Om skribenten:
Lars Henriksson jobbar på Volvo som metallarbetare och är ansvarig utgivare för personalbladet Kvasten. Han engagerar sig även i organisationen Socialistisk Politik och är medlem i Vänsterpartiet.
Det är svårt att bedöma syftet med Jonna Simas tweet om att det är ”stereotypt och omodernt” av Volvo att ha en manlighetssymbol som varumärke. Var det ett sätt att trolla Volvo och de lättkränkta och förutsägbara tangentbordsarméerna? Saknades bara inspiration för dagens klickbete? Eller menade hon faktiskt allvar? Att Sima fortsätter ett varv till om varför en biltillverkare ska ha en järnsymbol i sin logga kanske kan förklaras av hon svalt marknadsföringen från dagens bilföretag som hellre framställer sig som digitaliserade mobilitetsleverantörer än det de faktiskt är: tunga industriföretag där stålet bokstavligen är det bärande elementet.
Varför har @volvocars en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt. pic.twitter.com/6FuTivPAnk
— Jonna Sima (@jonnasima) April 22, 2021
Oavsett vilket är det rätt illa att en ledarskribent för landets största ledarsida med arbetarrörelseanknytning inte inser vilken drömpassning sådana inlägg är för kulturkrigarna på ytterhögern. Hur perfekt det passar in i en bild där vänstern är en privilegierad kulturelit som ägnar kraft, tid och medialt utrymme åt förment feministiska symbolfrågor medan arbetare och låginkomsttagare knäar under slitsamma jobb och vardagsbekymmer medan välfärd och trygghet krackelerar. Det blir ännu en bekräftelse på den avgrund som vidgar sig mellan de som säger sig representera arbetarrörelsen och de många som känner sig allt mindre representerade.
Världen är tillräckligt full av riktiga och stora problem utan att vi behöver hitta på tramsiga låtsasfrågor att debattera. Problemet med Volvoföretagen är inte att de har ett gammalt astrologiskt tecken i loggan utan att de, all grön retorik till trots, utgör en del av fossilsamhällets hårda kärna. Ett tips till Sima: Om du vill provocera på allvar och kasta dig in i en debatt om verkliga problem så testa att gå till storms mot massbilismen. Att ifrågasätta den heliga bilen och produktionen hos det bilindustriella komplexet skulle troligen utlösa ännu kraftigare reaktioner. Men det vore en twitterstorm värd att rida ut.
Läs mer av Lars Henriksson:
LÄS MER: Klassmedvetenheten kommer inte från akademiker
LÄS MER: Räknenissar försöker kastrera fotbollen
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.