Schweiz: Gjon's tears – ”Tout l’univers”
Han känns liksom nästan konstruerad för detta, Gjon, som om de minutiöst krockat några schlagerpartiklar mot varandra där i Cern-laboratoriet i Genèves förorter, tills de fick fram den här urgullige sångfågeln. Det är alltså ingen chock att han i konkurrens med Frankrike och Malta är en förhandsfavorit till segern i Rotterdam.
Så vad kan man då vänta sig av ”Tout l’univers”? Jo, en popballad på franska, med en blommig text om kärlek och sorg, huvudsakligen sjungen i en rätt krispig mansfalsett som lär imponera på den bärplockande allmänheten.
Island: Daði og Gagnamagnið – ”10 years”
Problematiken med internetfenomen är att de snabbt blir gamla och även om ”10 years” är nära nog lika söt som sin föregångare bär den inte med sig samma momentum in i tävlingen. Dessutom har en av bandmedlemmarna insjuknat i covid-19 där i Rotterdam så Island tvingas att bjuda på ett förinspelat inslag.
Final ska det väl trots allt bli för Daði och hans Gagnamagnið. ”10 years” är välsvarvad, funkig retropop som direkt fångar ens uppmärksamhet och håller den i tre goa minuter. Daðis röst är också magisk i sin enkelhet och texten är barnsligt romantisk på helt rätt sätt.
Bulgarien: Victoria – ”Growing up is getting old”
Man kan givetvis förstå honom. För när Victoria i år återvänder med svenskskrivna ”Growing up is getting old” bör siktet snarare vara inställt på en topp tio-placering. Den stråkrika balladen är, trots sin mörka och tunga text, en aning långtråkig. Den tickande klockan i bakgrunden, som förstås ska spela mot låtens tema blir en ljudlig påminnelse om att man ju faktiskt kan sjunka ner i sin mobil i ett par minuter.
På slutet kommer ändå ”Growing up is getting old” igång. Volymen och intensiteten stiger och Victoria får visa att hon sitter på rätt mäktiga röstresurser. Frågan är bara om tittarna har följt med henne dit.
Finland: Blind channel – ”Dark side”
För några år sedan skulle man nog ha skrattat åt Finlands chanser. Det här hade helt enkelt ansetts för töntigt, musik hämtad från den urkänsliga perioden för 10-15 år sedan som alltid anses vara historiskt dum. När jag växte upp var det 1980-talet som var universellt hånat, sen blev det 1990-talet. Nu är epokerna favoriter i retrohyllan.
Jag trodde att vi alla var överens om att 00-talet var det nya töntiga, men så slås jag av en tanke – Linkin Park slog igenom för hela tjugo år sedan... är alltså den här lökiga mixen av hiphop och rock på väg tillbaka? Är det här nostalgiskt, retro och häftigt numera? Det låter kanske besynnerligt, men Finland och Blind channel har faktiskt med sin übercatchiga låt ”Dark side” en inte helt försvinnande möjlighet att reprisera chocken i Olympiahallen i Aten 2006. Jag säger bara ”Rap core Hallelujah! Voff!”
San Marino: Senhit ft Flo Rida – ”Adrenalina”
Det här är alltså ett land som i sina bästa stunder skickar bidrag som är jämförbara med Martin Stenmarcks ”Las Vegas”. Förra året var det ingen skillnad. Oddsmakarna höll San Marino som stensist i sin semifinal. Sen kom corona.
San Marino är det tredje mest drabbade landet i världen sett till antal avlidna i covid-19. Man ska alltså vara försiktig i att skoja om pandemin, men det går likväl att konstatera att det ur ett Eurovisionperspektiv var ett framgångsrecept. Senhit som skulle tävla med en riktig rövlåt återvänder nu med ”Adrenalina”. En fullständig partydänga med fler referenser till eld än i kommentarsfältet till en medelmåttig rappares Instagram. Just det, nämnde jag att den amerikanske världsstjärnan Flo rida gör ett gästspel? För alla er som älskar underdogs, i år kan vara ert år.
Grekland
”Last dance” är en partylåt om hur två förälskade själar ska mötas för sista gången. Det ger Stefania passande nog utrymmet att uppmana oss alla att dansa vår sista dans. I bakgrunden finns en snygg och svulstig produktion som friskt har putsat upp ljud från 1980-talet. Det händer faktiskt rent galet mycket under de tre minuterna, men förändringarna är så väl dolda att de nog lär flyga förbi de flesta i tv-sofforna.
Under torsdagens semifinal ställs Stefania mot San Marinos Senhit och Moldaviens Natalia Gordienco om titeln som främsta partydrottningen. Troligen kommer mycket ner till scenshowen och om hon lyckas ta den krävande crescendotonen i sista refrängen.
Danmark: Fyr & Flamme – Øve os på hinanden
Än så länge verkar inte resten av Europa förstå varför danskarna fullkomligt älskar Jesper Groth och Laurits Emanuel. Det första bidraget helt på danska på 24 år spås faktiskt att ryka redan i semin. Men nog borde det finns lite plats i finalen för vad som väl får beskrivas som synthig dansbandmusik?
Texten, för den som inte lyckas navigera i danskan, handlar bokstavligen om två unga personer på ett dansgolv. Den ene är kvinnan och den andre mannen, som Jesper Groth är tydlig med att påpeka innan han hävdar att ingen har någon aning om vad de sysslar med, så varför inte öva lite med varandra. Finns det någon tolkning där mellan raderna? Tja, det får du bestämma själv.
Missa inget från GP Kultur!
Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.