Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Göteborgaren Pewdiepie (Felix Kjellberg) är världens största youtuber. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Emanuel Karlsten: När ska Pewdiepie börja behandlas som Bergman?

Pewdiepie blev nyligen först någonsin med att få över 100 miljoner prenumeranter på Youtube. Det gör honom till Sveriges största filmskapare – vi borde hylla och respektera honom för det, tycker Emanuel Karlsten.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Göteborgaren Felix Kjellberg blev nyligen den första enskilda kreatören någonsin att passera 100 miljoner prenumeranter på Youtube. Alltså på världens största video- och tevekanal, där den största kreatören är en svensk. Han är ett internets Ingmar Bergman, Zara Larsson och Alicia Vikander – i ett.

Men har du sett rubrikerna? Löpsedlarna? Inslagen i teve? Nej. Det har rått närmast total tystnad. Den här texten är inte (bara) ett gnäll på det. För ja, vi kan återigen prata om parallella medievärldar som lever helt oberoende av varandra. Eller att Pewdiepies storhet inte är beroende av att någon tidning skriver. Men just därför krävs också en förklaring av hur en göteborgare har kunnat behålla positionen som världens största skapare av rörlig bild – i sex år.

LÄS MER: Snart är Bergmanåret äntligen över

För det behöver vi förstå Youtube – en enorm plattform som odlat sin egen innehållskultur. Här har användarna skapat unikt material som inte finns på traditionella kanaler. Istället för välproducerade produktioner med stor budget prioriteras här ett personligt tilltal. Det skapar helt nya relationer mellan publik och producent. En profil kan sitta i timmar och bara tala rakt in i kameran och ändå få enorm tittning. Nischen är grejen. Det har gjort att i princip vem som helst har kunnat bli stor, bara genom att filma när de spelar datorspel, sminkar sig eller analyserar kvantfysik.

Men det gör också att Youtube ofta genomgår stora skiften. Trender kommer och går, få klarar av att behålla fokus och sin publik. När Felix “Pewdiepie” Kjellberg 2013 blev störst i världen, passerade han Smosh som då hade 11 miljoner prenumeranter. Smosh fastnade, är idag inte ens med på topp 70, medan Pewdiepie seglade iväg.

LÄS MER: Pewdiepie passerar historisk gräns

Och det är det unika: Pewdiepie har, som ingen annan, alltid lyckats förnya sig. När någon blivit stor på pranks (en modern form av dolda kameran), en annan på gaming, en tredje på memes har Pewdiepie kunnat doppa penseln i alla dessa burkar, och ändå lyckats måla något eget. Hela tiden bottnat i vem han är, vad han gör och byggt sin fanbase. Och fortsatt vara störst. Från de första “shoot em up”-spelen, till skräckspelen (som gjorde att hans karriär en gång tog fart), vidare genom de larviga spelen, till att han senare själv tog större plats i sketcher och musikvideos, tills nu, då han landat i Minecraft.

När alla andra runt honom fallit och inte lyckats hitta ny inspiration har Chalmersavhopparen och det tidigare korvkioskbiträdet Felix Kjellberg alltid hittat något nytt han älskar. Alltid bemästrat det, alltid gjort det till något underhållande för sin publik.

Han är inte längre största Youtubekanal – han passerades nyligen av det indiska Bollywoodbolaget T-series. Men han är världens största youtuber, närmast efter är Justin Bieber och Ed Sheeran. Han är svensk, göteborgare och borde hyllas och respekteras för det han gjort: Vår tids största filmproducent, filmpersonlighet – och internetstjärna.