Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Pär Fredriksson och Lisa Blohm i Roy Anderssons nya film "Om det oändliga", som nu tävlar i Venedig. Bild: Studio 24

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Roy Andersson uttagen att tävla i Venedig

Roy Andersson kan få sitt andra guldlejon på filmfestivalen i Venedig. GP ringde upp regissören som tävlar med nya filmen "Om det oändliga".

Roy Andersson låter både glad och stolt efter tillkännagivandet att hans film "Om det oändliga" tävlar på filmfestivalen i Venedig, i konkurrens med bland andra Steven Soderbergh, Roman Polanski och årets hedersgäst: Atom Egoyan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

–Jag tycker att Venedig är den mest värdiga av alla festivaler, inte för att jag varit på precis alla men...den är också världens äldsta, så det är en stor ära att bli inbjuden.

"Minst lika bra som min förra"

Filmen är enligt Roy Andersson fristående från, men besläktad med, den prisbelönta trilogin som inleddes med "Sånger från andra våningen", som vann jurypriset i Cannes år 2000 och därefter belönades med fem guldbaggar. "Du levande" kom 2007 och följdes upp med "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" som 2014 kammade hem ett guldlejon i Venedig – det första någonsin för en svensk film.

Sedan dess har den 76-årige regissören och reklamfilmaren, född och uppvuxen i Göteborg, arbetat med "Om det oändliga". Sin film som på engelska fått titeln "About endlessness".

– Den är minst lika bra som min förra, Jag betraktar den som ett filmpoem om världens alla stora frågor, och min förhoppning är att den vara både poetisk och tankeväckande, säger regissören.

Kommer vi att känna igen ditt bildspråk?

–Ja, definitivt! Fast den här är lite mer poetisk, och roligare än de andra filmerna. Det är mycket humor i scenerna och det blir också väldigt drastiskt ibland. Jag försöker kombinera det hårda, tragiska med det mjuka och vackra på ett speciellt sätt för att öppna tillvaron och gestalta hur vi förvaltar vårt arv.

Hitler dyker upp i filmen

Liksom tidigare presenteras innehållet i en räcka scener, dåtid och nutid blandat, och flera historiska personer dyker upp, bland dem Ivan den förskräcklige och Adolf Hitler.

– Ja det stämmer, de medverkar, säger Roy Andersson och skrattar i luren.

– När man ser filmens Hitler tror man att det ÄR Hitler, så likt är det.

Varför valde du att ha med just dessa två hänsynslösa män?

– Hitler har jag med för att den politiska framgångssagan i början förbyttes i katastrof, så det går att skildra uppgång och fall. Nazismen är en synnerligen hemsk period i mänsklighetens tillvaro, något så fult och grymt. När du ser bilder från ghettot i Warszawa, där tyska soldater tittar på när medmänniskor svälter ihjäl...det finns ingen ursäkt. Jag vet inte ens om det finns försoning i sådana fall... De här tendenserna finns kvar i dag också, fast i andra former.

Tittarna guidas genom din nya film av en fe. Varför?

– Ja, det är en kvinnoröst, som berättar. Jag inspirerades av Tusen och en natt, där Scheherazade måste berätta sagor för kungen för att överleva och förlänga sitt liv. Ju mer hon berättar, desto mer vill han höra. En sådan effekt vill jag gärna också att min film ska ha...att folk bara ska vilja ha mer...

"Mitt guldlejon börjar känna sig lite ensamt"

Under en direktsänd presskonferens i Rom stod det klart att Roy Anderssons film finns bland de 21 tävlingsbidragen (enbart två av kvinnliga regissörer). Därmed har han för andra gången vinstchans på festivalen, som äger rum på ön Lido.

– Mitt tidigare guldlejon som står här på kontoret börjar känna sig lite ensamt, skämtar regissören innan han måste lägga på.

Hur ser du på konkurrensen om priset?

– Jag känner till flera av de andra tävlande....men jag är så glad och stolt över den här filmen så att den lever redan sitt eget liv.

Inför Venedig-resan betonar Roy Andersson att han är ett "fan" av italiensk neo-realism.

– Jag ville ju egentligen bli författare från början, men sedan såg jag Vittorio De Sicas "Cykeltjuven" och tänkte om...

Venedig filmfestival invigs den 28 augusti och avslutas 7 september.

Öppningsfilm blir Horikazu Kore-edas nya "The truth", ett familjedrama med Juliette Binoche, Catherine Deneuve och Ethan Hawke. Avslutar festivalen gör thrillern "The burnt orange heresy" av Giuseppe Capotondi med Claes Bang (känd bland annat från i Ruben Östlunds "The Square"), Elisabeth Debicki och Mick Jagger i ledande roller.

Fotograf Gergely Pálos och Nicklas Nilsson, scenografiavdelningen, under inspelningen av Roy Anderssons "Om det oändliga".. Bild: Studio 24

Här är årets tävlingsfilmer i Venedig:

“The Truth,” Hirokazu Kore-eda

"The Perfect Candidate", Haifaa Al-Mansour

“About Endlessness,” Roy Andersson

“Wasp Network,” Olivier Assayas

“Marriage Story,” Noah Baumbach

“Guest of Honor, Atom Egoyan

“Ad Astra,” James Gray

“A Herdade,” Tiago Guedes

“Gloria Mundi,” Robert Guediguian

“Waiting for the Barbarians,” Ciro Guerra

“Ema,” Pablo Larrain

“Saturday Fiction,” Lou Ye

“Martin Eden,” Pietro Marcello

“The Mafia Is No Longer What It Used to Be,” Franco Maresco

“The Painted Bird,” Vaclav Marhoul

“The Mayor of the Rione Sanità,” Mario Martone

“Babyteeth,” Shannon Murphy

“Joker,” Todd Phillips

“An Officer and a Spy,” Roman Polanski

“The Laundromat,” Steven Soderbergh

“No. 7 Cherry Lane,” Yonfan

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.