Munskyddet är ett modernt ställningstagande

Caroline Hainer skriver om munskyddets status i Sverige och hur det har blivit ett möjligt ställningstagande i modet.

ANNONS

Att årets julklapp blev stormköket och inte munskyddet är jättemärkligt. Från att ha varit helt okänd pryl har det nu blivit en livsnödvändighet, en modeaccessoar och ett statement på en och samma gång. Munskyddet finns numera i varje tänkbart utförande, från politiska slogans, gulliga mönster, till utsökta kreationer från Gucci, Fendi och Missoni med prislappar upp till tretusen kronor. Det finns lyxmasker av finaste silke, så mjuka att du inte ens märker att du har dem på dig. För blivande pandemibrudar finns handgjorda, pärlbeströdda bröllopsmasker med spets och intrikat brodyr. Den dyraste lär vara en i vitt guld med 3600 diamanter, från israeliska smyckedesignern Yvel, till priset av 1.5 miljoner dollar. Det sägs att den redan har en köpare. Föredrar man rustika, hemmasydda, rejäla och enkla varianter istället finns de i mängder på sajten Etsy.

ANNONS

Det finns lyxmasker av finaste silke, så mjuka att du inte ens märker att du har dem på dig.

LÄS MER:WHO skärper rekommendationer för munskydd

Det är givetvis lätt att läsa in profithunger i detta. En liten lucka öppnas i marknaden och den ser man till att nyttja till fullo. Men man kan också se modeindustrins och hobbyhantverkarnas kreativitet som ett sätt att normalisera maskbärandet, till och med göra det chict. I Sverige och de länder där det inte är obligatoriskt med munskydd har bärandet blivit ett ställningstagande. Bäraren anser att vi alla bör skydda oss, och påminner oss samtidigt, med munskyddets fysiska närvaro, om att vi befinner oss i en kris som vi ska ta på största allvar.

Att bevisen för just tygmaskens effektivitet inte är helt konklusiva är inte poängen, bärandet i sig är poängen. Munskyddet blir en rebellisk akt mot en regering som vägrar beordra, eller skydda, sina medborgare. I stil med Batman, Spindelmannen och Harley Quinn. De bär alla mask för att identifieras som superhjälte eller skurk, men utan att röja den personliga identiteten.

I länder där maskbärandet är stort, som i Kina (ett land där munskydd var vanligt även innan covid-19) och USA, märks en ökad försäljning av ögonmakeup, något som också kan förklaras av denna psykologiska modell.

LÄS MER:Nu maskerar sig Berlin – med stil

Munskyddet har också psykologiska effekter. Studier, bland annat en nyligen publicerad sådan i Psychology Today, har visat att det tar hjärnan runt 13 sekunder att bestämma sig för om en person är attraktiv. Munnen och ögonen står för det avgörande beslutet. Vad händer då när munnen är täckt? I länder där maskbärandet är stort, som i Kina (ett land där munskydd var vanligt även innan covid-19) och USA, märks en ökad försäljning av ögonmakeup, något som också kan förklaras av denna psykologiska modell. Om halva ansiktet är täckt bör den synliga delen av ansiktet stå ut desto mer för att kompensera. Detta kan också tolkas som en längtan efter att inte bli osynlig, falla in i mängden.

ANNONS

Därför blir valet av munskydd inte oviktigt – vem vill vi signalera att vi är? Någon som gillar gulliga mönster eller någon som investerar i mjuka, dyrbara material? Det hela är inte så långsökt som man kan tro, att dölja delar av ansiktet har alltid haft social, kulturell och psykologisk verkan. Ansiktsmasken som bars under Venedigs anrika karnevaler och maskerader på 1700-talet möjliggjorde att två personer från motsatt kön (till och med från olika samhällsklasser) kunde prata med varandra. Det var så Romeo och Julia möttes. Masken bröt barriärer snarare än upprättade dem.

Kanske borde Sverige införa obligatoriskt maskbärande bara därför – för att jämna ut en allt växande polarisering och för att se vad som händer i ett land känt för reserverade personligheter, med masken som en psykologisk buffert. Vet vem, kanske börjar vi prata med varandra om annat än Anders Tegnell?

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS