Nästa år slutar Jonas Holmberg som konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival. ”Tio år är en lång tid  – både i en människas och en festivals liv” säger han.
Nästa år slutar Jonas Holmberg som konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival. ”Tio år är en lång tid – både i en människas och en festivals liv” säger han. Bild: Sanna Tedeborg

Göteborgs filmfestivals konstnärlige ledare slutar

Efter tio år på jobbet slutar Jonas Holmberg som konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival.
– Det är en lång tid, både i en människas och en festivals liv. Jag tror inte heller att det är sunt att sitta på en sådan post för länge, säger han.

ANNONS
|

Det var 2014 som Jonas Holmberg tog över som konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival efter Marit Kapla. Men efter nästa års festival kliver Jonas Holmberg av sitt uppdrag.

– Det har varit ett svårt beslut. På ett sätt hade jag kunnat fortsätta hur länge som helst. Jag älskar ju Göteborgs filmfestival och mitt arbete där. Men tio år är en lång tid – både i en människas och en festivals liv – så efter nästa festival känns det som ett bra läge att låta någon annan ta vid.

Under Holmbergs tio år som konstnärlig ledare har Göteborgs filmfestival gått från att vara en ”vanlig filmfestival” till att bli en hybridfestival med en digital salong.

ANNONS

Vad har de här tio åren som konstnärlig ledare gett dig?

– För mig personligen har det vart otroligt, roligt, utvecklande, spännande och lärorikt. Det har varit eufori och kämpaglöd! Men också en omvälvande tid i omvärlden och för filmbranschen. När jag började fanns inte Netflix – svårt att tänka sig nu – och då har vi ändå inte ens kommit in på pandemin... Filmvärlden har verkligen förändrats dramatiskt.

Vilka är dina höjdpunkter på festivalen?

– En sak som betydde väldigt mycket för mig var att jobba med brasiliansk film samtidigt som den inhemska filmbranschen blivit helt stillastående under Bolsonaro. Det var väldigt starkt när vi såg hur mycket det betydde för dem. Vi hade brasilianskt tema på festivalen och startade också en fond för att stötta den brasilianska filmen.

”Det är en unik och galen upplevelse som jag alltid kommer att bära med mig”

Jonas Holmberg nämner en annan höjdpunkt – som samtidigt var en ”lågpunkt”: pandemin.

– Då gjorde vi en helt digital festival, och skickade sjuksköterskan Lisa Enroth för att titta på film i ett ensligt fyrtorn på Pater Noster. Det blev otroligt uppmärksammat internationellt och plötsligt var vi i dialog med hela världen. Samtidigt var det militärkupp i Myanmar och stormning av Kapitolium. Ändå toppade vår festival nyhetssändningarna världen över. Det är en unik och galen upplevelse som jag alltid kommer att bära med mig, säger Jonas Holmberg.

ANNONS

Han är väldigt stolt över att festivalen under pandemin blivit digital, vuxit och kunnat bredda sin publik långt utanför Göteborgs gränser.

Är det något som varit mindre bra, som kan förbättras med festivalen?

– Det är klart att vi misslyckats med en massa saker som aldrig hände, men det är ju vardag. Du måste sätta igång tio saker för att fyra ska gå i mål. Men det är också något med den existentiella delen av pandemin... Jag tror att den påverkat oss alla på ett djupare plan, att det hände något med många.

Efter pandemin har också publikens filmvanor förändrats, och fler väljer bort biografen.

– Ja det räcker ju med att titta på antal biobesök, inte minst på svensk film. Det är inga muntra siffror. För mig är biografen filmens kyrka, den centrala platsen för filmkonsten. Men jag tror också att det är farligt att vara för konservativ i sitt förhållningssätt till detta.

Vad ska du göra sen? Något nytt jobb på gång?

– Det får vi se. Det är ju ganska lång tid kvar. Nu har jag först fullt fokus på att vi ska skapa en riktigt stark sista festival.

Mirja Wester, vd för Göteborgs filmfestival, berättar att styrelsen ännu inte hunnit formulera någon kravprofil med egenskaper de letar efter hos ersättaren.

ANNONS

– Det är inte så att konstnärliga ledare växer på träd, men nu har styrelsen nästan ett år på sig i detta arbete så det blir en mjuk övergång. Grunden är ju ändå kärleken till filmen, och fokus på filmens väg till publiken. Det är det absolut viktigaste hos den vi söker.

Göteborgs filmfestival är Nordens största med runt 270 000 årliga besök. Den 47:e festivalen hålls den 26 januari till 4 februari 2024.

LÄS MER:Här kliver sjuksköterskan Lisa Enroth i land på Pater Noster

LÄS MER:Filmfestivalens historia: Borttappade filmer, räknefel och oväntade succéer

LÄS MER:Så är det att bli regisserad av Ruben Östlund

LÄS MER:Zar Amir Ebrahimi flydde Iran – riskerar livet med sina filmer

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS