Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Göteborgare designade Leonard Cohens postuma album

Hela världen har väntat på Leonard Cohens postuma album. Inte Daniel Ekelund – han har designat det. "Snacka om hedersuppdrag" säger illustratören i Majorna.

I oktober 2016 kom Leonard Cohens album "You want it darker". Tre veckor senare var den 82-årige ikonen död. Länge antogs albumet vara Leonard Cohens svanesång, ett sista farväl till publiken, men så kom uppgifter om att sonen Adam Cohen arbetade på att sammanställa ett postumt album med sin fars sånger. Tydligen fanns det påbörjade och överblivna inspelningar från 2016.

LÄS MER: Leonard Cohen släpper postumt album

Ryktena visade sig stämma och nu i veckan släpps albumet "Thanks for the dance" över hela världen. Hett efterlängtat av Leonard Cohens fans, hyllat av recensenter – och designat vid ett stadigt frukostbord i Majorna.

– Det känns rätt sjukt faktiskt, skrattar Daniel Ekelund där vi sitter runt hans nyss nämnda frukostbord och blickar ut över den torrlagda plaskdammen vid Kungsladugårdsskolan.

Slog ihjäl tid på bussen

Allt började i mars med ett meddelande på Instagram, som grafikern Daniel Ekelund sparat i sin telefon och stolt visar upp.

”Hello. Love your work. My name is Adam Cohen. I’m working on a posthumous album of Leonard Cohen songs. He was my father. The album will be called ”Thanks For The Dance”. I like your compositions. I like the simplicity and the strength of the graphic shapes you use. This is a project that requires inspiration. It will then need to be accepted by the rest of the Cohen family, and Sony. Are you interested in trying/proposing something?”

LÄS MER: Recension: "Marianne & Leonard – Words of love"

Egentligen började det ännu lite tidigare. Det arbete som hade imponerat på Leonard Cohens son Adam och fått honom att kontakta Daniel Ekelund var de grafiska bilder som Daniel jobbat med under sina trista pendlingstimmar på dubbeldäckaren mellan hemmet i Borås och dåvarande arbetet som ingenjör på ett arkitektkontor i Göteborg.

– Jag är ganska rastlös av mig och behövde något att göra när jag satt på bussen två timmar om dagen, tio timmar i veckan, fyrtio timmar i månaden ... det är ju en hel arbetsvecka.

Fick Cohens personliga skisser

Så Daniel Ekelund förkovrade sig i grafisk design och började att skapa bilder på bussen, en om dagen, och lade ut på Instagram.

– Jag vet fortfarande inte om Adam Cohen själv upptäckte mitt Instagramflöde (Vislagraphic) eller om han fått tips av någon, men han hade särskilt fastnat för en av bilderna som vi valde att gå vidare med.

Leonard Cohens album "Thanks for the dance" är tryckt i svart och guld. Bild: Visla graphic
Leonard Cohens album "Thanks for the dance" är tryckt i svart och guld. Bild: Visla graphic

Förutsättningen var att göra ett klassiskt laddat omslag, som enligt Daniel Ekelund skulle kännas "tungt i handen", och att albumet skulle heta "Thanks for the dance". Strax därefter fick han en dropbox fylld med skisser, bilder och personliga grejer från Leonard Cohens privata samlingar. Det var fotografier, handskrivna texter, färglagda teckningar och illustrationer som artisten själv hade knåpat ihop och som Adam Cohen gärna ville skulle finnas med i någon form.

Omslaget växte fram på kvällar och helger

– Det var en rätt ny situation för mig som alltid brukar börja med ett blankt papper.

LÄS MER: Hon var Leonard Cohens stora inspiration

Men det var bara att sätta igång, och snabbt fick de båda en bra arbetsrelation. Daniel Ekelund hade då börjat sitt "dagjobb" som assisterande Art director på en designbyrå så det var på kvällar och helger som Leonard Cohens nya omslag växte fram vid frukostbordet. Och inte bara omslaget, Adam Cohen fick sådant förtroende för Daniel Ekelund att han fick ansvar för hela lanseringens grafiska profil: vinyl, cd, booklet, digitala applikationer och all ny merchandise, det vill säga muggar, tröjor, planscher och liknande.

Nu står Daniel Ekelunds namn i tacktexten på konvolutet, tillsammans med bland andra Rick Rubin, Daniel Lanois, Damien Rice, Leslie Feist, Beck, Jennifer Warnes, Justin Vernon och Bryce Dessner från The National som alla på olika sätt har bidragit på albumet.

Vad hade du för relation till Leonard Cohen innan detta?

– Ingen direkt. Jag hade lyssnat på en del av hans låtar men inte mycket mer än så.

Och nu?

– (skratt) Nu är jag ett fan. Både av Leonard Cohen och Adam, som jag träffat i London och lärt känna som en noggrann, ambitiös och samtidigt otroligt skön person.

Daniel Ekelund

Bor: Majorna.

Ålder: 30 år.

Gör: AD-assistent och grafisk designer. Driver egna designbolaget Visla graphic.

Familj: Sambo och en sju veckor gammal son.

Övrigt: Har designat Leonard Cohens nya album.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.