Charlotte Gyllenhammar har skapat ett minnesmärke över Raoul Wallenberg.
Charlotte Gyllenhammar har skapat ett minnesmärke över Raoul Wallenberg.

Bilden av en ung räddare

ANNONS
|

Som GP skrev i går avtäcks i dag ett minnesmärke över Raoul Wallenbergs gärning vid Haga kyrkoplan. Göteborgsfödda konstnären Charlotte Gyllenhammar som gjort det tvådelade konstverket, berättar att båda delarna är baserade på fotografi. Bronsskulpturen av två utmärglade sovande pojkar är inspirerad av en bild på två svältande judiska barn i Warszawas getto under andra världskriget.

- Den berörde mig starkt. Eftersom den är tagen 1941 i gettot i Warszawa är det sannolikt att de inte överlevde, även om jag hoppas det. Om Raoul Wallenberg hade varit där kanske han hade kunnat gripa in i deras öde, säger hon.

De lutar sig mot en drygt två meter hög betongplatta med ett stort porträtt av en 19 år gammal Raoul Wallenberg. Bilden är tagen i USA där den blivande diplomaten studerade i början av 30-talet. Flera år senare skulle han resa till Budapest och rädda judar undan Förintelsen innan han 1945 arresterades och försvann i samband med Sovjetarméns intåg. Charlotte Gyllenhammar vill gestalta honom med en bild som få har sett, samtidigt som hon valt den utifrån tidpunkten.

ANNONS

- Det finns en poäng i att han är så ung, innan allt hände. Denne unge man, som var stilig och studiebegåvad, kunde ha gjort vad som helst. Det får mig att tänka på vilka uppoffringar han gjorde, vilka risker han tog, säger Charlotte Gyllenhammar.

För första gången har hon använt sig av grafisk betong, en metod som definitivt gett mersmak även om den är omständlig. Fotografiet av den unge Raoul Wallenberg har framkallats direkt i betongen med hjälp av en kemikalie som försenar härdningen i de partier som ska vara mörka.

Kulturnämnden gav i början av förra året Charlotte Gyllenhammar uppdraget att utforma minnesmärket, sedan hon vunnit en skisstävling med fem inbjudna konstnärer.

Samtidigt som hon blev "hemskt glad" kändes det också respektingivande och svårt.

- Det är en person som jag själv beundrar och som är känd för så många. Bördan blir dubbel eftersom jag fordrar av mig själv att jag ska göra min konst helt på mitt sätt. Det måste vara meningsfullt för mig som konstnär, något som jag kan stå för, säger hon.

Raoul Wallenbergs ansikte och namn är det centrala för Charlotte Gyllenhammar som tidigt under arbetsprocessen hittade en grundton hon hållit fast vid. Hon beskriver den som ett slags vanmakt inför den två-

ANNONS

dimensionella bilden, ett tema hon även

arbetat med i tidigare verk.

- Jag vill in i bilden men det går inte! säger hon.

Med häftiga rörelser pressar hon sitt ansikte mot ett tänkt ark, jämför med hur sörjande människor kysser fotografiet av en älskad saknad, som om de kan tränga igenom den platta och döda ytan.

Under arbetet har Charlotte Gyllenhammar läst mycket om Raoul Wallenberg, en man som sägs ha räddat 120 000 judar från en säker död.

Hennes redan stora aktning för hans liv och gärning har fördjupats, särskilt har hon imponerats av att han valde att stanna i Ungern när personer omkring honom kallades hem. Samtidigt är hon medveten om att hans hjälteinsatser ifrågasatts och att offentlig konst kan väcka starka känslor.

- Oavsett vad jag tycker så är han provocerande för en del. Han är kontroversiell. Och judiska pojkar är provocerande för en del. Det är något som jag har svårt att förstå men som jag har lärt mig, säger Charlotte Gyllenhammar som valt material utifrån att det ska hålla för både väder och åverkan.

Hon gillar att kommunen valt att placera minnesmärket på Haga kyrkoplan. Just där spelade Charlotte Gyllenhammar en hel del brännboll under barndomen. Hon gick på Lilla Samskolan, som ligger ett par rejäla frislag bort.

ANNONS

- Jag tycker väldigt mycket om platsen. Vissa barndomsplatser kan vara svåra, men det här är en barndomsplats med goda minnen.

Charlotte Gyllenhammar och minnesmärket

ANNONS