Från dansband till nöjesimperium

ANNONS
|

Där någonstans, bland gabardinkostymer och brännvinsfylla i halländska bygdegårdar, skapades grunden till 2Entertain.

I dag är koncernen ledande nöjesproducent i Sverige och Norge och går ekonomiskt mot sitt bästa år någonsin.

Man kan i ord beskriva vägen till framgången så här: Passion och ödmjukhet. Mod, galenskap och klurigt bondförnuft. Allt blandat med stark vilja och folklig förankring.

Eller så här: Fokus på både show och biz. Varierad underhållning på olika scener som lockar bred publik, Allt under tak hos ett välorganiserat, vinststyrt företag som står på flera ben.

Fast enklast är att skriva så här:

ANNONS

- Det ska vara roligt!

Så sammanfattar Bosse Andersson, 45, han som med tvillingbrorsan Janne köpte den gamla turnébussen för 30 år sedan.

Båda är drivande kuggar i 2Entertain och sitter med i bolagets ledningsgrupp. Men respektive titel är fortfarande producent. Ett sätt att få det hela att flyta, en gemensam koll i samtliga produktioner.

- Egentligen gör vi det vi alltid har gjort. Letar upp bra och roliga produktioner och sätter dem i verket.Visst, nöjesbranschen är ekonomiskt extremt riskfylld - det har inte alltid rullat på så bra som det gör nu - men det är fortfarande lusten som driver. Den dagen den inte finns kan man lägga av direkt.

- Fast själva tricket för oss som entreprenörer har alltid varit att samarbeta med personer som är bättre än oss själva. Där ligger en stor del av framgången, säger Bosse Andersson.

Vi backar bandet, går tillbaka till början av 1980-talet för att söka fler förklaringar.

Efter några års harvande i dansbandsbranschen insåg bröderna att de själva aldrig skulle bli några större artister. Men - de kunde med sitt breda kontaktnät bli bli agenter åt andra.

1981 bildade de bolaget Svensk artistproduktion som i kölvattnet av Gyllene Tiders framgångar ordnade spelningar åt Halmstad-band som Beauty, Jonny Pilot och Sistersong (senare Chattanooga). I den vevan tog Anderssons även över driften av dansbanan i Sjönelund. Några år senare köpte de Björkgården utanför Varberg, ett gammalt dansbandshak med allt klenare publikunderlag.

ANNONS

- Vi var 24 år och lånade vår första miljon. Räntan var 17 procent och vi fick jobba på bra för att få ihop det, hade både gammeldans och bingo, säger Bosse Andersson.

1987 var ett viktigt år på vägen mot 2Entertain.

Underhållarna Stefan Gerhardsson och Krister Classon kom in i bilden och efter att ha hetat något så könlöst som Produktionsgruppen i Halland AB bytte bolaget så småningom namn till Nöjespatrullen.

Resten är fortsättningen på historien.

Stefan & Krister blev, med draghjälp av TV4, ett nationellt begrepp och revyerna, farserna och krogshowerna som sattes upp på Björkgården drog hur mycket folk som helst från södra och västra Sverige.

Men Anderssons nöjespatrull från Falkenberg sökte efter mer. 1996 tog de Wallmans salonger på turné och året efter hade patrullen kontor i Stockholm. Showerna och scenerna blev fler, verksamheten växte och tre år senare börsnoterades företaget på Göteborgs OTC-lista. Efter ytterligare ett år etablerade man kontor i Oslo.

Länge hade blickarna riktats mot nöjesmarknaden i Göteborg. Drömmen var en egen showscen. I början av nya seklet kom chansen. Arrangören PowerArt, med goda förbindelser till Liseberg och krogscenen Rondo, uppvaktades flitigt. Det mindre bolaget insåg patrullens muskelkraft och på hösten 2002 var samgåendet ett faktum. Den 15 oktober föddes 2Entertain.

ANNONS

I dag är företaget dominant aktör på den privata show- och teatersidan i Göteborg. Lisebergsteatern arrenderas med framgång sedan fem år, på Rondo ges shower i egen regi eller i samarbete med andra aktörer, även med konkurrenten Lorensbergsteatern har man samverkat.

- De är duktiga, har bra och publikdragande produktioner och inte minst en stabil ekonomi, berömmer Pernilla Wagnborg, chef för Lorensbergsteatern.

En kommersiell grundstomme i 2Entertains verksamhet är att ha flera produktioner i gång samtidigt - och att kunna flytta dem för att hålla igång speltiden så länge som möjligt. Det ger ekonomisk stadga och innebär att man kan ha råd med att någon av satsningarna floppar.

För att hålla produktionerna i rörelse krävs tillgång till fler scener. Ett exempel: En förställning kan under sommaren gå på hemmaarenan Vallarna i Falkenberg för att sedan flyttas till Malmö, Göteborg och sedan några år även till Stockholm. Numera kan föreställningar även börja i huvudstaden och flyttas till övriga scener i landet. Bolaget gjorde ett både anrikt och strategiskt kap när det i mars 2004 köpte halva Oscarsteatern mitt i Stockholm. En källa med insyn säger:

- Bara att ta sig in i Stockholm var en bedrift. Jag tror inte att 2Entertain togs på allvar i början, bolaget med tvillingarna Andersson i spetsen sågs som de lycksökande kusinerna från landet som ville vara med och leka.

ANNONS

Leken blev allvar. 2Entertain etablerade sig snabbt. Frågan är hur stort nöjesföretaget vill och vågar bli.

- Drömmen om att bli landets största nöjesproducent fanns tidigt. Vi vill fortfarande in på så många scener som möjligt. Vi vill fortfarande att företaget ska växa, men det är inget självändamål. Vi gör inga panikköp. Det vi gör ska passa oss och vår verksamhet, säger Bosse Andersson.

Nyligen offentliggjorde 2Entertain att bolaget köpt eventföretaget Hansen AB för 37, 6 miljoner. Ytterligare en bärande vägg i nöjesimperiet som undan för undan för tagit sig in på nästan varje område i branschen. Ett pussel där bitarna faller på plats för maximal ekonomisk effektivitet. Eller som källan i Stockholm säger:

- Det är knappt så man märkt det. Det är först när man ser helheten som man börjar fatta att 2Entertain har ett finger med i nästan allt. Under tiden rullar miljonerna in och företaget kan ta för sig ännu mer.

Liknelsen stämmer rätt bra in på 2Entertains sätt att jobba. Men i bakhuvudet hörs Bosse Anderssons röst. En man som hittills vigt sitt liv åt företaget, som lätt jobbar 70 timmar i veckan utan att tänka på det, som inte vet när jobbet slutar och fritiden börjar, eller om det var tvärtom.

ANNONS

- Glöm inte att det ska vara roligt, det är vad det handlar om.

ANNONS