Clubhouse är sociala medier-appen som på snabb tid blivit en stor snackis i Sverige.
Clubhouse är sociala medier-appen som på snabb tid blivit en stor snackis i Sverige. Bild: Christoph Hardt

Förlåt, men här kommer en till text om Clubhouse

Alla människor har ett uppdämt behov av att mingla, också personer som jobbar i media. Men blanda inte ihop det med riktiga nyheter.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Jag vill be om ursäkt. För mig själv, men också å mina kollegors vägnar.

För hjälp vad mycket ni de närmsta veckorna kommer att behöva läsa, lyssna och behöva försöka sätta er in i den nya sociala medier-appen ”Clubhouse”. Menlösa små händelser kommer att behandlas som nyheter, analyserna hagla och de pressetiska åsiktstexterna (ja, som denna) frodas.

Det är förstås inte rimligt. Det enda som i grunden har hänt är att de gamla tidernas ”Heta linjen” fått en digital motsvarighet. För det är i grunden vad Clubhouse är, en röstbaserad liten app där du kan prata med vänner, bekanta och okända i olika grupper. Om du inte väljer att bara lyssna som publik.

ANNONS

Om du är dödstrött på möten i Zoom är det alltså verkligen inte något. Är du däremot en panelhöna med ett års uppdämt behov av att få synas, höras och bekräftas pågår just nu en sorts folkfest. Inte konstigt att det alltså främst är journalister, influencers, politiker och PR-personer där. Som vi längtat efter att få bekräfta varandra.

Jag hoppas att jag kommer få äta upp min hatt i den här frågan.

Inget fel i det, vill jag understryka. Oavsett bransch behöver alla människor en kontaktyta att bygga en gemenskap på. Här har den tjattrande klassen uppenbart funnit sin. Jag tycker som alla andra också det är lite kul att snickesnacka med kollegor och bekanta: inte minst kulturredaktörer och journalister som jag i vanliga fall får träffa vid olika regelbundna evenemang som Almedalen, Bokmässan, Way out west och Filmfestivalen, men som jag under pandemin inte haft någon avslappnad kontaktyta med. Ett konkret exempel: att Expressens före detta chefredaktör Thomas Mattson, den blivande medieombudsmannen Caspar Opitz, P1:s mediegranskande program Johan Cedersjö, och Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar på kort varsel en fredagskväll kan ställa till med ett spontant samtal om medieetik är förstås kul för dem. På samma sätt som jag föreställer mig att det är kul för ett gäng VVS-montörer att ibland sammanstråla kring fjärrvärmefrågor.

ANNONS

Problemet är bara att journalister till skillnad från VVS-montörer har en historia av att blanda samman sin nya roliga fritidssyssla med vad som är viktigt på riktigt – och också formar det till en del av själva nyhetsflödet. Den som någon gång sett en artikel om ”Ilskan i sociala medier” vet vad jag pratar om. Det har hänt många gånger förut. När Facebook var i sin linda kunde det bli stora rubriker på att Facebookgrupper fått en massa följare. Ungdomspolitikern Anton Abele lyckades med hjälp av just den dynamiken bli riksdagsledamot genom gruppen ”Bevara oss från gatuvåldet”. Att Donald Trump kunde göra Twitter till en så framgångsrik megafon är heller ingen slump – det forumet var när ex-presidenten kom till makten redan en salig röra av samma sort som nu kastat sig in på Clubhouse. Vi som är övertygade att just det vi ser, hör och säger är lite extra viktigt.

Jag hoppas att jag kommer få äta upp min hatt i den här frågan. Att denna text är ett lysande undantag i en i övrigt omdömesgill nyhetsvärdering. För detta nya lilla forum i medierna bör behandlas för just vad det är: ett uppdämt behov av att få mingla lite.

ANNONS

Läs mer av Björn Werner:

LÄS MER:Det råder anti-intellektuell Trumprädsla på förlagen

LÄS MER:”Någon har planerat hatet i detalj – och sen utfört det”

LÄS MER:Så är det att gå ensam på bio i ett tomt Scandinavium

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS