Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Giotas är på väg tillbaka till Göteborgsoperan som Carmen. Bild: Mats Bäcker
Katarina Giotas är på väg tillbaka till Göteborgsoperan som Carmen. Bild: Mats Bäcker

Operan laddar för hösten

Nästa säsong på Göteborgsoperan fylls av operaklassiker, i många fall rollsatta med operans egna solister, bland annat har Annalena Persson huvudrollen som Brünnhilde i Valkyrian, del två i operans stora Wagnersatsning. Den manliga dominansen bland dirigenter och regissörer är dock stor.

Spelåret 2019/2020 på Göteborgsoperan blir ett pärlband fyllt av musikaliska klassiker från bland annat Mozart, Bizet och Puccini. Till exempel får publiken se Katarina Giotas, som återkommer i huvudrollen i "Carmen". Efter årsskiftet gör Kerstin Avemo, som nu har treårskontrakt med operan, huvudrollen som Mimì i "La Bohème" och framåt maj 2020 återkommer Carolina Sandgren i huvudrollen i Puccinis "Tosca".

Ringen tillbaka

Till hösten är det dags för andra delen i satsningen på Wagners Nibelungens ring. "Valkyrian" har premiär i december och därmed släpps också ringens stora kvinnliga huvudroll in handlingen, Brünnhilde, dotter till Wotan. En roll som görs av Göteborgsoperans Annalena Persson.

Annalena Persson som Ariadne i Operan Ariadne på Naxos. I december är hon aktuell som Brünnhilde i "Valkyrian".. Bild: Robin Aron
Annalena Persson som Ariadne i Operan Ariadne på Naxos. I december är hon aktuell som Brünnhilde i "Valkyrian".. Bild: Robin Aron

I april blir det premiär för Benjamin Brittens sista opera, "Döden i Venedig", baserad på Thomas Manns roman med samma namn. I den omfattande huvudrollen kommer brittiske tenoren Paul Nilon (som också hördes i "Idomeneo" 2016) och uppsättningen dirigeras av Steuart Bedford, som också dirigerade urpremiären 1973.

I år uruppförde Göteborgsoperan Elfrida Andreé och Selma Lagerlöfs opera "Fritiofs saga" och också nästa år blir 8 mars en hyllning till kvinnliga konstnärskap, då med "La ville morte" av franska tonsättaren och kompositionsläraren Nadia Boulanger under musikalisk ledning av dirigenten Anna-Maria Helsing.

Säsongen domineras också av musikalsatsningen "Oliver", baserad på Charles Dickens roman "Oliver Twist", där Fredrik Benke Rydman står för regi och koreografi. "Oliver" har premiär i september spelas fram till slutet av april 2020. Bland de medverkande finns 60 barn i tre lag och vilka som ska dela på huvudrollerna kommer att bli klart inom de närmaste veckorna.

Langridge slutar

Stephen Langridge avslutar nu sitt uppdrag som konstnärlig ledare för opera och drama (förutom regiarbetet med Nibelungens ring) och lämnar operan för sitt nya jobb på engelska Glyndebourne.

Nu lämnar du över stafettpinnen och flyttar från Göteborg. Vilka tankar har du kring det?

– Det är konstigt, jag var frilansare i 30 år och hela min karriär har jag tagit farväl av folk. Så att ha fått vara på samma plats har varit en underbar upplevelse. Och helt beredd på hur känslosamt det känns att lämna var jag faktiskt inte, ärligt talat.

Vad är du mest nöjd med när det gäller kommande säsong?

– Det är svårt att säga. Men jag ser mycket fram emot musikalen "Oliver" och, på den lite smalare sidan, "Döden i Venedig" och "La ville morte".

När det gäller regi- och dirigentuppdragen på Göteborgsoperan är den manliga dominansen stor. Vad kommer det sig?

– Ja, jag har försökt under de senaste fem åren att jobba med fler kvinnliga dirigenter och regissörer, men jag vill inte skylla ifrån mig, resultatet är inte bra nog. Målet var 50 procent och där är vi inte. Vi är på väg, men måste ta fler steg helt klart. Och jag vet att det finns stor lust till det här i huset.

Lovar minne för livet

Också för Göteborgsoperans danskompani blir säsongen spännande med Sverigepremiär i oktober av Ohad Naharins dansverk "Naharin’s virus", vilket blir första gången verket uppförs förutom av Naharins eget danskompani. Helkvällen kombineras med dansverket "Love", koreografi Roni Haver och Guy Weizman.

Göteborgspubliken kommer också under säsongen att få återse dansverk av Sharon Eyal, Crystal Pite och Sidi Larbi Cherkaoui. Våren 2020 blir det åter helt ny koreografi på Stora scenen, med världspremiär i mars för två verk av koreograferna Onji Wang/Sébastien Ramirez och Yoann Bourgeois.

– Vi vågar utlova en upplevelse publiken bara får en gång i livet, när cirkusartisten Yoann Bourgeois tar oss till ett annat universum i en danskväll med hip hop-duon Wang Ramirez, säger Katrín Hall, konstnärlig chef för danskompaniet.

Göteborgsoperan 2019/2020 – opera, musikal och dans

"Figaros bröllop", nypremiär 31 augusti

Regi: Stephen Langridge

Dirigent: Rory MacDonald

"Carmen", nypremiär 1 november

Dirigent: Patrik Ringborg

Regi, originaluppsättning: Sir David Mcvicar, iscensättning: Marie Lambert.

"Valkyrian", premiär 1 december

Dirigent: Evan Rogister

Regi: Stephen Langridge

"La Bohème", premiär 1 februari 2020

Dirigent: Karen Kamensek/Henrik Schaefer

Regi: Max Webster

"Cosi fan tutte", premiär 14 mars 2020, Skövdescenen

Musikalisk ledning: Joakim Kallhed

Regi: Mattias Ermedahl

"Döden i Venedig", premiär 4 april 2020

Dirigent: Steuart Bedford

Regi: David Radok

"Tosca", nypremiär 8 maj 2020

Dirigent: Henrik Schaefer

Regi: Lorenzo Mariani

Musikal

"Oliver", premiär 14 september

Dirigent och musikaliskt ansvarig: Bjorn Dobbelaere

Regi och koreografi: Fredrik Benke Rydman

Medregissör: Victoria Brattström

Dans

"Virus/Love", premiär 11 oktober

Verk av Ohad Naharin samt av Roni Haver och Guy Weizman

"Autodance" och "Solo Eco", nypremiär 20 december

Verk av Sharon Eyal och av Chrystal Pite

"Stoic", nypremiär 12 januari 2020

Verk av Sidi Larbi Cherkaoui

"Beyond", premiär 6 mars 2020

Verk av Wang/Ramirez och Yoann Bourgeois

"3D International", 2 april 2020.

Samarbete mellan tre danskompanier.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.