"Genom att reflektera en skarp syn på stadslivet och dess kaos av vardagsliv och ovanliga karaktärer intar hans arbete ett unikt rum mellan det illusoriska och det verkliga."
Så lyder ett utdrag ur Hasselbladstiftelsens motivering till årets pristagare. Daidō Moriyama själv har tidigare beskrivit det som att han irrar runt Tokyos bakgator och gränder likt en hemlös hund i sökandet efter det äkta.
Han förklarar att tankarna försvinner när han traskar längs gatorna. I stället rör sig hans kropp som en antenn mot olika motiv.
– Det är bara ett minimalt ögonblick när fingret möter avtryckaren, men det är fyllt med alla mina upplevelser och minnen, även om jag kanske inte tänker på det där och då.
LÄS MER:Oscar Muñoz får Hasselbladspriset 2018
Hedrad och tacksam
Daidō Moriyama säger att han är både förvånad och tacksam för priset. Han påpekar att han känner sig hedrad över att nu räknas till samma skara som en rad fotografer han beundrar. Han har exempelvis många gånger lyft sin respekt för William Klein, som vann priset 1990.
Det finns också flera likheter mellan de två fotografernas verk och under 2012-2013 höll Tate Modern i London rent av en kombinerad utställning med de båda. I presentationen uppmanades besökare att "utforska modernt urbant liv i New York och Tokyo".
Om du skulle beskriva din stil för någon som aldrig har sett dina foton. Vad skulle du säga då?
Daidō Moriyama blir tyst en stund. Han påpekar att det är en svår fråga men gör sedan ett försök.
– Om jag skulle visa mina verk för någon för första gången och de inte förstod. Då skulle jag gå ut och ta mer foton.
LÄS MER: Från badselfie till Hasselbladpris
En del av Provoke-rörelsen
Daidō Moriyama började sin fotografkarriär på 60-talet. Han var en del av den så kallade Provoke-rörelsen i Japan. Provoke var ett anti-auktoritärt magasin som enbart gavs ut i tre upplagor mellan oktober 68 och augusti 69.
Enligt rörelsens manifest ville man genom foton skapa ett nytt språk och nya idéer. Fotostilen var ofta rå och ur fokus, vilket stod i stark kontrast mot idealen i dåtidens magasin.
Daidō Moriyama förklarar att han förr såg enklare på världen. Nu är allt mer komplext. Det visar sig också i hans foton menar han och berättar att han nu använder betydligt mer färg. Den förändrade inställningen till världen har också fått honom att fotografera mer.
– Jag vet inte vilket som är bättre, men så är det i vilket fall, säger han.
Under de mer än 50 åren som han har fotat har också mycket förändrats. Inte den mänskliga naturen, den är den samma förklarar han, men både han och människorna på Tokyos gator beskriver han som flytande former som möts.
Passionen för foto lever också kvar och har rent av blivit starkare med åren.
– Nu, mer än någonsin, känner jag mig glad för att kameror existerar, säger Daidō Moriyama.
I samband med att Hasselbladspriset delas ut i höst kommer göteborgarna att kunna se Daidō Moriyamas verk. De ställs ut på Hasselblads Center från den 14 oktober. Då släpps också en ny bok om den japanske fotokonstnären. Prissumman som Daidō Moriyama får ta emot från Hasselbladsstiftelsen ligger på en miljon kronor.
Daidō Moriyama
Född: 1938, Osaka, Japan.
Flyttade till Tokyo 1961 och blev assistent till den kände fotografen Eikoh Hosoe.
1964 började han arbeta självständigt och 1968 kom hans första fotobok: "Japan, a Photo Theater".
1968 var han också en del av den kortlivade men betydelsefulla Provoke-rörelsen i Japan. Ett experimentellt magasin som bara kom ut i tre utgåvor men som beskrivs ha revolutionerat den japanska fotokonsten.
Urval av fotoböcker: "Farewell Photography" (1972), "Hunter" (1972), "Another Country in New York" (1974), "Light and Shadow" (1982), A "Journey to Nakaji" (1987), and "Lettre à St. Loup" (1990).
Källa: Hasselbladstiftelsen
Hasselbladspris-vinnare genom åren:
2019 Daidō Moriyama
2018 Oscar Muñoz
2017 Rineke Dijkstra
2016 Stan Douglas
2015 Wolfgang Tillmans
2014 Ishiuchi Miyako
2013 Joan Fontcuberta
2012 Paul Graham
2011 Walid Raad
2010 Sophie Calle
2009 Robert Adams
2008 Graciela Iturbide
2007 Nan Goldin
2006 David Goldblatt
2005 Lee Friedlander
2004 Bernd & Hilla Becher
2003 Malick Sidibé
2002 Jeff Wall
2001 Hiroshi Sugimoto
2000 Boris Mikhailov
1999 Cindy Sherman
1998 William Eggleston
1997 Christer Strömholm
1996 Robert Frank
1995 Robert Häusser
1994 Susan Meiselas
1993 Sune Jonsson
1992 Josef Koudelka
1991 Richard Avedon
1990 William Klein
1989 Sebastião Salgado
1988 Edouard Boubat
1987 Hiroshi Hamaya
1986 Ernst Haas
1985 Irving Penn
1984 Manuel Alvarez Bravo
1983 Inget pris delades ut
1982 Henri Cartier-Bresson
1981 Ansel Adams
1980 Lennart Nilsson
Källa: Hasselbladstiftelsen