GES - Thomas "Orup" Eriksson, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt under ett nummer på Allsång på Skansen.
GES - Thomas "Orup" Eriksson, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt under ett nummer på Allsång på Skansen. Bild: Erik Simander/TT

Över 200 anmälningar mot GES show ”Stanna världen en stund”

Showen ”GES –Stanna världen en stund” som skulle spelas på The theatre i Göteborg sköts upp ett år och flyttades till Scandinavium. Nu har över tvåhundra anmälningar kommit in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ANNONS

Stefan Lundgren är sextiofyra år och bor i Kärra. Under våren skulle han ha gått på The theatre i Gothia towers och sett popgruppen GES. Trion bestående av Anders Glenmark, Thomas "Orup" Eriksson och Niklas Strömstedt skulle ha gjort sexton föreställningar i Göteborg.

Men på grund av coronapandemin och myndigheternas restriktioner fick allt skjutas upp. I mars meddelade arrangörerna Krall entertainment och 2Entertain att showen i stället skulle hållas under våren 2021 och då i Scandinavium.

För Stefan Lundgren innebar det att han skulle få biljetter till en konsertdag precis när han fyllde sextiofem.

– Så jag sade det att jag har en jämn födelsedag då. Då hade vi inte tänkt att vara hemma, utan vi har barn och barnbarn vi vill fira med.

ANNONS

LÄS MER:GES-showen flyttas till våren 2021

Stefan Lundgren ville inte acceptera de nya biljetterna till Scandinavium. Han fick också besked om att han skulle få pengar tillbaka för mat och dryck, något han inte heller ville ta emot.

– Jag vill inte gå med på det, för då blir det nästan som en deal. Det är ju helheten man har köpt. Det är den man vill uppleva, säger han.

200 anmälningar till ARN

Stefan Lundgren anmälde ärendet till ARN och han är inte ensam. Hittills har över tvåhundra anmälningar kommit in till nämnden om GES-showen på The theatre.

När GP i måndags pratade med Patrik Krall, grundare till Krall entertainment, sade han att det var ytterst få som var emot uppskjutningen och flytten, knappt en procent.

Därtill sade han att de som drev ärendet vidare mest gjorde det som en principsak. Att det nog inte rörde sig om fattiga pensionärer. Det uttalandet vänder sig Stefan Lundgren mot.

– Det har la han ingen aning om hur vi har det?

Patrik Krall, vd och producent Krall Entertainment.
Patrik Krall, vd och producent Krall Entertainment. Bild: Olof Ohlsson

Ber om ursäkt för uttalandet

Patrik Krall håller med om att det var onödigt sagt.

– Jag ska inte uttala mig om folks ekonomi och deras situation. Det är inte min sak. Men min uppfattning var att de jag möter i mejl och samtal är folk som nog driver det här mer som principsak.

ANNONS

Nu har över två hundra anmälningar kommit in till ARN om showen på The theatre. Vad tänker du om det?

– Det är klart att i grund och botten är det väldigt tråkigt att vi har kundrelationer som inte är bra. Det man kämpar och sliter för är en glad och nöjd publik. Det är hela belöningen.

LÄS MER:ARN: Rätt att få pengarna tillbaka när GES skjuts upp

– Ta Danny Saucedos show i höstas. Vi gjorde kanske 27 föreställningar. Jag var där på 20 i egenskap av producent. Inte för att jag gjorde någon nytta, utan för att jag njöt att av se publikreaktionen. Att behöva hamna i den här typen av situation med ARN-anmälningar är fruktansvärt tråkigt.

ARN har ju rekommenderat att ni ska betala tillbaka hela beloppet till kunderna, men i måndags var du inte säker på att ni skulle följa det. Har ni beslutat er nu?

– Nej. Vi har inte kommit närmare i det. Det blir snarare i augusti. De vi pratar med – Visita, jurister, branschen, politiker – de går på semester nu. Därför tar det lite längre tid.

Sedan i måndags har vi på GP fått flera mejl och samtal från läsare om detta. Något som flera undrar är – att om det nu rör sig om så få personer som är missnöjda, varför betalar ni dem inte bara?

ANNONS

– Vi har svårt att göra avsteg. Jag kan hålla med om att det hade varit enkelt. Men helt plötsligt behandlar man människor olika. Och situationen kan se helt annorlunda ut i oktober eller november. Det kan det visa sig att det inte är en procent längre, utan tio, trettio eller sextio.

– Det man hoppas på är en förståelse från kunderna, inte bara för GES utan hela branschen. Den är extremt hårt utsatt just nu. Vi behöver hjälp från staten och myndigheterna, men också från kunder för att hålla ut, så alla överlever det här, säger Patrik Krall.

Så funkar det – frågor till Bo Helin, jurist på ARN:

Vad händer om ett bolag inte följer ARN:s rekommendationer?

Nämndens beslut är endast rekommendationer och kan alltså inte genomtvingas på rättslig väg.

Ett företag kan välja att inte följa nämndens rekommendation utan att drabbas av några rättsliga konsekvenser. En uppföljning görs dock av nämnden, varvid de undersöker om beslutet har följts eller inte. Detta markeras sedan i ett register med ”Ja” eller ”Nej” (och i vissa fall ”Annat”).

Därefter är det inte längre nämnden utan eventuellt andra aktörer som tar vid – exempelvis utgår tidningen Råd & Rön från informationen i registret om efterlevnaden av besluten när man publicerar sin så kallade ”svarta lista”.

Vad har konsumenter för rättigheter i det läget?

För en konsument som vill ha tillbaka sina pengar återstår dock i detta läge att i stället vända sig till tingsrätt, där man kan fatta beslut som går att genomtvinga på rättslig väg.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS