Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Skärmbild från Bulletin.nu
Skärmbild från Bulletin.nu

Björn Werner: Fin tanke – men hur ska Bulletin tjäna pengar?

Nystartade liberalkonservativa Bulletin är inte så mycket en tidning som en borgerlig dröm.
Paradoxalt nog har vänsterskribenten Åsa Linderborg en bättre kommersiell analys. Det menar GP:s kulturchef Björn Werner.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Det har tisslat och tasslats i mediebranschen i några månader nu. I veckan hände slutligen det många nyfiket väntat på: nättidningsprojektet ”Bulletin” såg dagens ljus.

Det är inte konstigt. Att en ny, uttalat liberalkonserativ tidning startar hör inte till vardagen. Inte minst när de redan från start utgörs av en borgerlig drömelva. Chefredaktör Paulina Neuding har lockat till sig många stora högerröster – som Ivar Arpi och Alice Teodorescu.

Men det som möter läsarna är ännu inte en ordentlig publikation. Några spridda nyheter, en och annan ledare, några programförklaringar. Det är allt, vilket en hel del konkurrenter varit snabba med att påpeka. Aftonbladets Åsa Linderborg är besviken. DN:s Martin Jönsson kallar det hela för ett magert hopkok. Det är lite väl hård kritik.

För nog finns det något vackert i dessa första, stapplande steg ut i manegen? Hela Sverige får bevittna något av det sköraste som finns: en idés födelse in i verkligheten. I detta fall: en medieverksamhet som ännu inte behövt underkasta sig några som helst krassa marknadskrafter utan fortfarande är precis det som grundarna tänkt sig att den ska vara.

Det jag tittar in i är en del av en finborgerlig idealvärld – en inblick i vad en mycket särskild åsikts- och inkomstkategori i Sverige åtminstone tror att de vill läsa. Stora tankar som bäst begrundas i en villa på Djursholm, tryggt tillbakalutad i en chesterfieldfotölj. Bonade ekgolv, en stor kopp nyrostat kaffe och frosten som långsamt smälter från de välbeskurna äppelträden utanför fönstret.

Det är vackert, snudd på rörande. Nästan så jag sörjer att verkligheten snart kommer att komma ikapp.

Chefredaktör Neuding skriver i sin programförklaring att hon vill göra en tidning som är som brittisk ”quality press”. Läsarna ska upplysas i stället för att driva agenda. Kultursidan ska syssla med fördjupning kring kultur, och inget annat. Nyblivna kulturchefen Fredrik Ekelund/Marisol M slår fast att det inte kommer bli någon nöjesbevakning, inte heller någon dagskritik. En text ”ska i stället vara lika aktuell i februari som i augusti”.

Det är vackert, snudd på rörande. Nästan så att jag sörjer att verkligheten snart kommer att komma ikapp. Antingen i form av nedläggning när pengarna tar slut, eller genom anpassning efter marknadens stränga, osynliga hand. Sannolikt till en klickdriven åsiktssajt – som många av de rekryterade skribenterna är mycket bra på.

Åsa Linderborg, hur vänster hon än är, har paradoxalt nog nämligen en korrekt kommersiell analys när hon skriver att kultursidan utan att hålla sig dagsaktuell också kommer bli obsolet – och att hon saknar texter där man utbrister ett ”Oj då!”. Det kommer läsarna också göra.

För Bulletin lär tyvärr bli varse att Sverige inte är ett språkområde lika stort som engelskan eller tyskan – och inte heller har lika diversifierade utbildningsnivåer som i länder som USA, Storbritannien och Tyskland. Marknadsunderlaget för en tidning med både hög hatt och monokel som förnämt väljer bort nyhetsvärde framför texter med ”evig aktualitet” är i Sverige inte så mycket större än villakvarteren i Djursholm. Och de har antagligen redan en prenumeration på Financial Times.

Läs mer av Björn Werner:

LÄS MER: Vi har kämpat i 100 år för att slippa våra kroppar

LÄS MER: Är inte Margaux Dietz en riktig författare?

LÄS MER: Om vi ska vara ärliga – det är en svensk lockdown

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.