Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/1

Backateatern härmar Netflix och HBO: storsatsar på tv-thriller

Backateatern leker med tv-serie-formatet. I höst får "Nationen" premiär, holländske Eric de Vroedts prisade samtidspjäs som lånar grepp från populära tv-kanaler som Netflix och HBO.

– Det ska bli spännande att använda sig av tv-seriens klichéer för att berätta en mer fördjupad historia om samtiden, säger regissören Beata Gårdeler.

Med maratonpjäsen, vars speltid är sex timmar, gör hon regi-debut på teatern. Att få jobba med kameror live på scenen är en del av utmaningen.

–Det ska bli kul, vi kommer att jobba mycket med kameror och utforska illusionen kontra verkligheten. Teatern ger mig också möjlighet att skapa parallella skeenden, säger hon.

LÄS MER: Pernilla August i nyskapande SVT-serie

Backateaterns tonårspublik lockade också.

– Många unga plöjer ju tv-serier så det blir kul att sätta upp "Nationen" just för dem. Att använda den formen, de förväntningarna på karaktärerna, men omvandla det till något annat.

Nerkvittlande tv-thriller

Annars har Beata Gårdeler främst regisserat film och tv-serier, senast "Allt jag inte minns" efter Jonas Hassen Khemiris roman. Långfilmsdebuten kom 2009 med missbruksdramat "I skuggan av värmen". Filmen "Flocken" (2015) inspirerad av våldtäkterna i Bjästa, både guldbaggeprisades och väckte debatt.

– Jag har tackat nej till många polisserier eftersom de ofta bara upprepar stereotyper utan att tillföra något nytt. Det spännande med den här pjäsen är att den på ett mer komplext sätt använder sig av tv-seriens klichéer: visar hur vi bygger våra identiteter och reducerar dem som vi uppfattar som annorlunda till stereotyper.

"Nationen" kretsar kring den försvunne 11-årige pojken Ismaël och är uppbyggd som en nervkittlande politisk tv-thriller. Har Ismaëls mamma något med försvinnandet att göra? Eller används pojken som en bricka i ett cyniskt politiskt spel?

LÄS MER: Mattias Anderssons farväl till Backateatern

Utspelar sig i Göteborg

Misstankar om polisbrutalitet uppstår, och vi får följa poliser, journalister, socialarbetare, investerare och politiker, alla uppslukade av sin egen agenda. Även Ismaëls mamma, bror och fosterfamilj är centrala för historien.

– Det är alltså inte en huvudroll utan flera. Alla bär på väldigt mycket skuld och rädsla och försöker skydda sig själva. Ytterst kan man säga att det är samhället som spelar huvudrollen, förklarar Beata Gårdeler

Er pjäs utspelar sig, till skillnad från originalet, i Göteborg?

–Ja, eller egentligen vill vi jobba fram en mer universell känsla. För just nu finns det ju så många skakiga demokratier i världen. Det kunde lika gärna gälla Göteborg. Även här brottas vi med krassa integrationsproblem, och har en benägenhet att tänka väldigt individuellt, säger regissören och fortsätter:

– Någonting håller på att hända med atmosfären i hela Sverige. Samma fråga som i pjäsen uppstår: hur ska vi bygga en "safe city"? Röster höjs för att vi ska skydda oss mot vissa människor, förbjuda vissa människor att finnas på våra gator. Den sortens tänk är inte demokrati för mig.

Rädslor och utanförskap

Som regissör känner hon sig inte bunden av någon klassisk teatertradition.

– Det gör mig nog friare. Jag gör ingen större skillnad på om det är konst, tv, film eller teater. I alla mina projekt jobbar jag med rädslor, normer och utanförskap.

2017 hade föreställningen "Nationen" urpremiär på Het Nationale Theater i Haag där pjäsförfattaren Eric de Vroedt också är konstnärlig ledare. Den har sedan dess spelats på flera håll i Europa, gärna uppdelad i ett eller flera "avsnitt" per kväll.

På Backa teater blir det istället en maratonföreställning, på dagtid, med avbrott för lunch.

11 maj börjar repetitionerna av "Nationen". Samtliga skådespelare på teatern kommer att medverka i pjäsen som får premiär den 17 oktober.

LÄS MER: Recension: "Vi som fick leva om våra liv" – Backa teater

Nationen

Är: en prisad samtidspjäs skriven av holländske Eric de Vroedt

Översättning: Andreas Boonstra

Regi: Beata Gårdeler

Speltid: sex timmar, inklusive paus

Premiär: 17 oktober på Backa Teater

Från 15 år

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.