Blinkning till den klassiska baletten

ANNONS
|

Som barn var Alexander Ekman statist i "Svansjön" på Kungliga Operan i Stockholm. Hemma byggde han en egen teaterscen där han styrde ridån och scenografin med snören. Nu styr han operascenen på riktigt.

-Det känns fantastiskt. Det är en stor dröm att sitta där vid regibordet och bestämma, säger koreografen Alexander Ekman vars "Tyll" är ett av tre verk som har premiär i föreställningen "Triple excellence" på Kungliga Operan på fredag.

Precis som Alexander Ekman har de två andra koreograferna, Pontus Lidberg och Giovanni Bucchieri, också varit dansare vid Kungliga Baletten. Nu återvänder de som koreografer, men även om de delar premiärkvällen så har var och en arbetat självständigt med sitt verk.

Underhållning på cirkusnivå

Vältränade balettdansare med vita tyllkjolar, trikåer och strama håruppsättningar. Så långt liknar "Tyll" en vanlig klassisk balett, men snart visar det sig vara ett fartfyllt stycke som med glimten i ögat kommenterar den klassiska baletten.

ANNONS

Alexander Ekman har gjort 35 verk inom modern dans och när han nu, för första gången, skulle göra ett verk för Kungliga Operan ville han göra något nytt. Till tonerna av elektronisk musik av Mikael Karlsson, som arbetat med artister som Lykke Li och Kleerup, framförs klassisk balett inramad av en modern scenografi. Inspelade röster framför tankar om balett, och stora bildskärmar bidrar till såväl ljussättning som scenografi. Ett cirkusliknande nummer där två dansare visar upp olika trick ökar tempot ytterligare. Med det vill Alexander Ekman visa att balett är underhållning på cirkusnivå eftersom det är så svårt.

-Den största skillnaden mot modern dans är att det är så tydligt vad som är rätt och fel. I modern dans är det inte det. Om man ramlar på scenen kan man rädda upp det.
Vill påverka hela rummet

Helheten, och inte bara dansen, är viktig för Alexander Ekman. I sina verk blandar han ofta in text och video, och planerar noga scenografin, musiken, ljudet och ljuset.

-Jag ser inte stycket som ett dansverk, det är hela rummet jag vill påverka, förklarar han.

Efter föreställningen "Study of entertainment" vid Cullbergbaletten för två år sedan blev han medveten om att han kan påverka publiken. Verket var ett mörkt stycke och efter att en kompis hade sett det och fick svårt att sova lärde han sig att han har ett ansvar för vad han utsätter publiken för.

-Det behöver inte vara ett positivt stycke, men när jag går på teatern vill jag glömma bort mig själv. Jag ser mitt yrke som lika viktigt som en doktors. Att jag är en kulturell doktor. Jag skämtar självklart men samtidigt vill jag se det så, att man kan bota folks depressioner genom konst.

Triple Excellence är en föreställning som samlar tre verk av tre olika koreografer under samma kväll.

Premiär 27 april.

"The little match girl passion" av Pontus Lidberg bygger på H C Andersens saga "Flickan med svavelstickorna". I stycket låter Lidberg en ensam flicka irra runt bland människor som bara är upptagna av sig själva. Musiken är komponerad av David Lang och belönades med Pulitzer-priset 2008. Pontus Lidberg är konstnärlig ledare för Morphoses i New York. Han har tidigare gjort verk för Norrlandsoperan, Kongelige Ballett i Köpenhamn och Beijing Dance Theatre. Han har också gjort dansfilmerna "The rain" (2007) och "Labyrinth within" (2011).

"Kom ni döttrar" av Giovanni Bucchieri är en balett om minnen. Den har ingen konkret handling utan skildrar relationer och möten. Utgångspunkten är inledningen i Bachs "Matteuspassionen", "Kommt ihr töchter". Kostym och rekvisita har gjorts av designern Diana Orving. Giovanni Bucchieri är dansare, koreograf, skådespelare, musiker och kompositör. Han var tidigare medlem i Cullbergbaletten.

"Tyll" av Alexander Ekman är en kommentar till den klassiska baletten. Med glimten i ögat behandlar Ekman olika föreställningar som finns om balett. Den elektroniska musiken har gjorts av tonsättaren Mikael Karlsson. Alexander Ekman är dansare och koreograf, verksam såväl i Sverige som internationellt.

Alla tre koreograferna har tidigare varit dansare vid Kungliga baletten och är nu tillbaka som koreografer.

Ålder: 28 år.

Bor: Född i Stockholm, bor i New York.

Gör: Koreograf och dansare.

Bakgrund: Svenska balettskolan 1994-2001. Dansare i Kungliga baletten 2001-2002. Fick sitt genombrott som koreograf vid Cullbergbaletten 2006 med verket "Swingle sisters". Han har även dansat vid Nederlands Dans Theater där han nu är huskoreograf. Han har också gjort koreografi för Cedar Lake Dance Company i New York och Göteborgsoperans balett.

...namnet "Tyll": "Det är ett fint namn som låter ganska abstrakt. Jag gillar korta titlar."

...musiken: "Mikael Karlsson är skitduktig. Den är inspirerad av kända balettstycken. Allt är nyskrivet."

...att jobba i Sverige vs utomlands: "Det är framförallt det kulturella. Folk förstår min humor bättre här."

...operan: "Det är ju något magiskt över det här huset. Det är lite festligt och pampigt."

ANNONS