Oscar Svanelid: Recension: ”Långsamhetens vällust” av Zheng Bo på Göteborgs Konsthall

Konstnären Zheng Bo försöker provocera fram bilden av naturen som sexuellt väsen på Konsthallen. GP:s Oscar Svanelid drabbas av nakenchock och ser män vällustigt bestiga tallar – men har svårt att förstå vad naturen får ut av relationen.

ANNONS

Göteborgs Konsthalls nya utställning ”Långsamhetens vällust” med den Hongkongbaserade konstnären Zheng Bo handlar om människans kärlek till skogen. Den har dock mindre att göra med naturromantik än med att provocera fram en syn på naturen som ett sexuellt väsen. Visst har vi vant oss vid att människan i framtiden kommer ha sex med robotar, men att ligga med skogen utmanar ändå gränserna för allemansrätten.

På konsthallen visas en storskalig golvinstallation skapat av mossa. Som besökare kan man glänsa med sina kunskaper om olika sorters mossa, eller gissa vilken svensk textilkonstnär som ligger bakom hästmotivet som parafraseras i verket. Själv tänker jag att Zheng Bo gör ett ambitiöst försök att, oaktat sin status som internationell konstnär, grunda utställningen i Göteborgs konsthistoria och nordisk flora.

ANNONS

Jag tycker mig se både förspel och orgasmer.

På pressvisningen aktiveras mossinstallationen genom performance-verket ”The Gardener” som Zheng Bo har skapat i samarbete med dansarna Ina Dokmo, Ossi Niskala och Ingeborg Zackariassen. Konstnären leder mig genom en yoga-övning med slutna ögon, vilket får mig att lägga märke till mina stelna leder och nedärvda atros. När jag öppnar ögonen ligger tre helt avklädda kvinno- och manskroppar i mossan. Det blir minst sagt en nakenchock.

Den första tanken är att Zheng Bo spelar med nordisk crime och att de nakna kropparna som ligger med huvudet i mossan vittnar om ett ouppklarat mord. Men egentligen ska nog performanceverket ses som ett sorts samlag mellan mossa och människa. Jag tycker mig se både förspel och orgasmer. Som titeln på utställningen antyder rör det sig om ett sorts slow sex som slutar med att dansarna spottar eller sprutar vatten över mossan. Kanske som ett sätt att tillfredsställa mossans begär.

Jag hade faktiskt aldrig tänkt på trädgårdsmästarens omsorg om naturen som en sexuell relation förut. Samtidigt som ”The Gardener” skapar en syn på mossan som en livsform med egna begär, är det svårt att komma runt känslan att naturen härmed också prostitueras för det mänskliga begäret. På utställningen finns också en massagebänk där man själv kan bli intim med mossan. Visst kan många känna igen den sköna känslan av att gå barfota över en mossbädd, men att det ska uppstå en sådan sinnlig attraktion inuti konsthallens vita kub är överoptimistiskt.

ANNONS

Jag har dock svårt att begripa vad skogen egentligen får ut av den här sexuella relationen.

Då är det enklare att ta till sig Zheng Bo blyertsteckningar av växter och gräsrötter. Det är osäkert om teckningarna har vad som krävs för att man som besökare verkligen tar sig tid att sjunka in i dem, men jag uppskattar hens ömsinta och skarpa blick. Det skapar en kontrast till Zheng Bos videoverk ”Le Sacre du printemps (Tandvärstallen)” som tidigare visades på Venedig-biennalen. Kanske kan man klassificera videon som en sorts eko-porr där vi möter en grupp nakna manliga dansare i en svensk tallskog. Det råder inga tvivel om att männen har en sexuell relation med skogen. Vi ser juckande kroppar och hör deras stön, men här skildras även efterspelet där dansarna omfamnar träden i en sorts upp-och-nervänd fosterställning.

Jag har dock svårt att begripa vad skogen egentligen får ut av den här sexuella relationen. Visst kan jag köpa att man kan gå i gång på en tall, men att människan därmed skulle ge näring åt tallarnas intima begär känns långsökt. Det känns helt enkelt inte som att skogen är särskilt intresserade av oss, i alla fall inte på det sexuella planet. Så kanske finns det ändå en poäng att upprätthålla dualismen mellan människa och natur. Om inte annat för att undvika risken att skogen i framtiden ghostar oss.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: ”Who needs a heart when a heart can be broken” på Galleri Box och Christina Ekstrand och Stina Persson på Galleri Hammarén

LÄS MER:Recension: "Tomten – från Ernst Billgren till ..." på Göteborgs stadsmuseum

LÄS MER:Här blir Linda Skugge porr-karaktären Lady Lazarus

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS