Recension: "Kalifat" – SVT

Det kontroversiella temat kommer att väcka upprörda känslor. Men genom lysande skådespelarinsatser lyckas SVT skapa en olidligt spännande och närgående thriller. Carl Petersson Moberg kunde inte sluta titta på "Kalifat".

|

Redan i somras konstaterade Anna Croneman, dramachefen på SVT, för Spoiler alert att "Kalifat" nog kunde vara det svåraste och modigaste projekt som svenska manusförfattare tagit sig an.

Det är enkelt att förstå vad hon menar. Serien handlar om planerade terrordåd, IS-svenskar och radikalisering i förorten. Helt oberoende skaparnas ambitioner kommer "Kalifat" att bli en projektionsyta för kraftfulla åsikter. Den kommer att kritiseras för att vara rasistisk och svartmåla islam och förorten, såväl som att vara statligt sanktionerad IS-propaganda.

Men historien är både balanserad och bred på perspektiv. Vi får följa den hårdnackade Säpoagenten Fatima (Aliette Opheim) vars karriär har fått sig en törn. IS-resenären Pervin (Gizem Erdogan) som vill fly Raqqa med sitt barn. 15-åriga Sulle (Nora Rios) från Järva som tyr sig till elevassistenten Ibbe (Lancelot Ncube) som verkar ta henne på allvar.

Samtliga hade så enkelt kunnat reduceras till klyschor. Gunvald Larsson-agenten. Den förtryckta hustrun. Den förvirrade tonåringen. Men det gör de inte.

Räddar ett livsfarligt projekt

Anledningen är utmärkt regi och skådespeleri (bortsett möjligen från en inledande skolscen). Aliette Opheim, Gizem Erdogan och Nora Rios lyckas skapa kontakt med tittaren och med små medel förmedlar de sina karaktärers motiv och drivkrafter. De blir komplexa människor vars handlingar och känslor känns förankrade i historien. Tillsammans räddar de ett tv-projekt som förstås hade kunnat sluta i katastrof.

Särskilt imponerade blir det eftersom "Kalifat" inte tummar på tempot. Varje tråd formligen darrar av spänning när den sys in i väven och det är förtvivlat svårt att sluta kolla. Kommer de att lyckas stoppa IS-svenskarnas bombplaner? Kommer Pervin att överleva Raqqa? Finns det korruption inom Säpo? Och vad händer egentligen inom Sulle?

Ju längre serien går desto mer ökar insatserna. Som tittare investerar man sig allt mer emotionellt och när det är dags för upplösningen har knäna dragits upp till hakan.

Snuvas en aning på skimret

Konsekvensen av intimiteten är att "Kalifat" ibland känns lite billig. Kanske är det för att vi är inne i gala-tiden på året då biograferna fylls med kvalitetsfilmer. Då festivalfavoriterna pytsas ut och biobesökarna peppras av graciösa landskapssvepningar, kreativ klippning och hjärtskärande monologer. Kanske är det att kravet på tv-serier har ökat när bolag som Netflix. HBO och Amason dunkar tjocka plånböcker i bordet.

Men miljöerna reduceras till den kvantitativa kriminalseriens estetik. Det är dålig belysning och interiörer av kontor, bilar och lägenheter. Raqqa ser vi nästan uteslutande från insidan av Pervin och hennes man Husams hem.

Som tittare känner man sig lite snuvad på skimret och finessen. Men det finns faktiskt fördelar. För när rökmaskinen från "Vår tid är nu" fått sig en välbehövlig paus i SVT:s tekniklager, skapas en mer autentisk känsla. Hemmen ser ut som att någon faktisk bor i dem. Att Raqqa finns inom fyra väggar förstärker också den klaustrofobiska tillvaro som Pervin lever under.

I stället för poetiska naturbilder eller actionpackade krigsmiljöer får vi se Pervin och IS-krigaren Husam äta spaghetti och köttfärssås i sängen medan de streamar "Bron" på datorn. Och det är en bild som hänger kvar betydligt längre.