Ändå är det ofta så det kan gå till när två skådespelare ska göra en sexscen.
– Jag har hört så många skräckhistorier, där skådespelare uppmuntras att kyssa varandra på en audition eller gå iväg och "repetera lite själva". Det ska man inte, precis som att man i våldsamma scener inte ska hämta ur sitt privata liv, säger Malin B Erikson.
Hon är Sveriges första intimitetskoordinator, vilket innebär att hon jobbar för att scener av intim och sexuell karaktär ska göras på ett schysst sätt, enligt tydliga riktlinjer.
– Det finns så klart redan regissörer som kan hantera intimitet på ett jättebra sätt. Men inte alla och det ska inte vara ett lotteri. Även om ingen kommer till skada fysiskt så kan man skadas emotionellt. Skådepelare ska, som alla andra, kunna gå hem efter dagens slut och känna att de har gjort ett bra jobb.
Brittisk metod
Malin B Erikson har en bakgrund som scenkonstregissör och skådespelarpedagog. I sitt arbete som intimitetskoordinator jobbar hon efter riktlinjer som utformats av Ita O'Brien, en brittisk intimitetskoordinator som startade "Intimacy on set", en uppsättning etiska riktlinjer och en praktisk metod, några år före metoo.
– Det är klart att de vittnesmål som kom upp under metoo har hjälpt till att belysa det här. Men jag jobbar ju bara med det som syns på scenen eller framför kameran, inte med terapi om saker som hänt utanför. Vad som händer i korridorerna är ju en annan historia.
Malin B Erikson poängterar att hon inte tycker att det är dåligt med intima scener, utan att det gäller att ta hand om dem på ett bra sätt. En metod är att jobba med djurstudier.
– En nyckel i det här är att inte blanda ihop det professionella och det privata. Ljud och andning ska inte komma från en skådepelares privata sexliv. Vi kan till exempel studera schimpanser eller om du tänker dig en häst eller snigel. Och så får skådespelaren utgå från det i rörelse, tyngdpunkt och andning.
TT: Det måste vara ganska roligt för en skådespelare?
– Ja men det kan också uppstå motstånd. Skådespelare är ju duktiga på att bejaka sin intuition och impulser. Och det här går ju emot det. Det ska inte handla om vad skådepelaren känner, det ska separeras.
Stort intresse
Malin B Erikson upplever att intresset är stort om än nytt. Många producenter hör av sig för att veta mer om hur hon jobbar i arbetet med intimitet, simulerad sex och nakenhet och hon ska precis påbörja arbetet med en ny svensk film.
Utomlands är det desto vanligare, vilket "Sex education"-skådespelaren Aimee Lou Wood tidigare har berättat om för TT. Netflix-produktionen arbetar med en intimitetskoordinator, som inför varje sexscen går igenom vad som ska hända och hur det ska filmas.
– Det gör det mycket enklare, vi känner oss friare och vi vet vilken nästa rörelse ska bli. Vi behöver inte basera det på egna erfarenheter, vi behöver inte fundera "hur är det nu jag brukar göra?". Det vore värre om en regissör bara sa "kör igång, gör det", sade Aimee Lou Wood, inför säsongspremiären.
Miranda Sigander/TT
Det här gör en intimitetskoordinator
1. Läser hela manuset för att förstå rollfigurerna. Pratar med regissören för att förstå dennes vision och vad syftet med sexscenen är.
2. Pratar med skådepelarna en och en. Tar reda på vad de är villiga att göra. Här är det viktigt att skådespelaren tar ansvar och funderar över sina gränser.
3. Kan vara med under inspelningen, ofta som en länk mellan skådespelare och regissör.
Det finns en mängd etiska riktlinjer att följa för god praxis.
Exempelvis bör inledande auditions inte innehålla sexscener. Kostymavdelningen ska alltid ha utrustning/beklädnad som täcker könsdelar. En stödperson ska finnas tillgänglig om en skådespelare som ska uppträda naken vill ha det.
Viktigt är också att alla nakenscener och/eller sexscener ska diskuteras vid avtalsskrivande.