Konsten att sälja kläder med musik

Hur säljer man kläder och maträtter med hjälp av musik? Edvin Edvinsson och Francisco Ramirez Franzén vet svaret. I flera år har de försett företag med specialutformade musiklistor.

ANNONS
|

I en ofärdig lokal på Viktoriagatan har Edvin Edvinsson och Francisco Ramirez Franzén börjat packa upp sina prylar. Deras företag har just bytt lokal och ännu återstår mycket för att få kontoret färdigställt.

Har funnits i två år

Företaget Baked har funnits i två år, med redan innan dess hade de båda påbörjat arbetet med att designa musiklistor åt företag. Bland kunderna finns nu flera kända klädbutiker och kaféer, såväl som restauranger och kasinon.

– Det är ett ganska apatiskt arbete egentligen. Det är en dator, ett par hörlurar och en massa timmar av musik, säger Edvin Edvinsson.

Musiken viktig i alla milljöer

Att företag anlitar utomstående för designa spellistor med musik som ska passa just deras verksamhet blir allt vanligare. Fenomenet har sedan några år tillbaka varit ganska vanligt bland de stora restaurangkedjorna, men nu följer fler på trenden.

ANNONS

– Jag tror att fler börjar inse att musiken är viktig i alla miljöer. Den musik som spelas i en butik eller restaurang är också en del i att bygga ett varumärke, precis som en inredning eller en logotyp, säger Francisco Ramirez Franzén.

– Olika sorters musik kan användas i olika syften. Om vi gör en spellista till ett kasino så innehåller den kanske inte samma låtar som en spellista som vi gör åt en klädesbutik, fortsätter han.

Ett brinnande intresse

Edvin Edvinsson och Francisco Ramirez Franzén har tidigare varit musiker och dj:s, och intresset för musiken är fortfarande en drivkraft.

– Ja, annars orkar man nog inte göra det här. Men det är klart att om man kommer till jobbet trött och sedan är tvungen att sitta och lyssna på kommersiell housemusik med uppitchade röster en hel dag, för att man ska göra en sådan lista, då är det inte helt lätt, säger Francisco Ramirez Franzén.

– Men för det mesta är det kul. Man får vara glad att den här perioden med julmusik snart är över i alla fall, säger Edvin Edvinsson.

Utmanas av streamingtjänsterna

Trots att företag som Baked är en relativt ny företeelse, så finns det redan vissa tekniska utmaningar för den som vill göra affär av att designa spellistor. Musikstreamingtjänster som Spotify och iTunes får fler och fler funktioner, där man skräddarsyr spellistor med tips om ny musik till sina användare. Det här skulle i förlängningen kunna innebära att musikstreamingföretagen själva erbjuder de tjänster som Baked och andra företag lever på att sälja.

ANNONS

– Men jag tror att det kommer finnas ett behov av det vi gör ändå. Därför att det mänskliga filtret kommer alltid att vara bättre än en algoritm i en dator, säger Francisco Ramirez Franzén.

Den mänskliga faktorn

Han menar att en dator kanske kan räkna ut vilka låtar som är populära på särskilda ställen, men att den är sämre än en människa på känna av stämningar och sociala miljöer.

En annan sak som är viktig när man skapar en spellista är variation.

– Om du gör en lista åt en fransk bistro, till exempel, så kan du inte bara ha flera timmar med Brigitte Bardot, det blir enformigt och parodiartat, säger Edvin Edvinsson.

Gäller att ha fingertoppskänsla

Ja, när man ska skapa säljande miljöer med hjälp av musik så gäller det att ha en viss fingertoppskänsla. Det kan även handla om hur gammal en låt är.

– En del ställen vill bara ha den allra senaste musiken. Om man då tar med en låt som är två månader gammal så kan det räcka för att det ska bli kontraproduktivt, säger Edvin Edvinsson.

Tröttnar aldrig

Enligt Edvin Edvinsson gör Baked spellistor med sammanlagt över 20 000 spår om året. Trots det tröttnar de inte på att lyssna på musik.

ANNONS

– Nej, men man är ju inte själsligt död heller. Jag brukar ha en stund varje dag då jag lyssnar bara för musikens skull. Det tror jag är viktigt, säger han.

ANNONS