Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Hans-Erik Dyvik Husby och Karolina Andersson i "Trollflöjten", Lisa Lindgren som Puntila i "Herr Puntila och hans dräng Matti" och regissör och dramatiker Mattias Andersson. Bild: Press

Här är höstens stora teaterpremiärer

Bland höstens teaterpremiärer hittar vi både nyskrivna och klassiska verk om fri vilja, klass och konsumtion, samt en sagolik vårdnadstvist.

"Vi som fick leva om våra liv": Backa teater (premiär 19 okt)

Nyligen blev det uppmärksammat att dramatikern Mattias Andersson lämnar Backa teater efter 13 år för att bli teaterchef på Dramaten. I hans sista föreställning i stan,”Vi som fick leva om våra liv”, har han låtit ett tvärsnitt ur befolkningen svara på frågan vad de hade gjort om de fått leva som sina liv. Pjäsen vill iscensätta om människor verkligen lever de liv som de vill leva och hur mycket man har möjlighet att påverka själv. Foto: Ola Kjelbye

"Herr Puntila och hans dräng Matti": Göteborgs stadsteater (premiär 25 okt)

I Bertolt Brechts klassiska folklustspel ”Herr Puntila och hans dräng Matti” från 1940/-41 får vi möta en oberäknelig storgodsägare (med drag av Dr Jekyll och Mr Hyde) och hans dräng Matti som gör allt för att städa upp efter sin herres tokiga upptåg. Samtidigt börjar kärlek blossa upp mellan drängen Matti och herr Puntilas dotter. I regi av Pontus Stenshäll. Foto: Aorta

"Madame Bovary": Folkteatern (premiär 26 okt)

Emma Bovary, ur Gustave Flauberts ”Madame Bovary”, är en av litteraturhistoriens mest ikoniska karaktärer. Hon lider av tomhet och tristess och längtar innerligt efter ett passionerat, upphöjt liv likt de människor hon läser om i romanernas värld. I Folkteaterns läsning av denna klassiska roman pekar de i riktning mot samtidens kicksökeri, konsumtion och sociala medier-tillvaro. I regi av Frida Röhl. Foto: Jonatan Fernström/Valentin Experience/Folkteatern

"Doktor Faustus": Folkteatern (nypremiär 9 nov)

”Doktor Faustus”, skriven och regisserad av Erik Holmström efter Christopher Marlowes klassiska pjäs från slutet på 1500-talet, får i höst nypremiär på Folkteatern. ”Doktor Faustus”, precis som Goethes senare ”Faust” från 1808, handlar om Faust som ger upp tanken om att finna svar i böckernas värld, offrar sin moral för makt och välgång, och säljer sin själ till djävulen. Här gestaltad med hjälp av dockor. Foto: Jonatan Fernström/Valentin Experience/Folkteatern

"Vi går aldrig sönder": Folkteatern (premiär 23 nov)

Evin Ahmad och Kardo Razzazi har gjort det förr. Nu har även skådespelaren Helmon Solomon fått möjlighet att skapa en personlig monolog för Folkteatern. ”Vi går aldrig sönder” handlar om unga människor, identitet, frihet och att rasifieras. ”Jag vill skapa ett rum där vi kan få vara i vår sårbarhet”, säger Helmon Solomon om den nyskrivna monologen. Foto: Jonatan Fernström/Valentin Experience/Folkteatern

"Vem är Schmitz?": Göteborgs stadsteater (premiär 6 dec)

”Vem är Schmitz?” är en skruvad och absurd pjäs om identitet och ekonomi, skriven av den schweiziske dramatikern Lukas Bärfuss. I centrum står Schmitz som måste rädda företaget genom att lösa deras leverantörsproblem i Pakistan. Men för att göra det måste hon uppträda som man. Och frågor om vem hon egentligen är, samt vad ett företag egentligen kan kräva av en anställd, kommer till ytan. Foto: Ines Sebalj

"Trollflöjten" - Göteborgs stadsteater (premiär 13 dec)

Med premiär på lucia sätter Stadsteatern i år upp Mozarts folkkära frimuraropera ”Trollflöjten” i en avskalad uppsättning i regi av Melanie Mederlind. I huvudrollerna ser vi operasångerskan Karolina Andersson som Nattens drottning och f d Turbonegro-sångaren Hans-Erik Dyvik Husby (Hank von Hell) som Sarastro i detta sagolika drama om vårdnaden om prinsessan Pamina. Foto: Aorta

"Faces" - Göteborgs dramatiska teater (premiär 19 oktober)

Ännu en gång fylls källarlokalen vid Stigbergsliden av stark och känslosam scenkonst. I höst är det en iscensättning av John Cassavetes film ”Faces” från 1968 som kliver in, i regi av Marcus Carlsson, vars handlag som filmregissör här kommer väl till pass. ”’Faces’ är stark och välspelad teater om människors desperata längtan och deras valhänta försök att stilla den. Den sexuella utlevelsen ger bara tillfällig lindring. Efteråt står livet fortfarande där och ropar efter mening”, skrev GP:s Lis Hellström Sveningson efter premiären. Bild: Per Larsson

"Öppna kontorslandskap" - Hagateatern (Premiär 18 oktober)

Tre vilsna mellanchefer försöker hitta rätt i ett rum utan gränser, där toaletterna tycks vara det enklaste stället att föra samtal – och fatta beslut – på. Platsen är det öppna kontorslandskapet, och igenkänningsfaktorn kommer att vara hög för många i publiken. Regi Åsa Gustafsson i samarbete med konstnärligt team. Bild: Max Gertrudson

"Den girige" - Teater Sesam (Premiär 25 oktober)

Nu drar en av teaterhistoriens tungviktare in på Chapmans torg. Teater Sesam sätter upp Molières pjäs ”Den girige” som dockteater, komedin från 1668 där den snåle Harpagon blandar ihop kärlek och pengar. Näst efter ”Tartuffe” är ”Den girige” Molières mest spelade pjäs. Regi Nasrin Barati, målgrupp från 6 år. Bild: Anna Tärnhuvud

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.