Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det finns flera appar som används av biblioteken för att göra e-böckerna tillgängliga för lån. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Det finns flera appar som används av biblioteken för att göra e-böckerna tillgängliga för lån. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Kulturdebatt: Om inte ens kulturchefen vet vad som finns – hur ska biblioteken då nå ut?

Bibliotekarien Tobias Nordberg svarar kulturchef Björn Werner om bibliotekens appar.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I en krönika i GP publicerad 2020-02-08 beklagar sig Björn Werner över hur besvärligt det är att låna e-böcker från svenska bibliotek. Svenska folkbibliotek förtjänar mycket riktigt viss kritik för hur de hanterar sina publika digitala tjänster och verktyg. Det gäller kanske framförallt den alltmer monopolliknande situation som har växt fram, där en viss leverantör av digitala bibliotekstjänster har en osund kontroll över marknaden. Det gäller också bibliotekens förmåga att nå ut med vad de faktiskt har att erbjuda sina användare. Det gäller emellertid inte möjligheten att låna digitala böcker via tjänster som kan konkurrera med de kommersiella. Sådana finns, sådana erbjuds på svenska bibliotek och sådana nyttjas av tusentals biblioteksanvändare varje dag.

LÄS MER: Nu måste biblioteken lansera en gratis bokapp

Uppenbarligen behöver Björn Werner lite vägledning i den digitala djungeln. Lyckligtvis finns det gott om kunnig personal på landets alla bibliotek som mer än gärna hjälper till med den saken. För att bespara mina kolleger i Göteborg en onödig börda kan jag passa på att utföra lite referensarbete åt Björn Werner när jag ändå är i farten. Göteborgs stadsbibliotek använder appen Libby för e-böcker och e-ljudböcker och den vanligaste appen på svenska bibliotek heter Biblio. Du kan hämta båda på Google play och App store.

Björn Werners krönika utgår visserligen från felaktiga premisser men det faktum att den gör det belyser en fråga som är viktigare än den om kvaliteten på bibliotekens e-bokstjänster. Om inte ens kulturchefen för en av landets största tidningar känner till vad folkbiblioteken kan erbjuda, hur ska biblioteken då någonsin kunna nå ut med sin verksamhet? Enorma summor spenderas på tjänster som ingen känner till, eftersom den allmänna bilden av ett bibliotek inte stämmer överens med vad biblioteken faktiskt kan erbjuda. Det är vad debatten om bibliotekens digitala tjänster egentligen borde handla om.

Tobias Nordberg, bibliotekarie, Uddevalla stadsbibliotek