Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/8

Skiss upptäckt på Göteborgs Picassomålning

I samband med att konstmuseets ovärderliga Piccasomålning "Akrobatfamilj" lånades ut till Frankrike och Schweiz har en rad hemligheter blottats. Som en skiss på baksidan, vilken kan vara början till ett annat känt verk. På lördag öppnar museet en utställning om upptäckterna.

Plötsligt hänger den där igen. "Akrobatfamilj". Efter att ha setts av nära en miljon besökare på Musée d'Orsay i Paris och Foundation Beyeler i Basel är verket tillbaka bland de åtta som har valts ur Konstmuseets Picassosamling.

"Akrobatfamilj" tillhör den tid i Pablo Picassos liv som brukar kallas för den rosa perioden. Den är skapad under 1905 och hängde först på Rue Madame i Paris hos Michael Stein, bror till den kända Gertrude Stein. 1922 kom den till Göteborgs Konstmuseum.

Länge trodde man att verket var så känsligt att det inte klarade utlån. I målningens högra hörn syns ett blått draperi. När museipersonalen jämförde med äldre bilder kunde de tydligt se hur färgen börjat mattas av.

Teorin var att det rörde sig om en pastellfärg. Ett känsligt materialval som skulle innebära stora risker för den oersättliga Picassomålningen. Men det visade sig vara fel.

Preussisk blå färg på kartong

Efter att flera tester genomförts på det ömtåliga verket kunde man konstatera att det faktiskt var gouache och tusch. Samtidigt gjordes ytterligare fynd som skulle sätta konservatorerna i en rävsax.

Picasso har nämligen målat på kartong, vilket kan ses i exempelvis akrobatens Napoleonhatt. Det innebär att syreexponeringen måste hållas låg. Men det blå färgpigmentet från draperiet visade sig vara så kallad "preussisk blå". Ett ämne som behöver just syre för att inte försvinna.

Kompromissen blev en tavelram som minskar syreexponeringen något.

– Det är en långsamt vittrande process. Vi kan inte stoppa den, bara fördröja den, säger Eva Nygårds, intendent och ansvarig för utlån på Göteborgs konstmuseum.

Eva Nygårds, intendent och ansvarig för utlån, och papperskonservatorn Mariateresa Pullano är förtjusta över informationen som kommit fram i samband med arbetet om "Akrobatfamiljen". Bild: Petter Trens
Eva Nygårds, intendent och ansvarig för utlån, och papperskonservatorn Mariateresa Pullano är förtjusta över informationen som kommit fram i samband med arbetet om "Akrobatfamiljen". Bild: Petter Trens

LÄS MER: De avslöjar hemligheterna i Göteborgs Picassotavla

I samband med undersökningarna och utlånet har flera upptäckter gjorts. Exempelvis att modern i familjen kan vara den beryktade Madeleine. En kvinna, som likt den mer välbekanta Fernande Olivier, dyker upp i flera av Picassos verk, men som eftervärlden vet ytterst lite om.

Ytterligare en upptäckt är att det kanske inte alls rör sig om en akrobatfamilj. Eva Nygårds menar att verkets namn faktiskt kan vara fel.

– Vi har hittat dokumentation där den norske konsthandlaren Walter Halvorsen skriver ett brev till Richard Bergh på Nationalmuseum om att Michael Stein reser till USA och upplåter några verk till försäljning. Bland annat det här och då står det "Harlekin och hans familj".

Skissen kan vara en förstudie

Men den största upptäckten är kanske att baksidan rymmer en tidigare odokumenterad skiss.

Eva Rydgårds och papperskonservatorn Mariateresa Pullano resonerar att den kanske bara har missats, trots sin tydlighet. Verket var utmonterat senast 1995 och ytterligare en teori är att de som undersökt den då helt enkelt inte ansett att skissen var relevant.

– Men det är relevant. Picasso återanvänder både figurer och former i sitt konstnärskap under den här tiden. Det skulle kunna vara relaterat till ett annat verk, en förstudie. Det skulle vi vilja veta mer om naturligtvis, säger Eva Nygårds och fortsätter.

– Vi har tittat på olika verk och det är svårt att säga något nu. Mariateresa har föreslagit ett verk i Washington, Saltimbanques Family, där man skulle kunna se en figur som…

– …men det är inte säkert, avbryter Mariateresa Pullano.

– Nej, det är inte alls säkert. Bara antaganden, konstaterar Eva Nygårds.

LÄS MER: Recension: "Du är" – Göteborgs konstmuseum

Ser du några likheter?

På lördag öppnar Konstmuseet utställningen "Närstudie av Akrobatfamilj – Perspektiv på Picasso", en serie om tre filmer som beskriver proveniensen, konserveringen och verkets plats i konsthistorien.

Då kommer även den världsledande Picassoexperten Marilyn McCully och pratar.

– Det är jättestort. Det kommer att vara en engångsföreteelse men jag tänker att vi senare kommer att kunna fånga upp det, säger Eva Nygårds.

LÄS MER: Känner du till konstmuseets skatter?

Samtidigt fortsätter nu arbetet. Delvis med att avslöja ytterligare hemligheter om "Akrobatfamilj", men även att låta blicken gå vidare till andra verk – som Pierre Bonnards "Nude" från 1903, där konstnären använt sig av olja på kartong.

Pierre Bonnard, Nude, 1903. Bild: Göteborgs konstmuseum
Pierre Bonnard, Nude, 1903. Bild: Göteborgs konstmuseum

– Det kan finnas en missfärgning i det gula. Livfulla färger var viktigt för Bonnard och det här är så blekt, speciellt den gula färgen, säger Mariateresa Pullano.

De föreläser på lördag 26 oktober:

13.00-15.00

Marilyn McCully, konsthistoriker, curator och världsledande Picassoexpert.

Talar om: Harlekinerna bär magnifika trasor

Eva Nygårds, intendent, Göteborgs konstmuseum

Talar om: Från familjen Steins salonger i Paris till Göteborgs konstmuseum - Akrobatfamilj och dess proveniens

Mariateresa Pullano, papperskonservator, Göteborgs konstmuseum

David Buti, konserveringforskare, CATS Centre for Art Technological Studies and Conservation, Danmark

Talar om: Picassos Akrobatfamilj i fokus: en undersökning av material och teknik

LÄS MER: Konstmuseet kan stänga i tre år för renovering

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.