Katrin Zytomierska, influencer och författare, har dömts att betala vite för reklaminlägg på Instagram.
Katrin Zytomierska, influencer och författare, har dömts att betala vite för reklaminlägg på Instagram. Bild: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Katrin Zytomierska döms för reklambrott

Medieprofilen Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean eating ska betala miljonbelopp i vite för felaktig marknadsföring, enligt ett beslut från Patent- och marknadsdomstolen. Det handlar om otydligt märkta Instagraminlägg – och det är inte första gången Zytomierska får samma kritik.

ANNONS
|

Redan i december 2020 kom en dom mot Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean eating AB, som slog fast att inlägg som marknadsför bolagets livsmedel på Instagram eller andra sociala medier måste vara ordentligt märkta som reklam.

Om förbudet överträddes skulle Zytomierska få betala vite på 250 000 kronor och Clean eating AB i sin tur 1 000 000 kronor.

Och exakt det har sedermera hänt.

Det var Konsumentombudsmannen som begärde att vitesbeloppen skulle betalas ut, efter att två inlägg enligt dem var bristfälligt märkta.

Skyller på Instagrams funktion

I en video från 30 augusti 2022 lyfte Katrin Zytomierska fram produkter från Clean eating utan att reklammärka inlägget eller på något annat sätt signalera att rörde sig om reklam, vilket är ett krav enligt svensk lagstiftning. Det andra inlägget rör en bild från 15 oktober 2022 där Zytomierska tipsar om ett padelracket, men där en dryckesburk från Clean eating är väl synlig.

ANNONS

Clean eating AB och Katrin Zytomierska har motsatt sig Konsumentombudsmannens yrkanden och menar att Zytomierskas följare väl känner till att hon företräder Clean eating och därför förstår att det rör sig om marknadsföring. De påpekar också att det kan röra sig om brister i Instagrams funktion för reklammärkning, som ibland kan falla bort eller synas dåligt, vilket Patent- och marknadsdomstolen inte tyckte räckte som ursäkt.

Enligt Zytomierskas advokat Mark Safaryan kommer hon att överklaga domen.

”Vi anser att domen är felaktig. Min klient har inte i några avseenden brustit i sina åtaganden. Vi vet inte anledningen till att reklammarkeringen [på de aktuella inläggen] efter publicering tillfälligt försvunnit och sedan kommit tillbaka. Den frågan bör rimligtvis kunna besvaras av behöriga på Instagram”, skriver han i ett sms till GP.

Även profiler som Martin Melin, Kenza Zouiten, Åsa Ingrosso och Ida Warg har kritiserats för otydligt reklammärkning i olika instanser. Enligt Camilla Gervide som driver sajten Bloggbevakning bör Instagrams egna märkning inte ses som en tillräcklig reklammarkering, eftersom den kan falla bort när man exempelvis delar inlägg.

Kritiserades under pandemin

Katrin Zytomierska blev känd som vass bloggare i början av 2000-talet, då hon även var gift med Alex Schulman, och blev sedermera programledare för ”Idol – eftersnack” i TV4 och i radioprogrammet ”Vakna med The Voice”. Hon har skrivit flera böcker om hälsa, bland annat tillsammans med expartnern Bingo Rimér, och har bland annat varit en stark förespråkare av LCHF-dieten.

ANNONS

Även under coronapandemin fick Zytomierska kritik för ett reklaminlägg. Det handlade då om påståenden att en fiskolja i Clean eatings sortiment kunde stärka immunsystemet, dock helt utan vetenskaplig evidens. Patent- och marknadsdomstolen förbjöd henne då att marknadsföra oljan med utsagor om att den skulle förebygga sjukdomar.

"Att under dessa omständigheter, i marknadsföring, ge intrycket att man har en mindre risk att bli smittad av och/eller en bättre möjlighet att klara en infektion av Covid-19-viruset om man använder den aktuella oljan spelar på konsumenters rädsla för sin hälsa och, potentiellt sett, för sina liv", skrev domstolen i sitt beslut.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS