Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Foto: TT.

Känd bloggare stäms för smygreklam

Konsumentombudsmannen drar den populära bloggaren Kissie inför rätta. "Jag anser att det behövs tydligare regler och riktlinjer", säger bloggaren själv.

Kissie, som egentligen heter Alexandra Nilsson, anklagas för smygreklam. Hon skriver om bland annat mode och skönhet och har enligt egen uppgift över 120 000 läsare per dag. En del av blogginläggen är sponsrade av olika företag vilket KO anser inte framgår så tydligt som lagen kräver.

Det fall som nu hamnar i Patent- och marknadsdomstolen gäller företaget Mobilåtervinning. Kissie fick 45 000 kronor i arvode för att rekommendera bolaget. Den enda reklammärkningen var till en början texten "Inlägget är i samarbete med”, utan fortsättning, längst ner under tre bilder. Inlägget väckte en hel del debatt, många av bloggens läsare var kritiska mot firman.

LÄS MER: Skatteverket synar bloggarna

KO har granskat Kissie sedan i våras och bloggaren har gjort vissa ändringar – bland annat finns nu texten "sponsored post" vid reklaminläggen. Men det räcker inte, anser KO Cecilia Tisell. Nu vill hon att  domstolen förbjuder Kissie att publicera reklam utan tydlig märkning och att bloggaren hotas med vite om förbudet bryts.

"Det behövs tydligare regler"

- Jag anser att det behövs tydligare regler och riktlinjer för hur vi bloggare ska markera ut reklam. Därför tycker jag att det är bra att fallet prövas i domstol. Dock tycker jag givetvis att det är trist att det behövde bli just jag som får möta KO i domstol, säger Alexandra Nilsson.

"Det är viktigt med en rättslig prövning"

Bolaget som sköter försäljningen, Tourn, åt Kissie stäms på samma grunder.

- Det är vi som har förmedlat själva fallet det grundar sig i. De tyckte inte att inlägget var tydligt annonsmärkt och gav då henne synpunkter. Vi fick riktlinjer och vi ändrade det omedelbart. Men nu tas detta upp av Konsumentombudsmannen. Det är tråkigt för oss när vi lyssnar och gör som de vill ha det. Men samtidigt förstår jag och tycker det är viktigt med en rättslig prövning. Det är i nuläget svårt att veta vad som är rätt och fel. Vi gör vårt bästa, men det finns ingen tydlig lag kring hur det ska vara, säger Tourns vd Robin Stenman.

Tourn, KO och Alexandra Nilsson uppges ha en öppen dialog i ärendet.

- Jag tillsammans med Tourn har en öppen dialog med KO om hur vi ska markera ut reklam på bästa möjliga sätt. Jag har även deltagit under möten med KO där vi diskuterade ämnet, säger Alexandra Nilsson.

Hur skulle det här påverka din verksamhet?

- Detta påverkar inte min verksamhet alls då jag alltid ser till att annonsmärka reklam. Jag vill vara ärlig mot mina följare och följa reglerna.

Tidigare i år har KO även granskat misstänkt smygreklam hos bloggaren Blondinbella. Flera bloggare har fällts av reklamombudsmannen det senaste året.

LÄS MER: KO ingriper mot kända bloggare