Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Filmfestivalens vd Mirja Wester och konstnärlige ledaren Jonas Holmberg hälsade publiken välkommen över nätet i år. Bild: Sofia Sabel
Filmfestivalens vd Mirja Wester och konstnärlige ledaren Jonas Holmberg hälsade publiken välkommen över nätet i år. Bild: Sofia Sabel

En digital filmfestival – ”ingen streamingtjänst”

I år är Göteborgs filmfestival helt digital. Det betyder inte att filmerna går att se när man vill. Fönstret är 24 timmar långt – sedan är filmerna borta igen.
– Detta är Göteborgs filmfestival och ingen streamingtjänst, säger festivalens kommunikationschef säger Andreas Degerhammar.

Det stod tidigt klart att årets filmfestival i Göteborg skulle se radikalt annorlunda ut. Enda alternativet till att helt ställa in var att göra den digital, och det är den vägen som Göteborgs filmfestival har valt.

LÄS MER: Ruben Östlund om nya filmen: ”ett extraordinärt spektakel!”

Med kraftigt bantat utbud lanserade filmfestivalen sitt digitala filmpass som för 295 kronor ändå gav publiken tillgång till ett stort antal premiärer, såväl spelfilmer som dokumentärer, samt kortfilmer, gamla publikfavoriter från tidigare år och en retrospektiv på Ruben Östlunds filmer.

Göteborgs filmfestival är ingen streamingtjänst

Många ”festivalbesökare” blev dock snopna, i vissa fall direkt förbannade, när det stod klart att de mest intressanta filmerna bara visas under 24 timmar. Därefter plockas filmerna bort från sajten.

LÄS MER: Kulturminister Amanda Lind om krisläget för svensk film

”Hur tänkte ni där? Kan väl iaf få veckan på sig...” som en person uttrycker det på festivalens Facebooksida.

– Detta är Göteborgs filmfestival och ingen streamingtjänst. Men i stället för att en film visas under två timmar som på en vanlig festival är den nu tillgänglig i 24 timmar, påpekar Andreas Degerhammar, festivalens kommunikationschef.

Är inte det lite kort?

– Nej, det är väldigt väldigt länge.

Vad är fördelen med ett fönster på 24 timmar?

– Tanken är att skapa en filmfestivalkänsla. Om de filmerna som vi sänder exklusivt, många förhandsvisningar av Sverigepremiärer, skulle vara tillgängliga hela veckan hade vi dessutom fått ta ett helt annat pris för våra festivalpass.

Är inte redan 295 kronor ganska dyrt?

– Nej, det tycker jag inte.

Finns det upphovsrättsliga skäl också?

– Det gör det delvis, men framförallt handlar det om att vi vill ha en filmfestival. Att folk ser filmerna samtidigt skapar en premiärkänsla. Om alla filmerna legat uppe hela veckan hade folk suttit och kollat på allt möjligt, säger Andreas Degermark.

LÄS MER: Så storsatsar GP på Göteborgs filmfestival

Den som väljer att skaffa ett festivalpass lockas med att få tillgång till filmfestivalens samlade utbud med 70 filmer och nya premiärer varje dag. Att många av filmerna visas under en begränsad tid (6-24 timmar) berättar filmfestivalen på sin sajt, men det kan vara lite svårt att upptäcka.

Ni har kanske inte varit så tydliga med att filmerna faktiskt inte visas hela veckan.

– Jo, vi har varit jättetydliga med det.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.