Boel Ulfsdotter: Recension: ”Dialoger. Mode bortom det bärbara” på Göteborgs konstmuseum

Imponerande när fyra unga svenska modeskapare går i dialog med Konstmuseets samlingar. Det här visste vi inte om deras relation till konsten, skriver Boel Ulfsdotter.

ANNONS
|

Unga konstnärer som utforskar museernas samlingar. Konstmuseets nya utställning visar att formeln fortfarande är lika framgångsrik. Till och med när den, som i Dialoger: Mode bortom det bärbara, skruvades till ytterligare ett varv när man bjöd in fyra modeformgivare att skapa verk inspirerade av sina samlingar.

Sandra Backlund, Martin Bergström, Helena Hörstedt och Diana Orving heter de noga utvalda svenska modeskapare som med stor lyhördhet har skapat tre textila skulpturer och en installation som nu visas på olika ställen i museet. Samtliga fyra är etablerade sedan flera år i modekretsar, men deras ingång till konst i mer generell bemärkelse har hittills varit relativt obekant.

ANNONS

Hennes mjuka, organiskt veckade textila skulptur kontrasterar fint mot Nevelsons totempåle

Sandra Backlunds stickade obelisk med tillbehör heter ”Dialogue tricoté l (Stickad dialog I)” samt ”Dialogue tricoté ll (Stickad dialog II)” och är direkt inspirerad av Louise Nevelsons ”Totem 1” (1959) som står alldeles i närheten. Backlund slog igenom med en stickad examenskollektion och har fortsatt använda denna bland kvinnor traderade konsthantverksteknik. Hennes mjuka, organiskt veckade textila skulptur kontrasterar fint mot Nevelsons totempåle av mestadels massproducerade träföremål. Bägge är gjorda som collage av gammalt och nytt, hittat och sparat. Backlund har valt ett ljust garn som ger intryck av volym och visar upp hennes intrikata sticktekniker mycket tydligare än ett mörkt garn hade gjort.

Martin Bergström står för en tudelad konstinstallation. Bägge delarna av ”Wreath (Krans)” är storslaget poetiska och består av å ena sidan rumsstora, fyrkantiga sjok av mönstertryckt sidenorganza, samt en videoinstallation på annan plats. Mönstret är inspirerat av ett äldre blomsterstilleben med tillhörande kärleksscen av Ottmar Elliger d ä som ledde Bergström vidare till antika herbarier där man försökte bevara blommornas skönhet genom att torka dem. Videoverket är en makalöst fin variation på det ursprungliga motivets kärleksscen i rörlig bild. Sammantaget vittnar bidragets kontaktskapande tema, rumsliga dimensioner och självklara sätt att ta plats om Bergströms breda erfarenhet av visuell kultur.

ANNONS

vid en snabb blick ger ”Folded Tears” glittrande svärta och böljande former intryck av att rinna och ringla fram.

Helena Hörstedts textila skulptur ”Folded Tears (Veckade tårar)” för mina tankar till olika former av kragar och crêppade kantband i framställningen av äldre dammode. Hörstedt har hämtat lokal inspiration från Berit Lindfeldts skulpturer ”Chest Construction/Bröstbygge” (1986) och ”Nature Morte” (2019). Till skillnad från de hårda material Lindfeldt har använt, består Hörstedts verk av olika typer av veckade sidenband av varierande bredd och lyster som har fästs ihop i mindre delar och placerats i en hög. Verkens materialitet blir på så sätt väldigt påtaglig och vid en snabb blick ger ”Folded Tears” glittrande svärta och böljande former intryck av att rinna och ringla fram.

Diana Orvings verk ”Women and Children (Kvinnor och barn)” är utställningens mest omedelbart figurativa, vilket förklaras av inspirationen från Henry Moores intima lilla skulptur ”Family Group/Familjegrupp” (1947). Som i en dans hänger Orvings tomma jutevävsfigurer över trappan i museets skulpturhall likt overaller i väntan på att komma till användning.

”Dialoger: Mode bortom det bärbara” är sammantaget en imponerande och på flera sätt tänkvärd utställning som uppenbarligen har ställt de deltagande modeskaparna inför flera praktiska och kreativa utmaningar. Den utomordentliga katalogen ger en bra bild av just hur och på vilka sätt de samtidigt både har överskridit och behållit tydliga spår av sin ursprungliga konstnärliga praktik i de utställda verken.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Recension: ”Manligt mode: en okänd historia”

LÄS MER:Recension: ”Ung svensk form” på Röhsska museet

LÄS MER:Recension: ”Den underbara färgen: Göteborgskolorismen i nytt ljus” på Göteborgs konstmuseum

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS