Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Margaux Dietz skriver i sin nya bok "Your best life" bland annat om sin mörka relation till sin far. Ett av många exempel på influencers som säljer böcker på att berätta om sin olycka, tycker Emanuel Karlsten. Bild: Lina Salomonsson

Hur många böcker om influencers mörka liv klarar Sverige?

När Sveriges många influencers får bokkontrakt förväntar sig läsarna att läsa om mörker. En logisk utveckling av en yrkesgrupp som tjänar på att sälja sitt liv.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Hur många deprimerande historier om influencers klarar Sverige? Jag frågar eftersom det nu är bokmässan och ytterligare ett lass av mörka berättelser från influencers ska lanseras i bokform. I år berättar Instagram-giganten Carl Deman om spelberoende. Stockholms–youtubern Ben Mitkus om ett kriminellt förflutet och den unga tidigare Musically-stjärnan NattiD om mobbing.

Och ja, det är en trend. För alla dessa fyra nya böcker kommer efter att stora internetstjärnor satt en ny standard.

LÄS MER: Kan ett företag vara så dåligt som Ticketmaster?

Allting började 2015 när youtubern (och senare programledaren) Clara Henry slog kö-rekord på Bokmässan under en signering av hennes bok om menstruation. Det chockade en bokbransch som aldrig hade förstått kopplingen mellan att fingrar som tummar Instagramhjärtan också har tillgång till plånbok. Men det var först året efter, när en annan Youtube-profil, Therese Lindgren släppte boken “Ibland mår jag inte så bra” som det small till. På fem veckor sålde Lindgrens bok 100 000 exemplar och blev det årets mest sålda fackbok. Lindgren blottade i boken något som följarna kanske anat, men som aldrig tagit plats i hennes videos; ett mörkt stråk, en psykisk ohälsa. Boken blev en djupdykning i en annan sida av Lindgren som investerade följare självklart måste köpa.

Denna framgång satte en ny standard: influencers skulle inte bara skriva kul eller politiskt, de skulle också berätta en unik historia. Genom att gräva djupare i sig själva, kunde de hitta något unikt, gärna mörkt, som inte delats förut.

De säljer ingen musik, inga biljetter, ingen konst eller foton. De säljer ett liv och en livstil.

Receptet gav framgång direkt: 2017 släppte Joakim Lundell – en av svenska internetstjärnors största – boken om en fruktansvärd barndom, “Monster”. Boken blev den mest förhandsbokade boken i Sverige någonsin. Någonsin! På två dygn förhandssåldes 15 000 exemplar.

Därefter rasslade det till.

Hästinfluencern Nellie Berntson som bara 14 år gammal gav ut en bok om hästar gjorde om, och två år senare handlade nya boken om utanförskap och att behöva byta skola flera gånger. Viktor Frisk från “Samir och Viktor” berättade om sin diagnos ADHD, under rubriken “Min superkraft”. Och Misslisibell, youtubern utanför Göteborg som tidigt gjorde karriär med sminkvideos, släppte boken “Ni vann aldrig”, om mobbarna under tonåren.

LÄS MER: Emanuel Karlsten: När ska Pewdiepie börja behandlas som Bergman?

Så har det fortsatt. Förlag har kastat bokkontrakt efter influencers och förväntat sig ett mörker att avslöja. På många sätt är det logiskt. Vi läsare älskar kontraster. Sverige är världskänt för böcker om brutala mord på idylliska svenska semester. Kan vi därför dramatisera ett positivt, välbalanserat eller roligt Instagramkonto och hitta en mörk sida vi aldrig anat – då finns en berättelse och dramaturgi som når betydligt bredare och intresserar betydligt fler än den egna följarskaran.

Men utvecklingen är också logisk eftersom influencers är en slags artist som aldrig haft en tydlig produkt. De säljer ingen musik, inga biljetter, ingen konst eller foton.

De säljer ett liv och en livsstil. Eller, en version av sitt liv.

Den andra, mörkare versionen av sitt liv kan de nu sälja på bok. För 159 kronor styck.