Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Kasper Collin och Göran Olsson är de första svenskarna någonsin att väljas in i Oscarsakademins dokumentärfilmssektion. Bild: Erik Simander/TT
Kasper Collin och Göran Olsson är de första svenskarna någonsin att väljas in i Oscarsakademins dokumentärfilmssektion. Bild: Erik Simander/TT

Göteborgaren Kasper Collin invald i Oscarsakademin

Fyra svenska regissörer har valts in i Oscarsakademin. En av dem är dokumentärfilmaren och göteborgaren Kasper Collin.

De svenska framgångarna på den internationella filmscenen ger avtryck även i Hollywood, där flera svenska filmskapare nu kan titulera sig medlemmar av Oscarsakademin.

De senaste åren har svenska regissörer som Roy Andersson och Ruben Östlund – och svenska skådespelare som Alicia Vikander och Alexander Skarsgård – bjudits in till Oscarsakademin.

I år valdes spelfilmsregissörerna Levan Akin och Ali Abbasi in i regigrenen, och göteborgaren Kasper Collin och Göran Hugo Olsson i dokumentärgrenen.

Levan Akin och Ali Abbasi regisserade Sveriges två senaste Oscarskandidater "And then we danced" respektive "Gräns".

LÄS MER: Göteborgsfilmare tokhyllad i USA

Kasper Collin och Göran Olsson står bakom dokumentärer som har väckt uppmärksamhet internationellt, inte minst i USA, Collin med "I called him Morgan" och Olsson bland annat med "The Black Power mixtape 1967–1975".

”I called him Morgan” fick ett exceptionellt mottagande i USA och utsågs till en av årets bästa filmer alla kategorier av tidningar som New York Times, The New Yorker, Time Magazine, Esquire och L A Times.

– Det känns jättebra. Det är med stor glädje som jag accepterar inbjudan. Det är roligt att mina filmer och mitt filmskapande uppskattas av Oscarsakademin, säger Kasper Collin till GP.

Bra för svensk dokumentärfilm

Kasper Collin och Göran Olsson är dessutom de första svenskarna någonsin att väljas in i Oscarsakademins dokumentärfilmssektion.

– Det känns kul. Man kan ju undra varför det inte har skett tidigare, om det handlar om synen på dokumentärfilm i Sverige till exempel, att vi inte lyfter dem tillräckligt internationellt.

I Oscarssammanhang hamnar, enligt Collin, mycket fokus på den spelfilm som Filminstitutet utser ska representera Sverige i kategorin Best Foreign Film. Med en dokumentär får du ta dig fram på egen hand utan direkt hjälp från Sverige.

LÄS MER: Filmkritikernas favoriter 2017

– Bra dokumentärer tar lång tid att göra och de som tar sig långt i dessa sammanhang har oftast också mycket högre budgetar än vad som är normalt i Sverige för en dokumentärfilm, säger Collin och fortsätter:

– Mer pengar till ambitiösa filmer tillsammans med dedikerade bolag som är beredda att fokusera på en film under många år, skulle även leda till fler framgångar för svenska dokumentärer i dessa sammanhang. Och också till fler medlemmar i Oscarsakademin.

Som medlem i Oscarsakademin är den viktigaste uppgiften att vara med och bestämma över vilka filmer som först blir shortlistade och sedan nominerade.

– Det brukar vara så många som 130-150 stycken och har till och med varit uppe i 175 stycken ett rekordår. Då ska man ju försöka se dem. Och det är en intressant uppgift. Det gör ju också att man får koll på vad som görs där ute, säger han.

Vad kommer du att ta med i bedömningen?

– Alla har ju så klart sin smak och sin uppfattning och detta tar man med sig in i bedömningen. Det är svårt att tävla i konst och kultur. Jag tycker det som händer just nu är väldigt bra – att de har breddat akademin de senaste åren. Det är väl det viktigaste man kan göra och så får vi se vad som händer framöver, säger Kasper Collin.

Att två svenskar för första gången blir invalda i Oscarsakademins dokumentärfilmssektion skulle även kunna ha en positiv påverkan på dokumentärfilmens ställning i Sverige.

– Jag hoppas det kan vara bra för svensk dokumentärfilm i stort, säger Kasper Collin.

Breddat akademin

Dessutom valdes kortfilmsregissören Niki Lindroth von Bahr, ljuddesignern Mattias Eklund ("Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann") och Mårten Larsson, som bland annat arbetat med specialeffekter till de senaste "Avengers"-filmerna, in.

Totalt valdes 819 filmarbetare in i år. Det är nu 9 412 filmarbetare röstberättigade inför nästa års Oscarsnomineringar.

Efter flera års kritik mot att akademin är för vit och för mansdominerad har sedan år 2015 fler kvinnor och medlemmar ut minoritetsgrupper valts in.

Enligt Oscarsakademin står kvinnor för 45 procent av de invalda i år och totalt har andelen kvinnliga medlemmar ökat från 25 procent till 33 procent de senaste fem åren.

LÄS MER: Sansad Östlund på plats inför Oscarsgalan

Minoritetsrepresentationen har under samma period gått från 10 till 19 procent och enligt akademin ska fokus de närmaste åren ligga på att öka den siffran ytterligare.

Bland året invalda märks skådespelarna Adèle Haenel (”Porträtt av en kvinna i brand"), Awkwafina (”The Farewell") och Udo Kier (”Riket”) samt regissörerna Ari Aster (“Midsommar”) och Samira Makhmalbaf (”Äpplet”).

Nästa års Oscarsgala hålls preliminärt den 25 april.

Niki Lindroth von Bahr tar 2018 emot en Guldbagge för filmen 'Min börda'.
Niki Lindroth von Bahr tar 2018 emot en Guldbagge för filmen "Min börda". Bild: Jonas Ekströmer/TT