Filmen ”Sweat” vill visa influencerlivets baksida

”Sweat” följer en influencer under tre dagar fyllda av kaos. Göteborgska regissören Magnus von Horns egna fascination för fenomenet blev grunden för filmen.
– Jag började fundera på vad som kopplar ihop mig med dem.

ANNONS

En vältränad tjej med långt blont hår och tajta rosa träningskläder studsar ut på scenen. Hon ropar ”jag vill höra er” för att peppa en grupp främlingar och sedan är det svettiga träningspasset mitt i gallerian igång. Efter passet tar hon en selfie med gruppen bakom sig, och ännu fler foton med alla som vill ha en bild med sin idol.

– Jag blev fascinerad av influencers för några år sedan när jag såg en fitness-influencer på Snapchat. Jag satt egentligen och försökte komma på nästa nobla filmidé men kunde inte sluta titta. Jag insåg att intresset låg i telefonen och influencers och efter ett tag började jag fundera på vad som kopplar ihop mig med dem, var det är vi möts, och jag ville bygga en karaktär där vi någonstans är samma människa, säger Magnus von Horn.

ANNONS

Regissören bor sedan länge i Warszawa där också ”Sweat” spelades in. Under fem år skapades filmen som handlar om polska Sylwia, en fitness-influencer som älskar Roxette. Under tre kaosartade dagar hanterar hon yrkets svajigare bitar, ändå ständigt redo att dokumentera livet med telefonen.

– Det kan jag och säkert många relatera till, när man jobbar hela tiden. I en förproduktion till en film till exempel så är man på ett slags adrenalinvåg konstant. Omedvetet handlar det nog om att inte behöva deala med andra saker. Även när man inte har något att göra i två timmar så måste man fylla det och hittar på en uppgift för annars jagar något annan en. Och det går också att se hos Sylwia, hon är på en karriärvåg.

LÄS MER:Så är det att gå ensam på bio i ett tomt Scandinavium

En mänskligare influencer

Influencern Sylwia rör sig bland folkmassor som skriker hennes namn, men hemma är det tyst. I en scen får hon i morgon-tv frågan om en video hon lagt ut där hon i tårar berättat om sin ensamhet. Men Sylwia frågar sig då, varför skulle jag inte berätta?

På samma tema hörs många andra historier både från influencers i verkligheten. Flera stora profiler har skrivit böcker om sina liv, som Margaux Dietz, Therése Lindgren och Nicole Falciani. Även på årets filmfestival visades flera filmer på temat, som ”Punani steam” av Emma Pål Brunzell. Gemensamt för de olika verken är att de riktar blicken mot en mindre polerad yta av den annars glammiga sidan som främst får ta plats.

ANNONS

Har vi längtat efter ett mer ärligt tilltal?

– Sociala medier är en förlängning av en realityshow och det opolerade finns redan där då. Jag tror att det är fel medium om man inte låter det skina igenom. Formen är perfekt för att visa både det bra och det dåliga, det blir en mänsklighet i det. Det mest intressanta med influencers är att vi kommer så nära ännu mer känslor än vad man ser i många filmer eller dokumentärer. Och det är känslorna jag vill åt, de stora kasten mellan något starkt och något helt banalt.

Magnus von Horns förra film ”Efterskalv” fick även den stor uppmärksamhet, bland annat tre Guldbaggar. ”Sweat” i sin tur lyftes fram redan 2020 när Filmfestivalen i Cannes gav den och 56 andra verk en officiell ”Cannes-stämpel”.

– Det är jätteroligt men också absurt just i år. Jag har ingen aning vilka som ser filmen, utom min familj och folk som jobbat med den. Det är kul att filmen fått så mycket uppmärksamhet, men samtidigt så saknar jag att gå in i ett mörkt rum med främlingar och uppleva någonting.

Fakta: Filmfestival på GP.se

Under Göteborgs filmfestival 29 januari – 8 februari visar GP nio prisbelönta kortfilmer av några av landets främsta regissörer och filmskapare.

”Götaplatsen #flerochfler” (2018) av Shahab Mehrabi.

”Ingen lyssnar” (2019) av Elin Övergaard.

”Konstnären får barn” (2018) av Sanna Lenken.

”Zlatan i Alperna” (2019) av Monne Lindström.

”Index” (2020) av Nicolas Kolovos.

”Daddy’s girl” (2020) av Julia Lindström.

”Min Börda” (2017) av Niki Lindroth von Bahr.

”Hingsten” (2016) av Ninja Thyberg.

”Studio 5” (2017) av Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck.

Ruben Östlunds masterclass läggs upp på GP.se torsdag 4 februari kl. 17.00.

Alla filmerna hittar du på gp.se/filmfestival

LÄS MER:Ruben Östlund håller lektion i film – på gp.se

LÄS MER:Festival-debutanten som fick gå ensam på premiärvisningen

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS