Porträtt av Daidō Moriyama.
Porträtt av Daidō Moriyama. Bild: Sohey Moriyamo

Daidō Moriyama tilldelas Hasselbladpriset

Årets Hasselbladspris-vinnare är den japanske fotografen Daidō Moriyama som har fotograferat Tokyos gator och människor i över 50 år.
– Jag tror inte att människors natur har förändrats på den tiden. Det är inget som sker på några decennier, säger han.

ANNONS
|

"Genom att reflektera en skarp syn på stadslivet och dess kaos av vardagsliv och ovanliga karaktärer intar hans arbete ett unikt rum mellan det illusoriska och det verkliga."

Så lyder ett utdrag ur Hasselbladstiftelsens motivering till årets pristagare. Daidō Moriyama själv har tidigare beskrivit det som att han irrar runt Tokyos bakgator och gränder likt en hemlös hund i sökandet efter det äkta.

Han förklarar att tankarna försvinner när han traskar längs gatorna. I stället rör sig hans kropp som en antenn mot olika motiv.

– Det är bara ett minimalt ögonblick när fingret möter avtryckaren, men det är fyllt med alla mina upplevelser och minnen, även om jag kanske inte tänker på det där och då.

ANNONS

LÄS MER:Oscar Muñoz får Hasselbladspriset 2018

Hedrad och tacksam

Daidō Moriyama säger att han är både förvånad och tacksam för priset. Han påpekar att han känner sig hedrad över att nu räknas till samma skara som en rad fotografer han beundrar. Han har exempelvis många gånger lyft sin respekt för William Klein, som vann priset 1990.

Det finns också flera likheter mellan de två fotografernas verk och under 2012-2013 höll Tate Modern i London rent av en kombinerad utställning med de båda. I presentationen uppmanades besökare att "utforska modernt urbant liv i New York och Tokyo".

Om du skulle beskriva din stil för någon som aldrig har sett dina foton. Vad skulle du säga då?

Daidō Moriyama blir tyst en stund. Han påpekar att det är en svår fråga men gör sedan ett försök.

– Om jag skulle visa mina verk för någon för första gången och de inte förstod. Då skulle jag gå ut och ta mer foton.

LÄS MER: Från badselfie till Hasselbladpris

En del av Provoke-rörelsen

Daidō Moriyama började sin fotografkarriär på 60-talet. Han var en del av den så kallade Provoke-rörelsen i Japan. Provoke var ett anti-auktoritärt magasin som enbart gavs ut i tre upplagor mellan oktober 68 och augusti 69.

ANNONS

Enligt rörelsens manifest ville man genom foton skapa ett nytt språk och nya idéer. Fotostilen var ofta rå och ur fokus, vilket stod i stark kontrast mot idealen i dåtidens magasin.

Daidō Moriyama förklarar att han förr såg enklare på världen. Nu är allt mer komplext. Det visar sig också i hans foton menar han och berättar att han nu använder betydligt mer färg. Den förändrade inställningen till världen har också fått honom att fotografera mer.

– Jag vet inte vilket som är bättre, men så är det i vilket fall, säger han.

Under de mer än 50 åren som han har fotat har också mycket förändrats. Inte den mänskliga naturen, den är den samma förklarar han, men både han och människorna på Tokyos gator beskriver han som flytande former som möts.

Passionen för foto lever också kvar och har rent av blivit starkare med åren.

– Nu, mer än någonsin, känner jag mig glad för att kameror existerar, säger Daidō Moriyama.

I samband med att Hasselbladspriset delas ut i höst kommer göteborgarna att kunna se Daidō Moriyamas verk. De ställs ut på Hasselblads Center från den 14 oktober. Då släpps också en ny bok om den japanske fotokonstnären. Prissumman som Daidō Moriyama får ta emot från Hasselbladsstiftelsen ligger på en miljon kronor.

ANNONS

Daidō Moriyama

Född: 1938, Osaka, Japan.

Flyttade till Tokyo 1961 och blev assistent till den kände fotografen Eikoh Hosoe.

1964 började han arbeta självständigt och 1968 kom hans första fotobok: "Japan, a Photo Theater".

1968 var han också en del av den kortlivade men betydelsefulla Provoke-rörelsen i Japan. Ett experimentellt magasin som bara kom ut i tre utgåvor men som beskrivs ha revolutionerat den japanska fotokonsten.

Urval av fotoböcker: "Farewell Photography" (1972), "Hunter" (1972), "Another Country in New York" (1974), "Light and Shadow" (1982), A "Journey to Nakaji" (1987), and "Lettre à St. Loup" (1990).

Källa: Hasselbladstiftelsen

Hasselbladspris-vinnare genom åren:

2019 Daidō Moriyama

2018 Oscar Muñoz

2017 Rineke Dijkstra

2016 Stan Douglas

2015 Wolfgang Tillmans

2014 Ishiuchi Miyako

2013 Joan Fontcuberta

2012 Paul Graham

2011 Walid Raad

2010 Sophie Calle

2009 Robert Adams

2008 Graciela Iturbide

2007 Nan Goldin

2006 David Goldblatt

2005 Lee Friedlander

2004 Bernd & Hilla Becher

2003 Malick Sidibé

2002 Jeff Wall

2001 Hiroshi Sugimoto

2000 Boris Mikhailov

1999 Cindy Sherman

1998 William Eggleston

1997 Christer Strömholm

1996 Robert Frank

1995 Robert Häusser

1994 Susan Meiselas

1993 Sune Jonsson

1992 Josef Koudelka

1991 Richard Avedon

1990 William Klein

1989 Sebastião Salgado

1988 Edouard Boubat

1987 Hiroshi Hamaya

1986 Ernst Haas

1985 Irving Penn

1984 Manuel Alvarez Bravo

1983 Inget pris delades ut

1982 Henri Cartier-Bresson

1981 Ansel Adams

1980 Lennart Nilsson

Källa: Hasselbladstiftelsen

ANNONS