Det gäller att alltid vara på sin vakt i "Days gone". Inte ens när huvudpersonen når sin högsta nivå och har de bästa föremålen kan han vara säker på att överleva i vildmarken. Pressbild.
Det gäller att alltid vara på sin vakt i "Days gone". Inte ens när huvudpersonen når sin högsta nivå och har de bästa föremålen kan han vara säker på att överleva i vildmarken. Pressbild.

"Days gone" försöker sticka ut i zombiegenren

Med en anpassningsbar motorcykel, en ovanlig miljö och horder av zombieliknande varelser försöker "Days gone" sticka ut i den överrepresenterade postapokalyptiska genren.

ANNONS
|

Bend i Oregon är kanske inte någon plats som gör något större intryck. Här sitter Sonyägda utvecklarna Bend Studios, som i sex år har arbetat på sitt magnum opus – "Days gone".

Vid en hastig anblick verkar spelet knappast mer intresseväckande än staden där det skapats. Berättelsedrivna zombiespel har vi sett förr, inte minst i hyllade Sonykollegorna Naughty Dogs "The last of us".

- Att världen aktivt försöker att döda dig på alla sätt är en av sakerna som gör att vi sticker ut, säger manusförfattaren John Garvin.

ANNONS

"Days gone" utspelar sig också i Oregon, en plats som inte utforskats i spelsammanhang. Här finns lavaärrade områden, sida vid sida med höglandsöken och vildvuxna skogar.

Garvin pekar också ut huvudpersonen, Deacon St John – som hämtad ur tv-serien "Sons of anarchy" – som något som gör att "Days gone" har ett existensberättigande.

- Han är en fredlös mc-gängmedlem, vilket gör honom unikt lämpad. Han behöver alla förmågor han kan skaffa sig för att överleva, säger han.

Huvudperson gjordes om

Just huvudpersonen visade sig vara problematisk och fick delvis göras om. Han är nedbruten, nihilistisk och vårdslös – och var långt in i utvecklingen jobbig att umgås med.

- Jag tror att jag som manusförfattare gick lite för långt och han blev för mycket. Det fungerade på papper, men jag insåg inte att 60 manussidor kan innebära 8 timmars spelande. Det är långt tid att tillbringa med en rollfigur som är så nedbruten. Vi var tvungna att tona ner det lite, säger Garvin.

ANNONS

Deacon St John tar sig runt i världen på sin motorcykel, en vital del av upplevelsen. Det är spelarens enda fordon, som måste underhållas och har begränsat med bensin. Att bli strandad kan bli förödande.

- Det är ett överlevnadsspel, och motorcykeln är en av stöttepelarna, säger regissören Jeff Ross.

För att ytterligare knyta motorcykeln närmare spelaren så krävs det att spelaren är nära den för att kunna spara eller direktförflytta sig mellan platser på kartan. Motorcykeln är också möjlig att uppgradera, och dess sidoväskor kan fyllas med ammunition.

- Som utvecklingskontor är vi antagligen mest stolta över motorcykeln, när det handlar om hur den känns och svarar. Det är svårt att få rätt (mc-känsla) i spel, och det är antagligen det vi lyckats få mest rätt, säger Ross.

Speltiteln knyter an till de dagar som passerat sedan ett virus två år tidigare slog ut större delen av befolkningen. En del människor muterades till zombieliknande varelser, som kallas missfoster (freakers). Just att inte kalla dem zombier är viktigt för utvecklarna.

ANNONS

- Varje missfostertyp har en dag-natt-cykel, flyttmönster och de interagerar med alla andra levande varelser i världen. Alla de systemen är dynamiska, säger Garvin.

Olika sorters missfoster

De olika fienderna har egenheter som spelaren behöver förstå för att veta hur de bäst ska bekämpas. På 40 platser i världen lever de i horder, grupper om 50–500 varelser. För att slå ut en hord behövs list, utrustning och erfarenhet.

- När du tidigt i spelet först stöter på en hord måste du springa för ditt liv. Men i slutet av spelet har du ökat din kapacitet så pass mycket att du är förvandlad till en hord-dödare, säger John Garvin.

I en utslagen värld har andra saker än pengar värde, och i "Days gone" bygger spelaren upp ett förtroendekapital genom att samla ihop missfostrens öron. En valuta som i ett av fem läger kan användas till att förbättra vapnen eller motorcykeln.

ANNONS

Men Deacon St John blir aldrig någon superhjälte.

- Han är den här vanliga arbetargrabben som gör sitt bästa för att överleva. Han har till exempel dålig kondition och börjar lätt flåsa. Att förbättra uthålligheten är viktigt. Det är för att den genomsnittliga spelaren ska kunna känna igen sig; om världen gick under, vad skulle jag vara kapabel till, säger John Garvin.

TT

Fakta: Bend Studio

Bend Studio grundades 1993 och har drygt 100 anställda. Bolaget ägs av Sony, och spelen släpps därmed exklusivt till bolagets konsoler.

Bolaget har sitt säte i staden Bend i Oregon, USA, och har knappt 100000 invånare.

Företaget gjorde under namnet Eidetic smygarskjutspelet "Syphon Filter", vars första spel släpptes till Playstation 1999. Mycket av bolagets erfarenhet bygger på spelutvecklande till handhållna konsolen PSB, dels "Resistance: Retribution" från 2009, dels "Uncharted: Golden abyss" från 2012.

Bolagets senaste spel, "Days gone", har man arbetat på sedan dess. Det släpps den 26 april.

Fakta: Fienderna i "Days gone"

Det är en våldsam och brutal miljö spelaren ställs inför i "Days gone", där nästan alla vill döda en.

En pandemi har dödat de flesta människor på jorden, men några smittade har förvandlats till zombieliknande varelser, som kallas missfoster i den svenska översättningen (freakers på engelska).

  1. Den vanligaste är myllrare (swarmers), som ofta rör sig i små grupper över landskapet. De dricker, vilar, har flyttmönster och äter döda eller levande kroppar.
  2. "Ödlorna" (newt) är mindre zombier som är opportunister och bara anfaller om du har dålig hälsa, eller om de känner sig hotade.
  3. Skrikarna (screamers) kan locka till sig andra, och verkar också kunna lamslå spelaren.
  4. De större brytarna (breakers) är kraftigare fiender.
  5. Myllrarna kan också ses i stora horder, uppemot 500, som kräver utrustning, erfarenhet och list för att besegra.
  6. Dessutom finns det vanliga människor, samt djur som vargar och björnar.

ANNONS