Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

"Det kunde varit en Guldpalmsgala i Cannes"

Ruben Östlund har konsekvent, i film efter film sedan debuten med Gitarrmongot 2004, ägnat sig åt att osäkra vardagliga mellanmänskliga situationer för att blottlägga allt det outtalade som händer under ytan, skriver GP:s filmkritiker Maria Domellöf-Wik om den svenska skrällen i Cannes.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Ikväll hände det som svenska filmbranschen unisont hållit tummarna för i över en vecka: Ruben Östlund vann en Palme d'Or, Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes, den europeiska filmens allra förnämsta pris. Hans film The Square, tilltalade i all sin kaxighet med stora doser både humor och existentiellt allvar, juryn. Och inte konstigt det kanske, när juryns ordförande heter Pedro Almodovar, och ligger bakom några av den spanska filmens allra roligaste och samtidigt mörka filmer, bland dem Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott.

Till sin hjälp att fatta beslutet hade han också bland andra tyska Maren Ade regissören bakom den nattsvarta komedin Min pappa Toni Erdmann. Hon lär verkligen ha uppskattat flera av scenerna i The square. En film som inte tvekar att ifrågasätta kulturelitens regler och ritualer, inklusive den finklädda biopubliken i den pampiga biografen Grand Theatre Lumiere vid strandpromenaden i Cannes.

Det är 66 år sedan en svensk regissör sist kammade hem en Guldpalm i Cannes, och 25 år sedan en svensk film prisaders (Den goda viljan, i regi av Bille August).

Nu var det Ruben Östlunds tur, Han har konsekvent, i film efter film sedan debuten med Gitarrmongot 2004, ägnat sig åt att osäkra vardagliga mellanmänskliga situationer för att blottlägga allt det outtalade som händer under ytan. 

I hans kortfilm, Händelse vid bank, 2010,  som hade premiär på Göteborgs Postens:s då nystartade filmsajt, ser vi till exempel två män bli vittne till ett bankrån i centrala Göteborg. Handfallna börjar de filma händelsen med sina mobiltelefoner, istället för att ingripa. I prisade långfilmen Turist får vi se en pappa försöka hantera faktumet att han räddhågset smet från sin fru och sina två små barn under skidsemestern när en lavin hotfullt närmade sig. En handling han sedan försöker tona ner. 

I The Square, som inte drar sig för att ifrågasätta konstvärlden, media och pr-industrin, står en typisk Kulturman, Christian i centrum. Sexscenen mellan denne museichef och en utländsk journalist, spelad av Elsabeth Moss ur Mad men, blev snabbt en snackis i Cannes, liksom scenen då en barbröstad skådespelare leker apa och går till attack mot gästerna under en finare galamiddag

Det kunde varit en Guldpalmsgala i Cannes.