man” om kvinnliga kompositörer.

Hennes sommarprat följer delvis samma spår.

Winnes inleder med en hyllning till den levande musiken som fått ta uppehåll i en tid då konsertsalar blivit farliga. Och till musikens kraft genom hennes första stora musikaliska upplevelse – något så anspråkslöst som hennes pappa som satt hemma och plinkade.

Vem?

Cathrine Winnes är 42 år och född i Oslo, Norge.

Hon är chefdirigent och konstnärlig ledare för Blåsarsymfonikerna i Stockholm och var både dirigent och programledare för SVT-serien ”She composes like a man” om bortglömda kvinnliga kompositörer.

Hon har fått norska komponistföreningens jämställdhetspris för ”extraordinär insatsför könsbalansen inom det skapande musikområdet”.

Men hon konstaterar snabbt att musiken alltid överlever. Även i de svåraste tider – i krig, i de värsta diktaturerna – fortsätter människor att skriva och spela musik, helt enkelt för att man måste.

De kvinnliga kompositörerna är bra exempel på det – som fortsatte trots att samhället motarbetade dem.

Winnes går igenom Ethel Smyth som var med i suffragettrörelsen, och även skrev deras kampsång, och Clara Schumann som drillades hårt av sin far till att bli en av 1800-talets främsta konsertpianister.

Men också etiska dilemman som att återuppväcka en utrensad pianokonsert av den norska tonsättaren Signe Lund. Lund var nämligen medlem i Nasjonal samling, vilka samarbetade med nazisterna.

Det är charmigt och Winnes har ett strålande sätt att introducera till klassisk musik och musikhistoria. Det är så här man gör!

Sommarpratare 4/7:

Hedda Stiernstedt, skådespelare

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.