Lars Melin tar över Backa teater

I oktober meddelade Mattias Andersson att han lämnar Backa teater efter tretton år för Stockholm och Dramaten. Sedan dess har man försökt hitta en ny konstnärlig ledare. Nu står det klart att det blir Lars Melin som tar över.
– Vi är väldigt glada över att hälsa Lars Melin välkommen som konstnärlig ledare till Backa Teater. Lars är en av landets främsta teaterpersonligheter med fokus på barn och unga, säger Björn Sandmark, vd för Göteborgs Stadsteater och Backa Teater i ett pressmeddelande.

ANNONS
|

Lars Melin är sedan 2016 konstnärlig chef på Regionteater Väst. Nu ska han ta sig an det svåra uppdraget att fylla den hyllade dramatikern Mattias Anderssons skor som konstnärlig ledare för Backa teater.

Det är dock inte hans första möte med ungdomsscenen vid Lindholmen. Lars Melin har bland annat regisserat "Dumstrut" under Brott- och straffprojektet 2007 och "Stickor i hjärtat", "Turkduvan" och "Astronauten som inte fick landa".

LÄS MER:Mattias Andersson ny chef på Dramaten

LÄS MER:"Låt oss hoppas på ett gott teaterår"

Föreställningen ställdes in på grund av corona

Han skulle egentligen har varit regiaktuell även i år med Emma Palmkvists nyskrivna pjäs "Färgen från yttre rymden" som baserar sig på HP Lovecrafts "Färg bortom tid och rum". Men föreställningen, som skulle ha haft premiär i slutet mars, fick ställas in på grund av coronapandemin.

ANNONS

I ett pressmeddelande uppmärksammar teaterns vd Björn Sandmark Lars Melins talanger när det kommer till teater för barn och unga. Lars Melin själv väljer att tacka för tiden på Regionteater Väst och förklarar att han ser fram att återvända till Backa teater och att få satsa på egensinnig och engagerande scenkonst för den unga publiken.

– Jag har så gott som hela mitt yrkesliv ägnat mig åt scenkonst för unga människor och jag ser det som en kommersiell frizon: en plats där konsten kan vara fri. På den platsen trivs jag.

– Jag vill nu tillsammans med Backa Teaters hela personal fortsätta att utveckla scenkonst som gör det svåra talbart. En scenkonst som inte väjer för de svåra frågorna, inte ger de enkla svaren eller kommer med lösningar. Jag vill skapa scenkonst som lyssnar in den unga publiken och tar den på allvar. Ett arbete och utmaning som jag ser oerhört mycket fram emot, säger han.

"Ett utmärkt val"

GP:s dans- och teaterkritiker Lis Hellström Sveningson tycker att Lars Melin är ett utmärkt val. Inte bara på grund av sin erfarenhet av teater för unga och tidigare chefsuppdrag, utan att han också känner Backa teater sen innan.

– Det får man förutsätta att när Backa teater rekryterar har personalen mycket att säga till om. Han har varit där och regisserat i flera omgångar och har även varit skådespelare. Sen är det här en ny roll, det ska man inte negligera, säger hon.

ANNONS

Hur är det för honom att ta över efter en sådan gigant som Mattias Andersson tror du?

– Var och en måste få göra på sitt sätt. Mattias Andersson har haft en styrka i att han är dramatiker. Sen har hans fokus nog legat mer på de äldre: alltså högstadiet och gymnasiet, säger Lis Hellström Sveningson.

Hon berättar om Brott och straff-projektet där Lars Melin regisserade "Dumstrut" för de yngsta barnen, medan Mattias Andersson gjorde den stora föreställningen för de äldre och den allmänna publiken.

– Det säger en del om kontakten mellan de båda.

Lis Hellström Sveningson anser att Lars Melin har en lekfullhet som regissör och en uppskattning för dansen och den fysiska teatern. Hon tycker att det ska bli spännande att se vad som kommer att ske när han nu tar över rodret på Backa teater.

– Det här är en av de viktigaste scenerna vi har i landet. Han kommer att ha ögonen på sig.

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

LÄS MER:Nu ska Backa teater ersätta Mattias Andersson

LÄS MER:Kommentar: Mattias Andersson har vågat lita på publiken

ANNONS