Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Briljant spel i erotiskt laddat drama

"Det mest raffinerade jag sett på länge" skriver GP:s filmkritiker Maria Domellöf-Wik.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Film

Drama
The handmaiden
Regi:  Park Chan-wook, Sydkorea, 2016 (144 min)
 

The handmaiden, inspirerad av Sarah Waters populära lesbiska kärleksdrama Ficktjuven, nu i regi av filmveteranen Park Chan-wook är det isärklass mest raffinerade jag sett på en filmduk på länge. Park Chan-wook, med filmer som Old Boy - Hämnden och Lady Vengeance bakom sig - vet att maximera spänningen och erotiken, och komponera ett helgjutet mästerverk, där ren bildpoesi förenas med subtilt berättande. Här finns en uttalad kritik mot manlig dominans och kvinnlig underkastelse, mot ett kulturhistoriskt kategoriserande av Kvinnan och hennes sexualitet, flera klart oväntade vändningar i intrigen, och odödliga filmrepliker av typen "Tryck aldrig mer min hand mot din skrattretande lilla kuk!"


Dramat är uppdelat i två kapitel, där vissa väsentliga scener och händelseförlopp utelämnas i kapitel ett, för att sedan tillföras - och ändra hela historien - i del två. I centrum för handlingen står Sook-Hee (Kim Tae-ri) som kommer som kammarjungfru till Lady Hideko (Kim Min-hee) med en lömsk plan i bakfickan. Men ingenting går som någon av kvinnorna tänkt sig. Istället kommer de varandra lite för nära för att kunna stå fast vi sina manipulativa planer. 

Berättelsen är romantisk och utstuderad på samma gång och ytterst handlar alltihop om tillit.