Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/10

Lars Norén är död – så reagerar omvärlden på beskedet

Dramatikern och författaren Lars Norén har gått bort i sviterna av covid 19.
– Det är oerhört sorgligt. Han hade varit sjuk ett litet tag, men vi hoppades att det skulle bli bättre. Så blev det tyvärr inte, säger hans förläggare Eva Bonnier.

Lars Norén, författaren, poeten och dramatikern, vars namn närmast har kommit att bli ett adjektiv är död. På Albert Bonniers förlag, där hans böcker getts ut sedan 1963, är man i sorg.

– Det går nästan inte att uttrycka i ord vad han betyder för förlaget eftersom det har varit en så lång relation. Han fanns på förlaget långt innan jag blev hans förläggare, säger Eva Bonnier.

LÄS MER: Lars Norén är död

De senaste åren har hon varit med i arbetet med hans dagböcker som nått till en ny generation.

”Ett säreget, stort konstnärskap”

Teaterproducenten Ulrika Josephsson har länge jobbat tätt ihop med Lars Norén. En period utgjorde de ledarduon för RiksDrama. 2009 övertog hon som vd också ledarskapet på Folkteatern i Göteborg tillsammans med Lars Norén.

– Han skapade en bra arbetsatmosfär runt omkring sig där han jobbade. Visst hade han en massa egensinniga idéer och det kunde vara både svårt och komplicerat ibland – men han var så långt ifrån en demonregissör som kastar saker omkring sig som man kan komma.

Betydelsen av Lars Noréns konstnärskap är nästan svår att omfatta eller formulera, menar hon.

– Han var så enormt unik och oerhört produktiv. Det är ett säreget och stort konstnärskap. Jag vet få andra som skrivit så mycket, om vi bara ser till volymen, och allt håller också en sådan hög klass. Jag svårt att hitta hans like som dramatiker i Sverige....eller ens i Europa.

Som människa minns Ulrika Josephsson vännen Lars Norén som ”väldigt lättsam”:

– Tvärtemot vad bilden av honom kanske var, präglad av pjäserna, så var han som person vänlig, varm, oerhört närvarande och med väldigt mycket humor.

”Rolig och spirituell att jobba med”

Skådespelaren Göran Ragnerstam började sitt samarbete med Lars Norén 1996 i tv-teatern ”Ett sorts Hades”. Där spelade han mot bland andra Krister Henriksson, Melinda Kinnaman och Sten Ljunggren.

– Lars var rolig och spirituell att jobba med. Prestigelös, otroligt nyfiken, och väldigt intresserad av skådespeleri. Om man gick in hundra procent för rollen, vilket krävdes, var han väldigt lyhörd och ville se hur det gick till när man omvandlade dramatiken till scenisk gestaltning.

LÄS MER: Guldbaggar till känslig svensk feelbad om familjen

Göran Ragnerstam och Lars Norén fortsatte sedan sitt samarbete i flera pjäser, bland dem ”Under”, ”Skuggpojkarna” och Personkrets 3:1”.

– Det var enormt hög konstnärlig nivå på de produktionerna, vill jag minnas. Han beskriver människor och relationer så trovärdigt, med mycket humor mitt i svärtan.

Lars Norén skrev inte bara världsdramatik utan var också en väldigt skicklig regissör, poängterar Göran Ragnerstam.

– Han spelade på samma planhalva som oss skådespelare, lät oss förstå och omforma texten. Det är en ära och en gåva att ha fått vara med om det.

LÄS MER: Recension: ”En dramatikers dagbok 20152019” av Lars Norén

”Helt i en egen klass”

Dramatikern Suzanne Osten arbetade nära Lars Norén på Unga Klara under flera produktioner på 1980-talet.

– För mig är han en stor dramatiker och en sublim kär poet som trodde på teatern och på ordets sanning, säger hon till GP och fortsätter:

– Han kunde visa oss usla människor hur vi ljuger men även det bästa: ur värsta mörkret förmedlade han det strålande ljuset och skrattet.

Mattias Andersson, konstnärlig ledare vid Dramaten, säger att han kände Lars Norén genom hans konstnärliga verk snarare än personligen. Även han lyfter den stora produktionen och menar att Norén i sin bredd har stått i en klass helt för sig själv.

– Han debuterade 1973 på Dramaten och har bara sprutat ur sig pjäser sedan dess. Det är helt oöverträffat skulle jag säga. Går inte att jämföra med någon annan på 1900-talet, säger han.

”Norén är svensk teater”

Regissören Sofia Jupither har jobbat mycket med Noréns dramatik de senaste 15 åren och satt upp pjäser som ”Skalv” och ”Fragmente” på Folkteatern i Göteborg:

– Noréns dramatik och sätt att skriva dramatik har definierat mycket av vad som i dag är svensk teater, menar hon och utvecklar:

– Han har en blick för människans skröplighet och svärta och väjer inte för mörkret utan skriver om ångest med en enorm värme och ärlighet. Han tvingar oss att vara sanna, tvingar oss att se människan bakom mörkret, bakom handlingarna. Han är skarp och obönhörlig, men alltid, alltid ärlig.

Hans betydelse för svensk teater är enorm, menar hon.

– Numera är det vad vi förväntar oss när vi går och ser teater: sanning och uppgörelser. Folk som blottar sig, kämpar med sig själva, sina familjerelationer, sitt eget åldrande.

Hon beklagar att Lars Norén nu satt punkt för sitt skrivande, mitt i sin gärning.

– Han är en dramatiker som alltid utvecklats och aldrig stannat i en succé. Också nu var han fortsatt under utveckling, och så rycks han bort. Det är oändligt sorgligt.

Hyllas i sociala medier

I sociala medier hörs röster från Kultursverige. Jonas Gardell twittrar att Lars Norén var en av de viktigaste för honom när han själv formades som författare.

”Lars var så viktig och så revolutionerande. En stor förlust”, skriver han också.

Göran Greider väljer att hylla Lars Noréns poesi, som han själv ser som det största. Han skriver ”Ett frånfälle som tömmer hela vinterhimlen.”

Theodor Kallifatides kommenterar att Lars Norén ”var mer än en författare. Han var en epok” medan Torbjörn Flygt hyllar Norén som Sveriges främste författare: ”alltsedan jag som gymnasist drabbades av Stangertz urpremiär av Natten är dagens mor på Intiman. Finns ingen annan författare jag återvänt så regelbundet till, lärt så mycket av. Tack.”

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.