Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det finns många alternativ till juvermjölk. Bild: Anna von Brömssen

Det finns ingen framtid för naturlig mat

”Hamburgare ska vara gjorda av kött och inget annat! Bara mjölk smakar mjölk! Ordet ”sojakorv” låter ju jättekonstigt!” Där har du tre av köttindustrins vassaste argument just nu. Visst låter det som någon på väg att förlora?

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

I höstas rullade Arla ut en reklamkampanj som inte kan tolkas som något annat än en känga mot havremjölksföretaget Oatly. Efter att Oatly i flera år irriterat den svenska mjölkindustrin genom att uppmana konsumenter att sluta dricka mjölk av exempelvis miljöskäl, tog Arla sats och bet ifrån med sitt allra tyngsta artilleri: budskapet ”Bara mjölk smakar mjölk”. Liknande maktstrider pågår just nu i EU-parlamentet. Redan för två år sedan röstades där igenom att sojabaserade drycker inte får heta sojamjölk. Och i vår väntas korv och burgare bli skyddade ord förbehållet köttprodukter – sojakorvar och vegoburgare kan då exempelvis tvingas byta namn till sojastavar och vegoplattor. Anledningen som anges av den parlamentsledamot som ansvarar för lagstiftningsarbetet, Éric Andrieu, är enkel: ”Sunt förnuft”.

Att kött- och mjölkvurmare försöker försvara ord som ”mjölk” (vilket ju mer korrekt hade hetat juvermjölk från ko) och ”korv” (vilket ofta används för att beskriva en form snarare än ett livsmedel) är slag i luften mot en industri av växtbaserade livsmedel på frammarsch. Idag finns det veganska hamburgare som är blodiga i mitten. Olika typer av djurkött är ju inte mer än en viss uppsättning atomer och molekyler. Man behöver faktiskt inte en kossa för att göra en oxfilé, man behöver bara veta vad en oxfilé består av och sätta samman en, utan att ta omvägen via ett djur och utan att behöva tillverka klövar, inälvor och öron som ingen vill äta. Snart kommer vi antagligen kunna skapa något som är som kött – fast bättre.

Alla kommer naturligtvis inte bli veganer direkt. Men när produktutvecklingen kommit så långt att animaliska livsmedel är både dyrare och sämre än icke-animaliska kommer det bli en subkultur att äta kött. En hippieosande markering mot samtidens ”låtsasmat”. Eller en nostalgisk längtan efter svunna tiders hederligt seniga kalopsbitar. Och kanske i enstaka fall för att befästa sin roll som rovdjur, placera sig själv högst upp på näringskedjan och visa naturen vem som bestämmer. De flesta av oss vill dock bara äta gott, hyfsat nyttigt och billigt, och i enstaka fall utan onödigt lidande.

Så länge sojakorvarna smakade gummi sa vi ”nej tack”, men blir de bra nog bryr vi oss knappast om vad de är gjorda på och heter. Den breda massan kommer aldrig bli vegetarianer för att det ”är synd om djuren”, utan för att det kommer bättre alternativ än kött. Och alternativen är på väg. Det senaste tillskottet på den svenska marknaden är enligt producenten själva ”en innovation”, som ”efter ett väldigt gediget utvecklingsarbete som tagit flera år”, vänder sig till ”konsumenter som önskar köpa mera växtbaserade produkter”. Företaget är … Arla. Produkten är … en växtbaserad havredryck. Vad hände med ”Mjölk smakar mjölk”? Jodå, drycken är utblandad med komjölk för sakens skull. Ett sista slag i luften från den som redan ligger ner.