Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Affischen för Stockholm filmfestival har censurerats

Moderskap är temat för årets filmfestival i Stockholm. Men festivalaffischen, där motivet är en gråtande bröstvårta, provocerar.
– Vi har blivit refuserade av flera annonsörer, vilket känns förlegat år 2021 i ett land som Sverige, säger festivalens marknadschef Magnus Larsson.

Tisdag kväll 9 november rullas den röda mattan ut framför biografen Skandia. Där invigs årets Stockholm filmfestival i närvaro av kulturminister Amanda Lind och festivalchefen Git Scheynius med galavisningen av Pedro Almodóvars drama ”Parallella mödrar”.

Filmaffischen, som föreställer något som kan tolkas som en gråtande bröstvårta, har tidigare censurerats på plattformar som Instagram. Något Facebook, som äger företaget, senare har bett om ursäkt för. De valde att göra ett avsteg från sina principer kring nakenhet på grund av affischens ”uppenbart konstnärliga innehåll”.

Ingen bild på bröstvårtan

Även i Stockholm har företag reagerat starkt på bilden, som är tänkt att illustrera mammarollen med all dess kärlek, smärta, intimitet och närhet. Dubbeltydigheten i bilden är påtaglig: dels ett öga som gråter, men också en bröstvårta som droppar mjölk i samband med förlossning och amning.

LÄS MER: James Bond får en ”feministisk” fortsättning

Alla ser dock inte positivt på affischen och dess sätt att uttrycka festivalens tema. Originalbilden har blivit refuserad och nekad annonsyta på flera håll i staden, berättar Magnus Larsson, marknadsansvarig för Stockholm filmfestival.

– Det handlar inte om en utan flera annonsörer i Stockholm som reagerat så, vilket känns väldigt förlegat år 2021 i ett land som Sverige. Kanske speciellt i år när vi har moderskap som tema, och förlossningskrisen i Stockholm gör den frågan brinnande aktuell. Då är det angeläget att få synas och väcka debatt, vilket gör mig extra förvånad över att vi blivit censurerade. ”Bilden har ingenting med texten att göra” fick vi till exempel höra, säger han.

”Kan vara ett PR-trick”

På de reklamskyltar som nu sitter uppe i tunnelbanan kan resenärerna läsa ”Här skulle egentligen en bild på en bröstvårta synas men den fick vi inte visa. I stället får du se den här”. Sedan syns en pil riktad mot en QR-kod.

LÄS MER: Regissören Yngvild Sve Flikke om filmen ”Ninjababy”

Claes Keisu, pressansvarig på SL, känner inte till att företaget skulle ha censurerat någon affisch.

– Att hantera och sköta reklamen på tunnelbanan är företaget Clear channels ansvar. De ska göra en första bedömning, och är det något kontroversiellt så är tanken att de ska rådgöra med oss. Men vi har aldrig fått det här ärendet för bedömning, så vi vet inte riktigt vad det är som hänt här.

Hur tänker du kring den reklamskylt som nu ändå sitter uppe?

– Det blir ju bara spekulationer från min sida, men det kan ju röra sig om ett PR-trick. Eller så kan det vara så att festivalarrangörerna satt upp affischer i en annan miljö där andra annonsörer har reagerat.

Att det skulle röra sig om ett PR-trick avvisar marknadschefen på Stockholm filmfestival bestämt.

Anna Wiksten är pressansvarig på Clear Channel som äger annonsytorna i Stockholms tunnelbana. Hon ber att få återkomma till GP så fort hon har fått mer information i ärendet. Först behöver hon konsultera en kollega som befinner sig på resande fot.

LÄS MER: Sofie Löwenmarks pappa mördade hennes mamma

Moderskap i fokus på Stockholms filmfestival

Med sedvanlig såpoperakomik fokuserar spanske filmveteranen Pedro Almodóvar i öppningsfilmen ”Parallella mödrar” på tre mammor i olika åldrar, med olika livsbanor och förutsättningar. Gemensamt för trion, spelad av Penélope Cruz, Milena Smit och Aitana Sánchez-Gijón, är att de alla på olika sätt avviker från de befintliga idealen när det kommer till mammor och moderskap.

Tematiken slår an tonen för festivalen, som valt just moderskap som tema. ”En hyllning till kvinnan vars ställning i världen är hotad” som de själva skriver. I programmet återfinns totalt tretton filmer om mödraskap, bland dem Pablo Larraíns emotsedda ”Spencer” med Kristen Stewart som Prinsessan Diana, Céline Sciammas ”Petite Maman” som nominerades till en Guldbjörn i Venedig och dokumentären ”Jane by Charlotte” där Charlotte Gainsbourg porträtterar sin berömda mamma Jane Birkin.

Stockholm filmfestival har i år 43 % kvinnliga regissörer i sitt program, vilket är den största andelen någonsin. Siffran går att jämföra med 50 % på Göteborgs filmfestival.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.