Recension: "Så mycket bättre" – del 6, 2019

Niklas Strömstedt visar var sommarpop-skåpet ska stå när han gör om en Miss Li-låt och levererar den med rutorna nedvevade och plattan i mattan. Johanna Hagström sätter betyg på kvällens tolkningar.

|
"Så mycket bättre"

Carola: "You are the beginning" – TVÅ FYRAR

grade crossed
Carola riktar sin tolkning av Soundtracks stänkare om en nystart i livet till sin son Amadeus. Redan innan hon börjar sjunga är hon själv så rörd att tårarna kommer. När hon väl kommer igång är det en ganska rak, countrydoftande rockversion som Carola sin vana trogen trycker upp i hallelujah-brygga. Det är imponerande, såklart, men också tillrättalagt. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Ebbot: "När löven faller" – TVÅ FYRAR

grade crossed
"Den är lite som vädret" säger Ebbot. "En våg som kommer välla över oss" svarar Carola. Och hon ser verkligen överväldigad ut när Ebbot går loss och låter rösten brista när han sjunger "Då vet jag att du älskar" med fullt blås. Arrangemanget är rakt, rockigt och tolkningen blir lite lik Carolas insats under samma lunch. Snyggt – och jämntjockt. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Magnus Uggla: "Oslagbara" – TVÅ FYRAR

grade crossed
"Det närmaste en Magnus Uggla-låt jag har kommit" säger Niklas Strömstedt inför tolkningen av hans bromance-dänga från 1992. Och det har han helt rätt i, den låter som om Magnus Uggla hade skrivit den själv och Uggla ser barnsligt glad ut när han framför låten, vilket lyfter framförandet. Samtidigt: Han gör det för lätt för sig, den gode Uggla. Det blir för enkelt och förutsägbart. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Niklas Strömstedt: "Jenny vill du ha mig" ("Jenny let me love you") – TRE FYRAR

grade crossed
Alltså jag kan inte låta bli att bli glad av Niklas Strömstedts självdistans och humor. Han har gjort en jättelökig kärlekssång till sin fru av EMD:s likaledes lökiga kärlekslåt. Men så är han ju Niklas Strömstedt och lyckas på någon vänster leverera den med värdighet ändå, SAMTIDIGT som han lurar halva sällskapet att det inte är en tolkning, utan en egenskriven låt. Bra tv, helt enkelt. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Danny Saucedo: "Sånt är livet" – TRE FYRAR

grade crossed
Någonstans måste vi släppa Danny Saucedo fri så han slipper grotta runt i separationsdeppen efter Molly Sandén. Men okej en gång till får han älta det. Nu i en en sorts tropicopop-tolkning av Niklas Strömstedts låt. Det blir lite rörigt och spretigt, men samtidigt ganska fint för det känns rakt genom rutan att Danny verkligen söker; efter ett sound, en känsla, en väg framåt. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Niklas Strömstedt: "Det lyckliga slutet" ("I finally found it") – FYRA FYRAR

grade crossed
Niklas Strömstedt, va. Han plockar upp en Tove Jansson-bok, berättar att han är på ett bra ställe i livet och bränner av en svensk text som han skrivit till Miss Li:s låt. Och han visar än en gång hur otroligt begåvad han är när det kommer till att skriva poptexter på svenska. Det här är en låt som kommer flytta in på P4:s spellistor och bo kvar där i årtionden. (Bild: TV4)
"Så mycket bättre"

Miss Li: "Kaffe och en cigarett" – TRE FYRAR

grade crossed
Det är ju ett omöjligt uppdrag att ge sig på Olle Ljungströms "Kaffe och en cigarett", där han diktar om depression och förlamande uppgivenhet. Miss Li gör ett fint arrangemang och sjunger ärligt och utan filter ut sorgen och saknaden efter den bortgångne kollegan. Ändå är det som att något inte riktigt passar ihop när musik möter lyrik. (Bild: TV4)