Kvartal anklagar Läckberg för att använda spökskrivare

Två av Camilla Läckbergs böcker avviker starkt från hennes övriga i stil – så pass mycket att de bör ha varit skrivna av någon annan. Det hävdar kulturskribenten Lapo Lappin i en artikel i magasinet Kvartal, efter att ha gjort en AI-analys av Läckbergs romaner.

ANNONS
|

Rykten om att Camilla Läckberg använder spökskrivare har florerat förr, inte minst efter Håkan Lindgrens parodiska roman ”Spökskrivaren” om den framgångsrika deckarförfattaren Milli Månsson.

Själv skrattade Läckberg gott åt ryktena och kallade romanen ”underbar” och ”så jävla rolig”, och medverkade dessutom i en reklamfilm för ICA där hon drev med ryktena.

Nu har magasinet Kvartal tagit tag i frågan igen.

Skribenten Lapo Lappin, som i våras pekade ut faktafel i Alex Schulmans biografiska romaner, har nämligen låtit AI-analysera Läckbergs romaner.

Metoden för analysen bygger på så kallad stilometri, alltså att genom språkanalys ta fram stilprofiler för olika skribenter. Det kan handla om hur skribenten använder småord, eller vilka synonymer man föredrar.

ANNONS

Programmet Lappin använt heter Stylo. För att illustrera metoden har han lagt in olika deckarförfattares böcker i programmet, vilka sedan placeras i ett diagram utifrån olika mätvärden. David Lagercrantz böcker hamnar i ett tätt litet kluster, liksom Sofie Sarenbrandts och Liza Marklunds.

Två romaner sticker ut – rejält

Även Camilla Läckbergs Fjällbackaserie placerar sig i en tät klunga. Däremot sticker några av hennes andra böcker ut. Serien ”Fayes hämnd”, som hittills består av två romaner, halkar ut åt varsitt håll. Det kan vara en avvikelse som förklaras av starkt inflytande av en annan skribent.

Kortromanerna ”Kvinnor utan nåd” och ”Gå i fängelse” från 2019 hamnar däremot långt från Läckbergs vanliga stil. Den förstnämnda lägger sig däremot nära Läckbergs parhäst och redaktör Pascal Engman. Den sistnämnda svävar långt från båda författarna.

Slutsatsen som AI-programmet drar är att ”Kvinnor utan nåd” troligen är skriven av Pascal Engman, och ”Gå i fängelse” av en okänd spökskrivare.

GP har sökt Camilla Läckberg, som via sin pressperson hänvisar till ett Instagraminlägg.

Kommenterar inte allvarligaste anklagelsen

Hon skriver att arbetet med ”Fayes hämnd” i allra högsta grad påverkades av Engmans redaktörskap, och att hon aktivt eftersträvade en annorlunda stil i den serien.

Däremot nämner hon inte ”Kvinnor utan nåd” och ”Gå i fängelse”, som alltså tydligast avviker från hennes egen stil – och i ett fall alltså även från Pascal Engmans stil. När GP frågar om just dessa romaner nekar hon att kommentera ytterligare.

ANNONS

Pascal Engman svarar i Kvartal att: ”Alla som har gett ut en bok vet att det är en redaktörs jobb att arbeta med författarens text på olika sätt. För tydlighetens skull dementerar jag bestämt det du insinuerar.”

Ebba Östberg, publicistisk chef på Forum förlag, svarar Lappin att: ”Jag [kan] gladeligen säga att en av Camilla Läckbergs många styrkor är att ständigt förnya sig och testa nya grepp och stilar, något vi som hennes förlag alltid satt stort värde på. Det har också bidragit till hennes näst intill unika position i den svenska och internationella deckarvärlden.”

LÄS MER:Svenssonlivet enligt Läckberg

LÄS MER:Recension: ”Sommar i P1” – Camilla Läckberg

LÄS MER:Camilla Läckberg öppnade upp om vikt på Instagram

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS