Mariah Carey är en av alla kändisar som provat "Bottle cap challange".
Mariah Carey är en av alla kändisar som provat "Bottle cap challange". Bild: Skärmdump från Instagram/Mariah Carey

Därför sparkar kändisar av flaskkorkar

Zlatan, Diplo och Mariah Carey har alla gjort "Bottle cap challenge". Den senaste virala trenden som går ut på att sparka av korken på en flaska.
– De här utmaningarna känns kanske inte så speciella nu när vi står mitt i den här kulturen, men när vi tittar tillbaka om tjugo år kommer de nog kännas ganska tidstypiska, säger Beata Jungselius, doktorand vid institutionen för tillämpad IT på Göteborgs Universitet.

ANNONS
|

Listan över utmaningar som sprids i sociala medier börjar bli rejält lång. Genom åren har människor världen över exempelvis testat att hälla iskallt vatten över sig, sugit in läpparna i shotsglas, ätit saffran och rent av diskmedel.

Den senaste virala trenden kallas för "Bottle cap challenge" och går ut på att sparka av korken på en flaska. Den startade för två veckor sedan av den kazakstanske taekwondostjärnan Farabi Davletchin, som lade ut utmaningen på sitt Instagramkonto "farakicks".

Därefter har det spridits. Delvis bland profiler inom MMA och kampsport, men det har även dykt upp hos kulturkändisar.

Att actionstjärnan och kampsportaren Jason Statham skulle göra det vara kanske inte förvånande, men skådisen Ryan Reynolds har också gjort ett försökt och bland musiker återfinner man Ellie Goulding, Justin Bieber, Diplo och Mariah Carey.

ANNONS

Forskaren: "typiskt för sent 2010-tal"

Forskaren Beata Jungselius menar att det är svårt att svara enkelt på varför människor plötsligt hoppar på en viral trend. Hon förklarar dock att det hänger ihop med att materialet i dag är användargenererat. Att vi alla är medskapare och inte bara konsumenter.

– Att vi numera har möjlighet att uttrycka oss på fler sätt med hjälp av fler verktyg gör ju också att vi ägnar oss mer åt det. Vi bidrar mer till underhållningen, i stället för att som tidigare endast konsumera den.

Beata Jungselius menar samtidigt att det pågår en "förfining" i vårt användande av sociala medier. Att vi har större kunskaper och tillgång till ny teknik. Tidigare skrev vi kanske enbart text, nu har vi blivit bättre på att exempelvis redigera bilder och videoklipp.

Hon påpekar också att mycket av det vi gör i dag och som känns naturligt troligen kommer att upplevas daterat i framtiden. Att vi antagligen ser tillbaka på det som trender. Som exempel lyfter hon utvecklingen av matbilder och statusuppdateringar på Facebook.

– Jag tänker att man även kommer att se tillbaka på den här typen av utmaningar som tidstypiska. "Kommer du ihåg när Mariah Carey skrek av en flaskkork? Det var rätt sjukt." Det är väl förvisso ganska speciellt redan nu. Men det kommer förmodligen vara en sak vi kommer kunna titta tillbaka på och se som något typiskt för sent 2010-tal.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS