Caroline Hainer: Då blev det röda läppstiftet politik

Kvinnor har färgat läpparna röda i över 5 000 år – med henna, krossade löss och vanliga stift. Men vad symboliserar egentligen läppstiftet? Caroline Hainer följer den målade munnen från den fallna kvinnan, via den hängivna patrioten, till dagens aktivist.

ANNONS
|

Sommarserie: Skönhet

Winston Churchill manade kvinnor att bära smink, kejsarinnan Joséphines parfym fick människor att svimma och bantningen uppfanns av en begravningsentreprenör. I en serie om tre texter gör Caroline Hainer nedslag i skönhetsindustrins historia.

Under andra världskriget uppmuntrades brittiskorna att bära rött läppstift som en del av krigsinsatsen. Det var ett sätt att hålla moralen uppe och dessutom gav snygga kvinnor männen någonting att slåss för. Eller, som en ung man uttryckte det redan 1914, i en insändare i tidningen Vogue: ”Att göra sig oattraktiv i dessa tider är rent nedbrytande för moralen och borde ses som förräderi”.

Under första världskriget fick många brittiska kvinnor ta över flera av de arbeten som tidigare förbehållits män, som fabriksarbetare, tågförare, brevbärare, fick de höra att de hade en ”plikt att behålla kvinnligheten.” Läppstiftet behövdes för att påminna kvinnorna om att de bara var tillfälliga besökare i männens värld.

ANNONS

Så pass viktig ansågs denna insats att Winston Churchills regering 1944 slog fast att skönhetsprodukter hörde till nödvändigheterna för kvinnor, ”precis som tobak för en man”, och därför skulle fortsätta produceras i fabrikerna. För Churchill förstod att makeup handlar om skapandet av det egna jaget. Någon som känner sig nöjd med sitt utseende, utstrålar också självsäkerhet och mod.

För tyskorna blev i stället tillsagda att nationens skönhetsideal var det naturliga, sunda och ariska. Inget smink!

LÄS MER:Jag älskar bröllop – men kommer aldrig gifta mig

Men det var inte bara därför han uppmuntrade brittiskorna att måla läpparna röda. Det var också ett sätt för Storbritannien att positionera sig mot Tyskland. För tyskorna blev i stället tillsagda att nationens skönhetsideal var det naturliga, sunda och ariska. Inget smink! Var man kvinna och skulle besöka Hitlers residens fick man tydliga instruktioner om ”inga röda läppar eller målade naglar”.

USA var helt enliga med britterna såklart, och fattade vikten av det politiska läppstiftet. Elizabeth Arden som fick i uppdrag att producera ett makeup-kit till kvinnor i armén skapade en röd nyans som matchade deras uniformer (”Montezuma Red”). Faktiskt var läppstiftet en del av uniformen och därmed obligatoriskt att bära.

Brittiska kampanjen ”Beauty is Your Duty”, lanserades redan 1939. Den var briljant ur ett marknadsföringsperspektiv eftersom den också länkade konsumtion och patriotism. Samtida läppstiftsföretaget Tangees annonser löd ”Inget läppstift, varken vårt eller någon annans, kommer vinna kriget. Men det symboliserar ett att skälen till att vi slåss”.

ANNONS

I USA introducerade Helena Rubinstein läppstiftsnyansen Regimental Red medan konkurrenten Elizabeth Arden kontrade med Victory Red. Patriotism gick numera inte bara att köpa, det fick också plats i handväskan.

Men det ryms också annat i en liten hylsa. Eskapism, värdighet och minnen av ett liv. I boken ”Five days that shook the world” av Nicolas Best beskriver olika ögonvittnen en händelse i koncentrationslägret Bergen-Belsen. När de brittiska soldaterna nådde lägret den 15 april 1945 upptäckte de 40 000 fångar. En hemsk syn, många var nära döden, andra gick inte att rädda.

Den brittiska officeren Mervin W Gonin berättar i boken att någon hittade en låda med läppstift i lasten med förnödenheter. ”Jag tror ingenting gjorde mer för dessa kvinnor i den stunden. Det var en sak som fick dem att känna sig som individer igen, som en person och inte bara den tatuerade siffran på armen. De kunde bry sig om sitt utseende. Läppstiftet gav dem mänskligheten tillbaka.”

De röda läpparnas historia dateras till Mesopotamien för 5000 år sedan och har funnits i de flesta civilisationer sedan dess.

LÄS MER:Modemärket som vände sig till den rika, vita tonåringen

De röda läpparnas historia dateras till Mesopotamien för 5000 år sedan och har funnits i de flesta civilisationer sedan dess. Men det är inte helt korrekt att säga att läppstiftets historia börjar där, de gamla sumernas och egyptierna använde inga stift utan färgade läpparna med henna och cinnober. Europeiska kungafamiljer och adelsfolk använde krossade löss, färgtistel, karmin och blyhaltig mönja som blandades till en kräm.

ANNONS

Det moderna läppstiftets historia börjar i stället på 1880-talet, då franska parfymerier började sälja färgade bivax i stift, inrullade i silkespapper. Köparna var teaterfolk, prostituerade och vågade societetskvinnor. Skådespelerskan Sarah Bernhard lär ha applicerat läppstift på offentlig plats och därmed orsakat moralpanik.

I Storbritannien betackade man sig vulgariteter av sådant slag, regerande drottningen Victoria kallade makeup för ”opassande och endast lämpligt för skådespelerskor” (som på 1800-talet var att likställda med prostituerade på den sociala skalan).

Hennes åsikt var inte osedvanligt puritansk. Med undantag för några historiska nedslag under 1500-, 1600- och 1700-talet har läppstift alltid förknippats med omoral. Under medeltiden ansågs kvinnor med rödsminkade läppar vara i slag med djävulen eftersom de förföriska läpparna lurade in männen i antingen äktenskap eller synd. Dessutom betydde läppstift att man vanärade Guds skapelse.

Under medeltiden ansågs kvinnor med rödsminkade läppar vara i slag med djävulen.

LÄS MER:Den håriga bringan gör comeback

Vid tiden för första världskriget utgjorde största läppstiftsbärarna i både Europa och USA fortfarande gruppen ”fallna kvinnor” – det vill säga sexarbetare, äktenskapssplittrare eller fresterskor. På gatan, på teaterscenen eller som chockerande element i parnassen.

Man kan därför bara föreställa sig vilken uppseendeväckande effekt det blev 1912 när 20 000 kvinnor i rött läppstift, marscherade längs femte avenyn i New York i en manifestation för kvinnlig rösträtt. Det var ett budskap till männen att sluta moralisera över dem. Plus ge dem rösträtt, herregud! Det sägs att marschen passerade Elizabeth Ardens skönhetssalong och att hon, som känd kvinnorättskämpe, sprang ut och delade ut läppstiftstuber.

ANNONS

I Stockholm fick man räkna med att bli utstirrad ända in på 1920-talet om man hade riktigt röda läppar (en mild antydan till rosa var acceptabelt – men svåruppnått eftersom dåtidens läppstift snarare liknade en tjock, färgad läppsalva). Men det var stordstaden det. Ute i landet förlitade man sig på Åhléns & Holms postorderkatalog för att få tag i moderniteter. Där dök läppstift upp för första gången så sent som 1930.

I Nordkorea är röda läppar och icke statligt godkända frisyrer en symbol för motstånd.

LÄS MER:Svårt att vara woke på alla hjärtans dag

I dag är det röda läppstiftet inte lika kontroversiellt. Men det innehar fortfarande symbolisk kraft. Under de våldsamma protesterna i Nicaragua 2018 lade läppstiftsmålade kvinnor och även män ut bilder på sociala media under hashtagen #YoSoyPicoRojo (Jag är Röda läppar). Detta i sympati med aktivisten Marlén Chow som fängslades och fråntogs allt utom ett läppstift hon hade i fickan. Hon målade läpparna röda, gav stiftet till sina cellkamrater och uppmuntrade dem att säga att de tillhörde ”Pico Rojo”. I Chile bar tio tusen kvinnor rött läppstift i en gatudemonstration mot sexuellt våld 2019. I Nordkorea är röda läppar och icke statligt godkända frisyrer en symbol för motstånd.

Makeup är ett uttrycksmedel och ett läppstift kan säga lika mycket om den individuella bäraren som om samhällets värderingar. Läppstift, tro det eller ej, kan skapa gemenskap. På YouTube och TikTok finns så kallade makeup tutorials (sminklektioner) där unga kvinnor sminkar sig medan de mimar till den amerikanska politikern Alexandria Ocasio-Cortez värdiga svar på en sexistisk kommentar från representantledamoten Ted Yohos. Givetvis med appliceringen av illrött läppstift som final (och ibland också med tillägget ett långfinger i luften).

ANNONS

Coco Chanel sa förresten ”Om du är ledsen, använd mer läppstift och gå till attack”. En uppmuntran som gäller både privatlivet och politiken.

LÄS MER:Kändisarna gör sina graviditeter till content

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS